Hoppa till innehåll

Pedagogikens sociologiPoäng (5 sp)

Kod: MU19PD01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Efter genomgången kurs skall den studerande
• ha kännedom om central teoribildning inom pedagogikens sociologi
• ha förståelse av relationen mellan fostran, utbildning och socialisation
• ha grundläggande insikter i samband mellan samhällsutveckling, samhällssituation och lärande
• ha utvecklat en förståelse för grupprocesser
• förstå betydelsen av en jämlikhetsbefrämjande pedagogik och undervisning

Studieperiodens (kursens) innehåll

Kursens målsättning är att studerande når kunskap om sociologiska perspektiv på identitets-formering och kompetensutveckling i institutionella och icke-institutionella sammanhang med särskilt fokus på det finländska samhället förr och nu.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Läromaterial

Läromedel och rekommenderad litteratur:
Giddens, A. (1999) Modernitet och självidentitet. Självet och samhället i den senmoderna epoken. Göteborg: Daidalos Antikainen, A., Houtsonen, J., Kauppila, J. &Huotelin, H. (1996). Living in a learning society. New York: Routledge. Månsson, P. (2007). Moderna samhällsteorier: Traditioner, riktningar, teoretiker. Stockholm: Norstedts. Saaristo, K. & Jokinen, K. (2005). Sociologi. St Mickel: Sanoma Pro. Suortamo, M., Tainio, L., Ikävalko, E., Palmu, S, &Tani, S. (2010). Sukupuoli ja kasvatus kouluissa. Jyväskylä: PS-Kustannus. Rinne,R.,Kivirauma,J.&Lehtinen,E. (2015). Johdatus kasvatustieteisiin.Jyväskylä: PS-Kustannus. Antikainen, A., Rinne,R.&Kosko,L. (2013). Kasvatussosiologia. Jyväskylä: PS-Kustannus. Annat kursmaterial: Övrig litteratur enligt kursledarens anvisningar.