Ämnespedagogik med fokus på drama: Konventioner och arbetssättPoäng (5 sp)
Kod: DI17PD05
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse
- Ha kunskap om och kan identifiera dramapedagogikens genrer och konventioner
- Ha utvecklat dramaturgiskt tänkande i utvecklandet av ett dramaförlopp
- Förmå identifiera skillnaden mellan processorienterad samt produktorienterad dramaundervisning
Färdighet och förmåga
- Kunna använda och utveckla dramakonventioner i olika dramaförlopp
- Kunna planera, utarbeta och utföra ett processdrama
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Ha utvecklat en grundförståelse för dramapedagogikens möjligheter
- Kunna reflektera över lek, kreativitet och barns erfarenheter som en grund för lärande
Studieperiodens (kursens) innehåll
Dramapedagogiska konventioner och arbetssätt
Processdrama / planeringsprinciper
Förkunskapskrav
Inget förkunskapskrav
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Anmälningstid
02.12.2023 - 31.12.2023
Tajmning
01.01.2024 - 31.05.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Jakobstad
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
- Ida-Maria Rak
Lärare
Ida-Maria Rak
Grupper
-
UMS23DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier
Lärandemål
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse
- Ha kunskap om och kan identifiera dramapedagogikens genrer och konventioner
- Ha utvecklat dramaturgiskt tänkande i utvecklandet av ett dramaförlopp
- Förmå identifiera skillnaden mellan processorienterad samt produktorienterad dramaundervisning
Färdighet och förmåga
- Kunna använda och utveckla dramakonventioner i olika dramaförlopp
- Kunna planera, utarbeta och utföra ett processdrama
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Ha utvecklat en grundförståelse för dramapedagogikens möjligheter
- Kunna reflektera över lek, kreativitet och barns erfarenheter som en grund för lärande
Innehåll
Dramapedagogiska konventioner och arbetssätt
Processdrama / planeringsprinciper
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Förkunskapskrav
Inget förkunskapskrav