Förskole- och nybörjarundervisningPoäng (5 sp)
Kod: MS17PD03
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande skall
- känna till huvuddragen i utvecklingen hos barn i åldern 6-8 år
- kunna redogöra för förskolans organisering i Finland
- kunna analysera och diskutera vad läroplanerna för förskole- och nybörjarundervisning anför rörande lärande, pedagogisk miljö, helhetssyn på lärandeinnehåll, kreativitet, metoder, utvärdering, bedömning och samverkan mellan hem, förskola och skola
- kunna reflektera över lek och barns erfarenheter som en grund för lärande
- kunna redogöra för huvudprinciperna i stödandet av läs- och skrivutveckling
Studieperiodens (kursens) innehåll
- läroplaner och andra styrdokument
- planering och ämnesintegrering
- utvärdering och bedömning
- samverkan mellan hem, förskola och skola
- barns lärande genom lek och rörelse
- barns erfarenheter som grund för lärande
- läs- och skrivutveckling, multilitteracitet
- socialt samspel
- kreativitet och skapande
- språkstöd med avseende på hemspråk och skolspråk
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Läromaterial
Valda delar av
Alexandersson, M., Linderoth, J. & Lindö, R. (2001). Bland barn och datorer. Lund: Studentlitteratur.
Heilä-Ylikallio, Ria (2000). Aspekter på skolstarten i Norden. Lund: Studentlitteratur.
Hultin, Eva & Westman, Maria (red.) (2014). Att skriva sig till läsning. Erfarenheter och analyser av det digitaliserade klassrummet. Malmö: Gleerups.
Lillemyr, Ole Fredrik (2002). Lek - upplevelse - lärande - i förskola och skola. Stockholm: Liber.
Pramling Samuelsson, Ingrid & Mårdsjö Olsson, Ann-Charlotte (2009). Grundläggande färdigheter och färdigheternas grundläggande. Lund: Studentlitteratur.
Utbildningsstyrelsen (2014). Grunderna för förskolans läroplan. http://www.oph.fi/download/163792_grunderna_for_forskoleundervisningens_laroplan_2014.pdf
Utbildningsstyrelsen (2014). Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. http://www.oph.fi/download/163787_grunderna_for_laroplanen_for_den_grundlaggande_utbildningen_2014.pdf
Artiklar och annan litteratur enligt lärarens anvisningar.