Pedagogikens psykologiPoäng (5 sp)
Kod: MU19PD02
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Efter godkänd kurs förväntas studerande:
• kunna identifiera och beskriva centrala utvecklingspsykologiska teorier
• ha insikt i pedagogisk psykologi med fokus på självkännedom och människans utveckling i ett helhetsperspektiv
• kunna observera psykologiska och sociala fenomen i skilda åldersgrupper och utbildningskontexter
• kunna observera psykologiska och initierat resonera om lärandesituationer utgående från olika lärandeteorier
Studieperiodens (kursens) innehåll
Kursen syftar till att introducera psykologi som vetenskap med tyngdpunkt på centrala pedagogiskt psykologiska teorier. Utgående från dessa teorier diskuteras människans utveckling i ett helhetsperspektiv: kognitivt, språkligt, emotionellt och socialt samt utvecklingskriser. Kursen betonar kunskap och insikter som berör individens självkännedom och lärande samt välbefinnande.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Läromaterial
Hwang, P. (2005). Vår tids psykologi. Natur och kultur. Imsen, G. (2006). Elevens värld: introduktion till pedagogisk psykologi. Studentlitteratur. Jerlang, E., Egeberg, S., Halse, J., Jonassen, A J., Ringsted, S, Wedel-Brandt, B. (2008). Utvecklingspsykologiska teorier: en introduktion. Liber. Karlsson, L. (2017). Psykologins grunder. Studentlitteratur. Lundgren, U. P., Säljö, R., & Liberg, C. (2017). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. Natur och kultur. Sommer, D. (2005). Barndomspsykologi: utveckling i en förändrad värld. Liber. Woolfolk, A & Karlberg, M. (2014). Pedagogisk psykologi. Pearson. Övrig litteratur/ artiklar enligt lärarens anvisningar.