Ämnespedagogik med fokus på tillämpad teater, ungdomar och vuxna (TUI)Poäng (5 sp)
Kod: DI17PD08
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse:
- Känna till exempel på olika TIU-projekt
- Ha kunskap om devising-metoden
- Ha förståelse för syftet med TIU-projekt
- Förstå vikten av att skapa rätt atmosfär för deltagarna
Färdighet och förmåga:
- Kunna planera och genomföra ett TIU-projekt, från idé till föreställning
- Kunna genomföra källforskning
- Kunna agera såväl som skådespelare som regissör
- Kunna arbeta med devising-metoden
- Kunna förena dramakonventioner på ett fungerande sätt med det dramaturgiska förloppet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Vara medveten om vikten av källforskning
- Ha tydliga pedagogiska målsättningar i relation till temat
- Sträva efter hög konstnärlig kreativitet
- Inse vikten av att ständigt vidareutveckla projektet på basen av publikreaktioner
Studieperiodens (kursens) innehåll
Didaktik, Devisingmetoden
Tillämpning av dramakonventioner
Dramaturgi med beaktande av de pedagogiska målsättningar
Förkunskapskrav
Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rapporter och material från olika TIU-projekt
Anmälningstid
02.08.2024 - 26.10.2024
Tajmning
01.09.2024 - 30.04.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Jakobstad
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
- Ida-Maria Rak
- Scenkonst Virtuell
Lärare
Ida-Maria Rak
Grupper
-
UMS23DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier
Lärandemål
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse:
- Känna till exempel på olika TIU-projekt
- Ha kunskap om devising-metoden
- Ha förståelse för syftet med TIU-projekt
- Förstå vikten av att skapa rätt atmosfär för deltagarna
Färdighet och förmåga:
- Kunna planera och genomföra ett TIU-projekt, från idé till föreställning
- Kunna genomföra källforskning
- Kunna agera såväl som skådespelare som regissör
- Kunna arbeta med devising-metoden
- Kunna förena dramakonventioner på ett fungerande sätt med det dramaturgiska förloppet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Vara medveten om vikten av källforskning
- Ha tydliga pedagogiska målsättningar i relation till temat
- Sträva efter hög konstnärlig kreativitet
- Inse vikten av att ständigt vidareutveckla projektet på basen av publikreaktioner
Innehåll
Didaktik, Devisingmetoden
Tillämpning av dramakonventioner
Dramaturgi med beaktande av de pedagogiska målsättningar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Förkunskapskrav
Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama
Anmälningstid
15.06.2022 - 30.10.2022
Tajmning
24.10.2022 - 24.02.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Verksamhetspunkt
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
- Gabriele Alisch
- Scenkonst Virtuell
Lärare
Gabriele Alisch
Grupper
-
UMS21DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht21, dagstudier
Lärandemål
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse:
- Känna till exempel på olika TIU-projekt
- Ha kunskap om devising-metoden
- Ha förståelse för syftet med TIU-projekt
- Förstå vikten av att skapa rätt atmosfär för deltagarna
Färdighet och förmåga:
- Kunna planera och genomföra ett TIU-projekt, från idé till föreställning
- Kunna genomföra källforskning
- Kunna agera såväl som skådespelare som regissör
- Kunna arbeta med devising-metoden
- Kunna förena dramakonventioner på ett fungerande sätt med det dramaturgiska förloppet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Vara medveten om vikten av källforskning
- Ha tydliga pedagogiska målsättningar i relation till temat
- Sträva efter hög konstnärlig kreativitet
- Inse vikten av att ständigt vidareutveckla projektet på basen av publikreaktioner
Innehåll
Didaktik, Devisingmetoden
Tillämpning av dramakonventioner
Dramaturgi med beaktande av de pedagogiska målsättningar
Tid och plats
Jakobstad, 31.10.2022-24.2.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
-Rapporter och material från olika TIU-projekt
-Learning through theatre, Routledge, London, 1993
Undervisningsmetoder
-Filmvisning av exemplen
-Föreläsningar
-Diskussioner
-praktiska övningar
-Grupp arbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
Kursen är knytat till ett TIU- projekt som planeras och genomföras för högstadie- och gymnasieelever
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
25.1.-12.1.2021
Studerandes tidsanvändning och belastning
135 timmar
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Tilläggsuppgifter för studerande
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse:
- Känna till exempel på olika TIU-projekt
- Ha kunskap om devising-metoden
- Ha förståelse för syftet med TIU-projekt
- Förstå vikten av att skapa rätt atmosfär för deltagarna
Färdighet och förmåga:
- Kunna planera och genomföra ett TIU-projekt, från idé till föreställning
- Kunna genomföra källforskning
- Kunna agera såväl som skådespelare som regissör
- Kunna arbeta med devising-metoden
- Kunna förena dramakonventioner på ett fungerande sätt med det dramaturgiska förloppet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Vara medveten om vikten av källforskning
- Ha tydliga pedagogiska målsättningar i relation till temat
- Sträva efter hög konstnärlig kreativitet
- Inse vikten av att ständigt vidareutveckla projektet på basen av publikreaktioner
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftliga uppgifter
-resultat av projektet
-individuell insats
Underkänd (0)
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Förkunskapskrav
Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama