Hoppa till innehåll

Förskole- och nybörjarundervisningPoäng (5 sp)

Kod: MS17PD03

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande skall

- känna till huvuddragen i utvecklingen hos barn i åldern 6-8 år

- kunna redogöra för förskolans organisering i Finland

- kunna analysera och diskutera vad läroplanerna för förskole- och nybörjarundervisning anför rörande lärande, pedagogisk miljö, helhetssyn på lärandeinnehåll, kreativitet, metoder, utvärdering, bedömning och samverkan mellan hem, förskola och skola

- kunna reflektera över lek och barns erfarenheter som en grund för lärande

- kunna redogöra för huvudprinciperna i stödandet av läs- och skrivutveckling

Studieperiodens (kursens) innehåll

- läroplaner och andra styrdokument
- planering och ämnesintegrering
- utvärdering och bedömning
- samverkan mellan hem, förskola och skola
- barns lärande genom lek och rörelse
- barns erfarenheter som grund för lärande
- läs- och skrivutveckling, multilitteracitet
- socialt samspel
- kreativitet och skapande
- språkstöd med avseende på hemspråk och skolspråk

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Läromaterial

Valda delar av
Alexandersson, M., Linderoth, J. & Lindö, R. (2001). Bland barn och datorer. Lund: Studentlitteratur.
Heilä-Ylikallio, Ria (2000). Aspekter på skolstarten i Norden. Lund: Studentlitteratur.
Hultin, Eva & Westman, Maria (red.) (2014). Att skriva sig till läsning. Erfarenheter och analyser av det digitaliserade klassrummet. Malmö: Gleerups.
Lillemyr, Ole Fredrik (2002). Lek - upplevelse - lärande - i förskola och skola. Stockholm: Liber.
Pramling Samuelsson, Ingrid & Mårdsjö Olsson, Ann-Charlotte (2009). Grundläggande färdigheter – och färdigheternas grundläggande. Lund: Studentlitteratur.
Utbildningsstyrelsen (2014). Grunderna för förskolans läroplan. http://www.oph.fi/download/163792_grunderna_for_forskoleundervisningens_laroplan_2014.pdf
Utbildningsstyrelsen (2014). Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. http://www.oph.fi/download/163787_grunderna_for_laroplanen_for_den_grundlaggande_utbildningen_2014.pdf

Artiklar och annan litteratur enligt lärarens anvisningar.