Ämnesdidaktik 1: konventioner och arbetssättPoäng (5 sp)
Kod: SP25PD05
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- Har kunskap om och kan identifiera ett flertal dramapedagogiska genrer och konventioner.
- Har kunskap i dramaturgiskt tänkande i utvecklandet av ett dramaförlopp.
- Förmår identifiera skillnaden mellan processorienterad samt produktorienterad dramaundervisning.
- Kan använda och utveckla dramakonventioner i olika dramaförlopp.
- Kan planera, utarbeta och utföra ett processdrama.
- Har utvecklat en grundförståelse för konstpedagogikens möjligheter.
- Kan reflektera över lek, kreativitet och barns erfarenheter som en grund för lärande.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Planering och utförande av processdrama
Dramapedagogiska konventioner och arbetssätt
Processdrama / planeringsprinciper
Konstpedagogisk teori
Performativ pedagogik
Läroplaner
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information