Hoppa till innehåll

Fältpraktik: Konstpedagogiskt utvecklingsarbete i praktik och samhällePoäng (5 sp)

Kod: SP25PD11

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- Förstår och kan beskriva centrala teorier och begrepp inom scenkonstpedagogik.
- Förstår fördelarna med att integrera konstpedagogik i undervisning och lärande.
- Kan använda konst och forskning för scenkonstpedagogisk formulera forskningsfrågor, avgränsa ämnen och fastställa utvecklingsmål inom ett specifikt yrkespedagogiskt tema eller fenomen.
- Kan i samarbete med extern aktör kommunicera, förhandla och implementera kunskap från tidigare forskning i målmedvetna utvecklingsaktiviteter.
- Har de praktiska färdigheter som behövs för att planera, dokumentera, rapportera, presentera och sprida information om resultaten av utvecklingsarbetet enligt vetenskapliga skriv- och rapporteringskriterier.
- Reflekterar kritiskt över konstpedagogiska val och konstpedagogikens komplexitet.
- Visar självständighet och engagemang i att främja konstpedagogisk utveckling.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Integrering av scenkonst och lärande
Användning av konstpedagogisk forskning
Samarbete med externa aktörer
Planering, dokumentering och utförand
Rapport över utförd praktik och utvecklingsarbete
Undervisningspass eller workshops vid valfri extern aktör, minst 3 workshopstillfällen

Förkunskapskrav

Ämnesdidaktik 1-2, Didaktik 2, undervisningsövning 1-2

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information