Hoppa till innehåll

Ämnespedagogik med fokus på drama: Konventioner och arbetssättPoäng (5 sp)

Kod: DI17PD05

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse
- Ha kunskap om och kan identifiera dramapedagogikens genrer och konventioner
- Ha utvecklat dramaturgiskt tänkande i utvecklandet av ett dramaförlopp
- Förmå identifiera skillnaden mellan processorienterad samt produktorienterad dramaundervisning

Färdighet och förmåga
- Kunna använda och utveckla dramakonventioner i olika dramaförlopp
- Kunna planera, utarbeta och utföra ett processdrama

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Ha utvecklat en grundförståelse för dramapedagogikens möjligheter
- Kunna reflektera över lek, kreativitet och barns erfarenheter som en grund för lärande

Studieperiodens (kursens) innehåll

Dramapedagogiska konventioner och arbetssätt
Processdrama / planeringsprinciper

Förkunskapskrav

Inget förkunskapskrav

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Anmälningstid

02.12.2023 - 31.12.2023

Tajmning

01.01.2024 - 31.05.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Ida-Maria Rak
Lärare

Ida-Maria Rak

Grupper
  • UMS23DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse
- Ha kunskap om och kan identifiera dramapedagogikens genrer och konventioner
- Ha utvecklat dramaturgiskt tänkande i utvecklandet av ett dramaförlopp
- Förmå identifiera skillnaden mellan processorienterad samt produktorienterad dramaundervisning

Färdighet och förmåga
- Kunna använda och utveckla dramakonventioner i olika dramaförlopp
- Kunna planera, utarbeta och utföra ett processdrama

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Ha utvecklat en grundförståelse för dramapedagogikens möjligheter
- Kunna reflektera över lek, kreativitet och barns erfarenheter som en grund för lärande

Innehåll

Dramapedagogiska konventioner och arbetssätt
Processdrama / planeringsprinciper

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Förkunskapskrav

Inget förkunskapskrav