Hoppa till innehåll

Pedagogikens psykologiPoäng (5 sp)

Kod: MS22PD02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Efter godkänd kurs förväntas studerande:
• kunna identifiera och beskriva centrala utvecklingspsykologiska teorier
• ha insikt i pedagogisk psykologi med fokus på självkännedom och människans utveckling i ett helhetsperspektiv
• kunna observera psykologiska och sociala fenomen i skilda åldersgrupper och utbildningskontexter
• kunna observera psykologiska och initierat resonera om lärandesituationer utgående från olika lärandeteorier

Studieperiodens (kursens) innehåll

Kursen syftar till att introducera psykologi som vetenskap med tyngdpunkt på centrala pedagogiskt psykologiska teorier. Utgående från dessa teorier diskuteras människans utveckling i ett helhetsperspektiv: kognitivt, språkligt, emotionellt och socialt samt utvecklingskriser. Kursen betonar kunskap och insikter som berör individens självkännedom och lärande samt välbefinnande.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Läromaterial

Hwang, P. (2005). Vår tids psykologi. Natur och kultur. Imsen, G. (2006). Elevens värld: introduktion till pedagogisk psykologi. Studentlitteratur. Jerlang, E., Egeberg, S., Halse, J., Jonassen, A J., Ringsted, S, Wedel-Brandt, B. (2008). Utvecklingspsykologiska teorier: en introduktion. Liber. Karlsson, L. (2017). Psykologins grunder. Studentlitteratur. Lundgren, U. P., Säljö, R., & Liberg, C. (2017). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. Natur och kultur. Sommer, D. (2005). Barndomspsykologi: utveckling i en förändrad värld. Liber. Woolfolk, A & Karlberg, M. (2014). Pedagogisk psykologi. Pearson. Övrig litteratur/ artiklar enligt lärarens anvisningar.

Anmälningstid

15.06.2024 - 10.09.2024

Tajmning

03.09.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Musik Virtuell
Lärare

Marcus Söderström

Grupper
  • UMS23DMP-J
    Musikpedagog (YH), h23, dagstudier
  • UMS23DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier
  • UMS24DMP-J
    Musikpedagog (YH), h24, dagstudier

Lärandemål

Efter godkänd kurs förväntas studerande:
• kunna identifiera och beskriva centrala utvecklingspsykologiska teorier
• ha insikt i pedagogisk psykologi med fokus på självkännedom och människans utveckling i ett helhetsperspektiv
• kunna observera psykologiska och sociala fenomen i skilda åldersgrupper och utbildningskontexter
• kunna observera psykologiska och initierat resonera om lärandesituationer utgående från olika lärandeteorier

Innehåll

Kursen syftar till att introducera psykologi som vetenskap med tyngdpunkt på centrala pedagogiskt psykologiska teorier. Utgående från dessa teorier diskuteras människans utveckling i ett helhetsperspektiv: kognitivt, språkligt, emotionellt och socialt samt utvecklingskriser. Kursen betonar kunskap och insikter som berör individens självkännedom och lärande samt välbefinnande.

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav