Hoppa till innehåll

Självstyrda team i mångkulturella miljöerPoäng (5 sp)

Kod: FEK24LM01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- Förstår och tillämpar coaching för att stöda individuella och grupprestationer i självstyrda team
- Kan använda ett faciliterande arbetssätt för att underlätta effektiva möten, samarbete och beslutsfattande i mångkulturella team.
- Utvecklar ett hållbart ledarskapsperspektiv genom att beakta ekonomiska, sociala och miljömässiga faktorer i ledarskapsbeslut.
- Hanterar diversitet och främjar inkludering genom att skapa en miljö där olika perspektiv och erfarenheter välkomnas och värderas.
- Utvecklar och främjar ett entreprenöriellt förhållningssätt inom teamet genom att uppmuntra initiativ, innovation och problemlösning.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Självstyrda team and teaming (Amy Edmondson)
Coaching och facilitering
Hållbart ledarskap och diversitet
Ett entreprenöriellt förhållningssätt
Growth mindset

Förkunskapskrav

Grundstudier i organisation och ledarskap

Anmälningstid

15.06.2025 - 30.09.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Englanti
Antal studerande (min. - max.)

0 - 20

Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Annemari Andrésen
Grupper
  • FEK23D-Å
    Tradenom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande
- Förstår och tillämpar coaching för att stöda individuella och grupprestationer i självstyrda team
- Kan använda ett faciliterande arbetssätt för att underlätta effektiva möten, samarbete och beslutsfattande i mångkulturella team.
- Utvecklar ett hållbart ledarskapsperspektiv genom att beakta ekonomiska, sociala och miljömässiga faktorer i ledarskapsbeslut.
- Hanterar diversitet och främjar inkludering genom att skapa en miljö där olika perspektiv och erfarenheter välkomnas och värderas.
- Utvecklar och främjar ett entreprenöriellt förhållningssätt inom teamet genom att uppmuntra initiativ, innovation och problemlösning.

Innehåll

Självstyrda team and teaming (Amy Edmondson)
Coaching och facilitering
Hållbart ledarskap och diversitet
Ett entreprenöriellt förhållningssätt
Growth mindset

Tid och plats

Mondays and Fridays according to published schedule, rooms 202, 203 or 204 (training rooms).

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Edmondson, Amy C. (2018).The fearless organisation.

Other recommended reading:
Dweck, Carol. Mindset: The new psychology of success.
Kandola, Binna. The invention of difference.
Kaner, Sam. Facilitators's guide to participatory decision-making.
Starr, Julie (2021). The Coaching Manual.
Visser, Wayne. The world guide to sustainable enterprise.

LinkedIn Learning modules.

Undervisningsmetoder

10 sessions with workshops, lectures, discussions and assignments. Flipped classroom involving reading / LinkedIn Learning material to be reviewed prior to each session. Visiting guests. Writing a KLN-reflection on the different elements of the course.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Q&A session with experienced leader.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

KLN to be handed in by 23.11.2026.

Internationella kontakter

The course is available for exchange students. A group of students from Africa will attend 26.9.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 ECTS equals an amount of 135 hours work

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

The written assignments will be graded on a scale 0-5. Participation in the sessions is mandatory.

Supplementation (Re-examination Opportunity)

A student who has not received a passing grade in a module or course is offered at least two (2) opportunities to retake the exam or supplement their performance. Absences from scheduled retake sessions are also considered as retake opportunities.

A student who has not received a passing grade in a module or course, and who has not completed the necessary supplementation within the given time or passed the course based on a retake exam, must retake the entire module or course.

Supplementary submissions must be completed within the following three active study months (flexible solution); 9–12, 1–4.

Late submissions are graded one grade lower (for the individual task).

Grade Improvement Within One Year

A student has the right to attempt to improve the grade for a module or course that has already been passed (grade 1–5) once within 12 months from the date of completion, according to the university of applied sciences' guidelines.

Underkänd (0)

Failing to hand in assignments. Not attending the sessions.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

The assignments are incomplete and of a low quality. The student has missed more than three sessions and/or has demonstrated low activity during the sessions.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

The quality of the assignments is good and shows that the student has understood the course contents. The students has missed 1-2 sessions but has in general been active during the sessions.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

The quality of the assignments is high and the student is able to reflect upon the course contents based on his/her own experiences and connect the different parts with each other. The student has participated actively in all sessions.

Förkunskapskrav

Grundstudier i organisation och ledarskap