Forsknings- och utvecklingsmetoder (5 sp)
Kod: FEK22TB04-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 07.01.2025
Tajmning
07.01.2025 - 16.03.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Henrik Virtanen
- Emilia Vikfors-Lintala
Grupper
-
FEK22D-VTradenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- förstår och kan tillämpa forskningsprocessens olika steg
- kan använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod
- kan skriva vetenskaplig text
- kan kritiskt välja ut källor och lär sig hur man skriver vetenskaplig text
- kan sammanställa en forskningsplan
Innehåll
- forskningsprocessen
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- alternativa forskningsmetoder
- utvecklingsmetoder
- informationssökning
- vetenskapligt skrivande
Tid och plats
Vårterminen 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bryman, A. & Bell, E. (2014): Företagsekonomiska forskningsmetoder. Liber, samt annat av examinator anvisat material
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar, samt litteraturstudier
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Skriftlig tentamen samt skriftligt inlämningsuppgifter
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h per studiepoäng, 135 h totalt:
- 40 h föreläsningar, övningar i klass, samt seminarier
- 95 h eget arbete
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
I tentamen samt i skriftligt övningsarbete bedöms studerandes kunskap om forskningsprocessens olika delar samt olika vetenskapliga metoder och vetenskapligt skrivande
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande har grundläggande men begränsade kunskaper om forskningsprocessens olika delar och vetenskapliga metoder
Den studerande klarar av att planera en längre skrivuppgift och känner till principerna för vetenskapligt skrivande i stora drag
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande har goda kunskaper om forskningsprocessens olika delar och vetenskapliga metoder.
Den studerande har god förmåga att planera en längre skrivuppgift och behärskar den språkliga stil som är lämplig på examensarbetesnivå
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande har exceptionellt goda kunskaper om forskningsprocessens olika delar och vetenskapliga metoder
Den studerande har utmärkt förmåga att planera en längre skrivuppgift och behärskar väl den språkliga stil som är lämplig på examensarbetesnivå
Förkunskapskrav
Svenska för affärslivet 3 sp