Hoppa till innehåll

Ämnesdidaktik 1: konventioner och arbetssättPoäng (5 sp)

Kod: SP25PD05

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:

- Har kunskap om och kan identifiera ett flertal dramapedagogiska genrer och konventioner.
- Har kunskap i dramaturgiskt tänkande i utvecklandet av ett dramaförlopp.
- Förmår identifiera skillnaden mellan processorienterad samt produktorienterad dramaundervisning.
- Kan använda och utveckla dramakonventioner i olika dramaförlopp.
- Kan planera, utarbeta och utföra ett processdrama.
- Har utvecklat en grundförståelse för konstpedagogikens möjligheter.
- Kan reflektera över lek, kreativitet och barns erfarenheter som en grund för lärande.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Planering och utförande av processdrama
Dramapedagogiska konventioner och arbetssätt
Processdrama / planeringsprinciper
Konstpedagogisk teori
Performativ pedagogik
Läroplaner

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information