Hoppa till innehåll

Rörelse 1Poäng (4 sp)

Kod: SP25BS12

Poäng

4 sp

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- Har en grundläggande förståelse för hur lärande och varseblivning kan förstås som en kroppslig process
- Kan identifiera och beskriva Rudolf Labans rörelsekvaliteter och dess tillämpning inom scenkonst
- Förstår sambandet mellan akrobatik, dans och scenkonst
- Kan utnyttja kroppens möjligheter och spontanitet i rörelser
- Behärskar grundrörelser i akrobatik
- Kan utveckla egna rörelsematerial och improvisationsövningar
- Har de praktiska färdigheter som behövs för att planera och undervisa grundläggande rörelsepass
- Har en medvetenhet om den egna kroppen, dess möjligheter och gränser
- Kan analysera och reflektera över egna och andras rörelseuttryck, samt förstå deras påverkan på publiken
- Kan anpassa undervisningsmetoder och rörelseövningar baserat på individuella behov och gruppdynamik

Studieperiodens (kursens) innehåll

Kroppsligt lärande och varseblivning
Rudolf Labans rörelsekvaliteter
Grunder i akrobatik
Rörelseimprovisation
Koreografi
Grundläggande rörelsepass

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Anmälningstid

02.12.2025 - 06.01.2026

Tajmning

07.01.2026 - 30.04.2026

Antal studiepoäng

4 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Ida-Maria Rak
Lärare

Ida-Maria Rak

Grupper
  • UMS25DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht25, dagstudier

Lärandemål

Studerande:
- Har en grundläggande förståelse för hur lärande och varseblivning kan förstås som en kroppslig process
- Kan identifiera och beskriva Rudolf Labans rörelsekvaliteter och dess tillämpning inom scenkonst
- Förstår sambandet mellan akrobatik, dans och scenkonst
- Kan utnyttja kroppens möjligheter och spontanitet i rörelser
- Behärskar grundrörelser i akrobatik
- Kan utveckla egna rörelsematerial och improvisationsövningar
- Har de praktiska färdigheter som behövs för att planera och undervisa grundläggande rörelsepass
- Har en medvetenhet om den egna kroppen, dess möjligheter och gränser
- Kan analysera och reflektera över egna och andras rörelseuttryck, samt förstå deras påverkan på publiken
- Kan anpassa undervisningsmetoder och rörelseövningar baserat på individuella behov och gruppdynamik

Innehåll

Kroppsligt lärande och varseblivning
Rudolf Labans rörelsekvaliteter
Grunder i akrobatik
Rörelseimprovisation
Koreografi
Grundläggande rörelsepass

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav