Hoppa till innehåll

Specialpedagogik och inkludering (5 sp)

Kod: MS22PD08-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2023 - 31.12.2023

Tajmning

01.01.2024 - 31.07.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk

  • Svenska

Lärare

  • Camilla Björk-Åman

Lärare

Camilla Björk-Åman

Grupper

  • UMS22DMP-J
    Musikpedagog (YH), h22, dagstudier
  • UMS23DMP-J
    Musikpedagog (YH), h23, dagstudier
  • UMS23DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande:
• kunna definiera vad specialpedagogik är
• kunna reflektera kring inkludering, delaktighet, bemötande och människosyn
• utveckla en förståelse för mångfalden inom en grupp och ha grundläggande beredskap
att möta mångfald genom differentiering i gruppen
• ha grundläggande kunskap om olika nivåer av stödformer
• känna till möjliga samarbetsformer mellan lärare'

Allmänfärdigheter:
• utveckla förmågan till vetenskapligt och reflekterande tänkande
• samarbetsförmåga

Innehåll

• kunskap om specialpedagogikens framväxt och funktion
• specialpedagogiken introduceras som vetenskaps- och verksamhetsområde från
småbarnspedagogik till gymnasiet
• kunskap om mångfald i daghems- och skolkontext
• grundläggande kunskap och beredskap för differentiering, samundervisning och
inkludering i daghem och skola
• studerande växer i sin förmåga att reflektera kring delaktighet, empati, bemötande och
människosyn i specialpedagogik.

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Examinationsformer: Tentamen och skriftliga uppgifter