Forsknings- och utvecklingsmetoderPoäng (5 sp)
Kod: FEK22TB04
Poäng
5 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande: 
- förstår och kan tillämpa forskningsprocessens olika steg 
- kan använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod 
- kan skriva vetenskaplig text 
- kan kritiskt välja ut källor och lär sig hur man skriver vetenskaplig text 
- kan sammanställa en forskningsplan
Studieperiodens (kursens) innehåll
- forskningsprocessen 
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder 
- alternativa forskningsmetoder
- utvecklingsmetoder
- informationssökning 
- vetenskapligt skrivande
Förkunskapskrav
Svenska för affärslivet 3 sp
Anmälningstid
15.06.2025 - 30.11.2025
Tajmning
28.10.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
 
Lärare
- Rolf Gammals
 
Grupper
- 
                        INF23F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2023
 
Lärandemål
Studerande: 
- förstår och kan tillämpa forskningsprocessens olika steg 
- kan använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod 
- kan skriva vetenskaplig text 
- kan kritiskt välja ut källor och lär sig hur man skriver vetenskaplig text 
- kan sammanställa en forskningsplan
Innehåll
- forskningsprocessen 
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder 
- alternativa forskningsmetoder
- utvecklingsmetoder
- informationssökning 
- vetenskapligt skrivande
Tid och plats
HT 2025
Teams
Moodle
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderade källor:
Bell E. & A. Bryman. Företagsekonomiska forskningsmetoder (flera årgångar)
Kananen, J: Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas m.fl
Malhotra, N. & Co. Marketing Research An applied approach (flera årgångar)
Material på kursens Moodlesida
Undervisningsmetoder
Tillfällen på Teams
Inlämningsuppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Höstterminen 2025
Studerandes tidsanvändning och belastning
Tillfällen på Teams.
Aktivt deltagande i diskussioner kring forsknings- och utvecklingsmetoder.
Aktivt deltagande i diskussioner kring examensarbetsprocessen.
Självständigt arbete med analys(opponens) av examensarbeten.
Självständigt arbete med mindmap eller liknande visualisering av den egna examensarbetsprocessen.
Självständigt arbete med forskningsplan.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tillfällen på Teams.
Aktivt deltagande i diskussioner kring forsknings- och utvecklingsmetoder.
Aktivt deltagande i diskussioner kring examensarbetsprocessen.
Självständigt arbete med analys(opponens) av examensarbeten.
Självständigt arbete med mindmap eller liknande visualisering av den egna examensarbetsprocessen.
Självständigt arbete med forskningsplan.
Om man inte deltar i tillfällen på Teams måste detta kompletteras med skriftlig uppgift.
Underkänd (0)
Inte slutförd forskningsplan, mindmap eller opponens.
Oinlämnade uppgifter.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Svaga insatser, låg kvalitet.
Inlämnad forskningsplan och mindmap innehåller enbart basinformation.
Opponensen ger svagt mervärde åt skribenten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Uppgifter samt presentationer väl utförda.
Forskningsplanen och visualiseringen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Opponensen ger mervärde åt skribenten.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Utmärkta insatser samt kvalitet på arbeten.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Planen är välmotiverad, konkret och genomförbar.
Opponensen ger ett klart mervärde genom nya synvinklar åt skribenten.
Förkunskapskrav
Svenska för affärslivet 3 sp
Anmälningstid
27.10.2023 - 31.05.2026
Tajmning
26.10.2023 - 31.07.2026
Antal studiepoäng
5 sp
Andel virtuell undervisning
5 sp
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Antal studerande (min. - max.)
0 - 30
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
 
Lärare
- Annemari Andrésen
 - Helena Nordström
 
Grupper
- 
                        ÖH23FEK-FLEXÖppna YH, Flexibelt till tradenom
 - 
                        ÖH22FEK-FLEXÖppna YH, Flexibelt till tradenom
 
Lärandemål
Studerande: 
- förstår och kan tillämpa forskningsprocessens olika steg 
- kan använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod 
- kan skriva vetenskaplig text 
- kan kritiskt välja ut källor och lär sig hur man skriver vetenskaplig text 
- kan sammanställa en forskningsplan
Innehåll
- forskningsprocessen 
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder 
- alternativa forskningsmetoder
- utvecklingsmetoder
- informationssökning 
- vetenskapligt skrivande
Tid och plats
Via Moodle och Teams vid behov
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur:
Bell E. & A. Bryman. Företagsekonomiska forskningsmetoder (flera årgångar)
Kananen, J: Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas m.fl
Malhotra, N. & Co. Marketing Research An applied approach (flera årgångar)
Undervisningsmetoder
Inbandade föreläsningar
Inlämningsuppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Fortlöpande. Deadlines på Moodle platformen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Digitala föreläsningar och deltagande i examensarbetsseminarier  1 sp
Självständigt arbete inklusive forskningsplan 4 sp
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kvalitet på analys av två examensarbeten 
Kvalitet på forskningsplanen och opponens 
Kvalitet på reflektioner från slutseminarier (4 st.)
Underkänd (0)
Inte slutförd forskningsplan eller opponens.
Oinlämnade uppgifter.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Svaga insatser, knapp kvalitet.
Inlämnad forskningsplan innehåller enbart basinformation.
Opponensen ger svagt mervärde åt skribenten .
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Uppgifter samt presentationer väl utförda.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Opponensen ger mervärde åt skribenten.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Utmärkta insatser samt kvalitet på arbeten.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Planen är välmotiverad, konkret och genomförbar.
Opponensen ger ett klart mervärde genom nya synvinklar åt skribenten.
Förkunskapskrav
Svenska för affärslivet 3 sp
Anmälningstid
15.06.2024 - 07.01.2025
Tajmning
07.01.2025 - 16.03.2025
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Lärare
- Henrik Virtanen
 - Emilia Vikfors-Lintala
 
Grupper
- 
                        FEK22D-VTradenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
 
Lärandemål
Studerande: 
- förstår och kan tillämpa forskningsprocessens olika steg 
- kan använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod 
- kan skriva vetenskaplig text 
- kan kritiskt välja ut källor och lär sig hur man skriver vetenskaplig text 
- kan sammanställa en forskningsplan
Innehåll
- forskningsprocessen 
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder 
- alternativa forskningsmetoder
- utvecklingsmetoder
- informationssökning 
- vetenskapligt skrivande
Tid och plats
Vårterminen 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bryman, A. & Bell, E. (2014): Företagsekonomiska forskningsmetoder. Liber, samt annat av examinator anvisat material
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar, samt litteraturstudier
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Skriftlig tentamen samt skriftligt inlämningsuppgifter
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h per studiepoäng, 135 h totalt:
- 40 h föreläsningar, övningar i klass, samt seminarier
- 95 h eget arbete
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
I tentamen samt i skriftligt övningsarbete bedöms studerandes kunskap om forskningsprocessens olika delar samt olika vetenskapliga metoder och vetenskapligt skrivande
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande har grundläggande men begränsade kunskaper om forskningsprocessens olika delar och vetenskapliga metoder
Den studerande klarar av att planera en längre skrivuppgift och känner till principerna för vetenskapligt skrivande i stora drag
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande har goda kunskaper om forskningsprocessens olika delar och vetenskapliga metoder.
Den studerande har god förmåga att planera en längre skrivuppgift och behärskar den språkliga stil som är lämplig på examensarbetesnivå
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande har exceptionellt goda kunskaper om forskningsprocessens olika delar och vetenskapliga metoder
Den studerande har utmärkt förmåga att planera en längre skrivuppgift och behärskar väl den språkliga stil som är lämplig på examensarbetesnivå
Förkunskapskrav
Svenska för affärslivet 3 sp