Ämnesdidaktik 1: konventioner och arbetssättPoäng (5 sp)
Kod: SP25PD05
Poäng
5 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
-	Har kunskap om och kan identifiera ett flertal dramapedagogiska genrer och konventioner.
-	Har kunskap i dramaturgiskt tänkande i utvecklandet av ett dramaförlopp.
-	Förmår identifiera skillnaden mellan processorienterad samt produktorienterad dramaundervisning.
-	Kan använda och utveckla dramakonventioner i olika dramaförlopp.
-	Kan planera, utarbeta och utföra ett processdrama.
-	Har utvecklat en grundförståelse för konstpedagogikens möjligheter.
-	Kan reflektera över lek, kreativitet och barns erfarenheter som en grund för lärande.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Planering och utförande av processdrama
Dramapedagogiska konventioner och arbetssätt
Processdrama / planeringsprinciper
Konstpedagogisk teori 
Performativ pedagogik  
Läroplaner
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3 
Den studerande 
- deltar aktivt i undervisningen 
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ 
- returnerar givna uppgifter i tid 
- behärskar studieavsnittets innehåll 
- skaffar självständigt information