Konstnärlig forskning inom scenkonst: utformning av examensarbetePoäng (7 sp)
Kod: SP25BS18
Poäng
7 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- Kan identifiera och försvara olika sätt att förkroppsliga, iscensätta och rama in fenomen som intresserar den studerande själv.
- Förstår begreppet konstnärlig forskning.
- Känner till olika forskningsmetoder inom scenkonsten.
- Kan initiera och utforska en konstnärlig process som integrerar sceniskt arbete och textbaserad forskning, med fokus på samtida konstnärlig forskning.
- Kan identifiera, samla och utvärdera relevant källmaterial för individuellt examensarbete inom scenkonstområdet.
- Har insett vad det innebär utforska en forskningsfråga via konsten.
- Kan kritiskt granska och reflektera över den egna forskningsprocessen samt förstå dess relevans och påverkan på scenkonstfältet.
- utvecklar sin personliga kompetens inom branschen
- ha förmåga att självständigt lösa visuella, tekniska och funktionella uppgifter
- kan självständigt planera fungerande helheter
- kan fatta beslut och lösa problem på ett hållbart sätt
- har förmåga att reflektera, analysera och presentera del A och del B (examensarbetet)
Studieperiodens (kursens) innehåll
Olika typer av forskningsfrågor inom scenkonstfältet
Begreppet konstnärlig forskning
Konstnärlig process med fokus på samtida konstnärlig forskning
Godkänd plan över examensarbete del A och del B
Seminarier 1-3
Kursen är kopplad till examensarbetet och består av självständiga uppgifter inom scenkonst eller scenkonstpedagogik, som hjälper studeranden att lösa visuella, tekniska och funktionella utmaningar. Kursens seminarier 1–3 behandlar olika faser i en kreativ process och fokuserar på hur idéer går från att vara oklara eller ofärdiga till att bli konkreta och möjliga att genomföra. Seminarierna innebär också ett självständigt arbete från studerandens sida, där de utvecklar och förverkligar sina egna idéer.
Förkunskapskrav
Studier vid scenkonstpedagog (YH) åk 1-3
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
- Deltar aktivt i undervisningen.
- Utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ.
- Returnerar givna uppgifter i tid.
- Behärskar studieavsnittets innehåll.
- Skaffar självständigt information.
- Godkänd plan över examenarbete del A och del B.