Hoppa till innehåll

Ämnespedagogik med fokus på publikarbetePoäng (5 sp)

Kod: DI17PD10

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:

kunskap och förståelse:
- Förstå vilka fördelar och synergieffekter ett publikarbete genererar för såväl publiken som för konstformen
- Känna till och kunna återberätta olika exempel på genomförda publikarbeten inom Norden och Europa
- Kartlägga publikarbetarens arbetsfält

Färdigheter och förmåga:
- Kunna producera och genomföra ett publikarbete som bygger på dramapedagogiska metoder, i anknytning till en teater eller en annan instution
- Besitta verktyg och former för att deltagaren (publiken) i ett publikarbete ges möjlighet att lära känna konstformen på ett djupare plan, sänka tröskeln mellan scen och salong
- Kunna ge deltagaren ny förståelse, insikter och specifik terminologi vilket ger deltagaren möjlighet att kommunicera och reflektera över sin konstupplevelse.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Kunna möta publiken på ett naturligt, avspänt, pedagogiskt och ödmjukt förhållningssätt.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Teori, praktik och olika former för publikarbete
Olika publikarbeten inom kultur och konst
Utveckling av ett publikarbete för en teaterföreställning

Förkunskapskrav

Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama
Ämnesdidaktisk teori med fokus på barn och unga

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Läromaterial

Pedagogisk material i anknytning till teaterpjäser

Anmälningstid

02.08.2024 - 28.10.2024

Tajmning

01.09.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Ida-Maria Rak
  • Scenkonst Virtuell
Lärare

Ida-Maria Rak

Grupper
  • UMS21DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht21, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:

kunskap och förståelse:
- Förstå vilka fördelar och synergieffekter ett publikarbete genererar för såväl publiken som för konstformen
- Känna till och kunna återberätta olika exempel på genomförda publikarbeten inom Norden och Europa
- Kartlägga publikarbetarens arbetsfält

Färdigheter och förmåga:
- Kunna producera och genomföra ett publikarbete som bygger på dramapedagogiska metoder, i anknytning till en teater eller en annan instution
- Besitta verktyg och former för att deltagaren (publiken) i ett publikarbete ges möjlighet att lära känna konstformen på ett djupare plan, sänka tröskeln mellan scen och salong
- Kunna ge deltagaren ny förståelse, insikter och specifik terminologi vilket ger deltagaren möjlighet att kommunicera och reflektera över sin konstupplevelse.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Kunna möta publiken på ett naturligt, avspänt, pedagogiskt och ödmjukt förhållningssätt.

Innehåll

Teori, praktik och olika former för publikarbete
Olika publikarbeten inom kultur och konst
Utveckling av ett publikarbete för en teaterföreställning

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Förkunskapskrav

Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama
Ämnesdidaktisk teori med fokus på barn och unga