Hoppa till innehåll

Ämnespedagogik med fokus på tillämpad teater, ungdomar och vuxna (TUI)Poäng (5 sp)

Kod: DI17PD08

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse:
- Känna till exempel på olika TIU-projekt
- Ha kunskap om devising-metoden
- Ha förståelse för syftet med TIU-projekt
- Förstå vikten av att skapa rätt atmosfär för deltagarna

Färdighet och förmåga:
- Kunna planera och genomföra ett TIU-projekt, från idé till föreställning
- Kunna genomföra källforskning
- Kunna agera såväl som skådespelare som regissör
- Kunna arbeta med devising-metoden
- Kunna förena dramakonventioner på ett fungerande sätt med det dramaturgiska förloppet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Vara medveten om vikten av källforskning
- Ha tydliga pedagogiska målsättningar i relation till temat
- Sträva efter hög konstnärlig kreativitet
- Inse vikten av att ständigt vidareutveckla projektet på basen av publikreaktioner

Studieperiodens (kursens) innehåll

Didaktik, Devisingmetoden
Tillämpning av dramakonventioner
Dramaturgi med beaktande av de pedagogiska målsättningar

Förkunskapskrav

Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rapporter och material från olika TIU-projekt

Anmälningstid

02.08.2024 - 26.10.2024

Tajmning

01.09.2024 - 30.04.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Ida-Maria Rak
  • Scenkonst Virtuell
Lärare

Ida-Maria Rak

Grupper
  • UMS23DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse:
- Känna till exempel på olika TIU-projekt
- Ha kunskap om devising-metoden
- Ha förståelse för syftet med TIU-projekt
- Förstå vikten av att skapa rätt atmosfär för deltagarna

Färdighet och förmåga:
- Kunna planera och genomföra ett TIU-projekt, från idé till föreställning
- Kunna genomföra källforskning
- Kunna agera såväl som skådespelare som regissör
- Kunna arbeta med devising-metoden
- Kunna förena dramakonventioner på ett fungerande sätt med det dramaturgiska förloppet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Vara medveten om vikten av källforskning
- Ha tydliga pedagogiska målsättningar i relation till temat
- Sträva efter hög konstnärlig kreativitet
- Inse vikten av att ständigt vidareutveckla projektet på basen av publikreaktioner

Innehåll

Didaktik, Devisingmetoden
Tillämpning av dramakonventioner
Dramaturgi med beaktande av de pedagogiska målsättningar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Förkunskapskrav

Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama

Anmälningstid

15.06.2022 - 30.10.2022

Tajmning

24.10.2022 - 24.02.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Gabriele Alisch
  • Scenkonst Virtuell
Lärare

Gabriele Alisch

Grupper
  • UMS21DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht21, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse:
- Känna till exempel på olika TIU-projekt
- Ha kunskap om devising-metoden
- Ha förståelse för syftet med TIU-projekt
- Förstå vikten av att skapa rätt atmosfär för deltagarna

Färdighet och förmåga:
- Kunna planera och genomföra ett TIU-projekt, från idé till föreställning
- Kunna genomföra källforskning
- Kunna agera såväl som skådespelare som regissör
- Kunna arbeta med devising-metoden
- Kunna förena dramakonventioner på ett fungerande sätt med det dramaturgiska förloppet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Vara medveten om vikten av källforskning
- Ha tydliga pedagogiska målsättningar i relation till temat
- Sträva efter hög konstnärlig kreativitet
- Inse vikten av att ständigt vidareutveckla projektet på basen av publikreaktioner

Innehåll

Didaktik, Devisingmetoden
Tillämpning av dramakonventioner
Dramaturgi med beaktande av de pedagogiska målsättningar

Tid och plats

Jakobstad, 31.10.2022-24.2.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

-Rapporter och material från olika TIU-projekt
-Learning through theatre, Routledge, London, 1993

Undervisningsmetoder

-Filmvisning av exemplen
-Föreläsningar
-Diskussioner
-praktiska övningar
-Grupp arbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursen är knytat till ett TIU- projekt som planeras och genomföras för högstadie- och gymnasieelever

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

25.1.-12.1.2021

Studerandes tidsanvändning och belastning

135 timmar

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Tilläggsuppgifter för studerande

Studerande skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse:
- Känna till exempel på olika TIU-projekt
- Ha kunskap om devising-metoden
- Ha förståelse för syftet med TIU-projekt
- Förstå vikten av att skapa rätt atmosfär för deltagarna

Färdighet och förmåga:
- Kunna planera och genomföra ett TIU-projekt, från idé till föreställning
- Kunna genomföra källforskning
- Kunna agera såväl som skådespelare som regissör
- Kunna arbeta med devising-metoden
- Kunna förena dramakonventioner på ett fungerande sätt med det dramaturgiska förloppet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Vara medveten om vikten av källforskning
- Ha tydliga pedagogiska målsättningar i relation till temat
- Sträva efter hög konstnärlig kreativitet
- Inse vikten av att ständigt vidareutveckla projektet på basen av publikreaktioner

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftliga uppgifter
-resultat av projektet
-individuell insats

Underkänd (0)

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Förkunskapskrav

Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama