Specialpedagogik och inkluderingPoäng (5 sp)
Kod: MS22PD08
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande:
• kunna definiera vad specialpedagogik är
• kunna reflektera kring inkludering, delaktighet, bemötande och människosyn
• utveckla en förståelse för mångfalden inom en grupp och ha grundläggande beredskap
att möta mångfald genom differentiering i gruppen
• ha grundläggande kunskap om olika nivåer av stödformer
• känna till möjliga samarbetsformer mellan lärare'
Allmänfärdigheter:
• utveckla förmågan till vetenskapligt och reflekterande tänkande
• samarbetsförmåga
Studieperiodens (kursens) innehåll
• kunskap om specialpedagogikens framväxt och funktion
• specialpedagogiken introduceras som vetenskaps- och verksamhetsområde från
småbarnspedagogik till gymnasiet
• kunskap om mångfald i daghems- och skolkontext
• grundläggande kunskap och beredskap för differentiering, samundervisning och
inkludering i daghem och skola
• studerande växer i sin förmåga att reflektera kring delaktighet, empati, bemötande och
människosyn i specialpedagogik.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Läromaterial
Jakobsson, I-L., & Nilsson, I. (2019). Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande miljö. Stockholm: Natur & Kultur. Kap. 1-6.
Kinge, E. (2015). Empati – Närvaro eller metod. Lund: Studentlitteratur. Mitchell, D. (2015). Inkludering i skolan. Undervisningsstrategier som fungerar. Stockholm. Natur och Kultur.
Sundqvist, C. (2014). Den samarbetande läraren. Lärarhandledning och samundervisning i skolan. Lund: Studentlitteratur, kap.1–2 och 7–8.
Takala, M. & Äikäs, A. (2020). Mahdoton inkluusio. Helsinki: PS Kustannus.
Aktuell lagstiftning
Övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar
Mer information
Examinationsformer: Tentamen och skriftliga uppgifter
Anmälningstid
02.12.2023 - 31.12.2023
Tajmning
01.01.2024 - 31.07.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Jakobstad
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Camilla Björk-Åman
Lärare
Camilla Björk-Åman
Grupper
-
UMS22DMP-JMusikpedagog (YH), h22, dagstudier
-
UMS23DMP-JMusikpedagog (YH), h23, dagstudier
-
UMS23DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande:
• kunna definiera vad specialpedagogik är
• kunna reflektera kring inkludering, delaktighet, bemötande och människosyn
• utveckla en förståelse för mångfalden inom en grupp och ha grundläggande beredskap
att möta mångfald genom differentiering i gruppen
• ha grundläggande kunskap om olika nivåer av stödformer
• känna till möjliga samarbetsformer mellan lärare'
Allmänfärdigheter:
• utveckla förmågan till vetenskapligt och reflekterande tänkande
• samarbetsförmåga
Innehåll
• kunskap om specialpedagogikens framväxt och funktion
• specialpedagogiken introduceras som vetenskaps- och verksamhetsområde från
småbarnspedagogik till gymnasiet
• kunskap om mångfald i daghems- och skolkontext
• grundläggande kunskap och beredskap för differentiering, samundervisning och
inkludering i daghem och skola
• studerande växer i sin förmåga att reflektera kring delaktighet, empati, bemötande och
människosyn i specialpedagogik.
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Tilläggsuppgifter
Examinationsformer: Tentamen och skriftliga uppgifter