Hoppa till innehåll

Didaktik 2: Tillgänglighet och inkludering i praktik och samhällePoäng (5 sp)

Kod: SP25PD10

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- Anpassa scenkonst för olika målgrupper, inklusive personer med funktionsvariationer, barn och äldre,
genom att använda relevant metodik och teknik.
- Integrera teori och praktik i den pedagogiska verksamheten genom att visa på didaktiska variationer, analytisk och kritisk problemlösning, kreativa lösningar och inre reflektion.
- Erhålla erfarenhet av samverkan med externa aktörer för att genomföra tillgänglighetsanpassad scenkonstundervisning.
- Analysera och utvärdera tillgängliga scenkonstupplevelser för att säkerställa att de är tillgängliga och inkluderande för en bred publik.
- Förankra arbetet i relevant litteratur och forskning om tillgänglighet, inkluderande pedagogik och scenkonst, och använda denna kunskap för att informera och utveckla sina egna metoder och lösningar.
- Självständigt planera scenkonstpedagogisk verksamhet utifrån uppdragsgivarens önskemål.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Inkluderande/ exluderande strukturer
Integrering av konst, scenkonst och lärande.
Användning av konstpedagogisk forskning.
Samarbete med externa aktörer.

Förkunskapskrav

Ämnesdidaktik 1-4, undervisningsövning 1-2

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information