Hoppa till innehåll

Pedagogikens psykologiPoäng (5 sp)

Kod: MS25PD06

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Under läsåren 2025-2027:
- Kunna analysera och kritiskt reflektera över tillämpningen av centrala psykologiska teorier om lärande i dagens undervisning.
- Känna till och beskriva kognitiva processer relaterade till lärande.
- Kunna reflektera över lärarens och interaktionens roll i inlärningssituationer.
- Kunna beskriva och reflektera kring motivationsteorierna (målorienteringsteorin, förväntan-värde-teorin, självbestämmandeteorin).
- Kunna redogöra för central teoribildning inom pedagogikens psykologi.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- Kognitionsvetenskaper, grund för att förstå tillämpning av psykologi i ett pedagogiskt perspektiv, interaktion, uppfostran, fostran, bildning och utveckling.
- Kursen betonar vikten av att förstå motivationens relevans i lärandet och hur lärare och skolan kan öka elevernas motivation utgående från motivationsteorierna (målorienteringsteorin, förväntan-värde-teorin, självbestämmandeteorin).

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Vitsord 1: Lärandemålen uppfylls men kunskapen och färdigheterna bedöms vara ytliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsord 3: Lärandemålen uppfylls och kunskapen och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsord 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Av läraren tillhandahållet material och rekommenderad litteratur.

Mera information

- Kursen hör till pedagogiska studier för lärare, grundstudier.
- Kursen sker i samarbete med lärarutbildningen vid Åbo Akademi som även är examinator för 60 sp pedagogiska studier för lärare.