DifferentialekvationerPoäng (3 sp)
Kod: TKV18MA05
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Efter avlagd kurs ska den studerande förstå och kunna använda differentialekvationer för att modellera och lösa tekniska problemställningar.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- Modellering av problem med hjälp av differentialekvationer
- Lösning av separabla differentialekvationer och linjära av första ordningen
- Lösning av differentialekvationer av andra ordningen med konstanta koefficienter (svängningsrörelser)
- Diskretisering och numerisk lösning av differentialekvationer med Eulers metod
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.
Förkunskapskrav
Funktioner och ekvationer 1,
Geometri och vektorer,
Funktioner och ekvationer 2,
Derivator och integraler.
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Känner till vad en differentialekvation är. Kan lösa enkla separabla differentialekvationer.
Kan lösa homogena differentialekvationer av andra ordningen med hjälp av en karakteristisk ekvation.
Förstår betydelsen och användningen av differentialekvationer i tekniska sammanhang. Kan använda beräkningsprogram för att numeriskt lösa enkla differentialekvationer.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan utföra enkla modelleringar och kan lösa linjära differentialekvationer av första ordningen.
Kan lösa vanliga differentialekvationer av andra ordningen med konstanta koefficienter.
Behärskar enkla metoder för numerisk lösning av differentialekvationer.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan utföra mer krävande modellering och lösning av differentialekvationer av första ordningen.
Förstår svängningsekvationen och kan utföra modellering av den.
Kan självständigt modellera och numeriskt lösa mer krävande problemställningar.
Läromaterial
Teorikompendium och övningsuppgifter
Delar ur Engineering mathematics - A Foundation for electronic, electrical, communications and system engineers, third edition (Croft, Davison, Hargreaves)
Delar ur Differentiaaliyhtälöt TAM 3D (Launonen, Sorvali, Toivonen)
Anmälningstid
01.12.2022 - 09.01.2023
Tajmning
02.01.2023 - 26.02.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i maskin- och produktionsteknik
- Utbildning i el- och automationsteknik
- Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
- Ing-Britt Rögård
Lärare
Kaj Rintanen
Grupper
-
MAP21D-VIngenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2021 dagstudier
Lärandemål
Efter avlagd kurs ska den studerande förstå och kunna använda differentialekvationer för att modellera och lösa tekniska problemställningar.
Innehåll
- Modellering av problem med hjälp av differentialekvationer
- Lösning av separabla differentialekvationer och linjära av första ordningen
- Lösning av differentialekvationer av andra ordningen med konstanta koefficienter (svängningsrörelser)
- Diskretisering och numerisk lösning av differentialekvationer med Eulers metod
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.
Tid och plats
Kursen genomförs som närstudier i Vasa 2.1 - 26.2.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Teori och exempel finns i Moodle , övningsuppgifterna finns i e-math
Vi använder lite Excel och mycket Mathcad under kursen.
De studerande bör ha egen dator med Mathcad installerat.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i klass enligt schemat i PEPPI.
En del av övningarna kan vara i datasal.
Deltenter , inlämningsuppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Meddelas i början av kursen . Finns angivet i Moodle-kursen
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkända deltenter och inlämningsuppgifter
Studerandes tidsanvändning och belastning
Undervisning i klass : 36 timmar
Tenter : 4 timmar
Eget arbete : 41 timmar
Periodisering av innehållet
Lektionsplaneringen framgår i Moodle-kursen
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känner till vad en differentialekvation är. Kan lösa enkla separabla differentialekvationer.
Kan lösa homogena differentialekvationer av andra ordningen med hjälp av en karakteristisk ekvation.
Förstår betydelsen och användningen av differentialekvationer i tekniska sammanhang. Kan använda beräkningsprogram för att numeriskt lösa enkla differentialekvationer.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan utföra enkla modelleringar och kan lösa linjära differentialekvationer av första ordningen.
Kan lösa vanliga differentialekvationer av andra ordningen med konstanta koefficienter.
Behärskar enkla metoder för numerisk lösning av differentialekvationer.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kan utföra mer krävande modellering och lösning av differentialekvationer av första ordningen.
Förstår svängningsekvationen och kan utföra modellering av den.
Kan självständigt modellera och numeriskt lösa mer krävande problemställningar.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms utgående från den studerandes prestationer i tenter och inlämningsuppgifter.
Max poäng : 60 p
Vitsordsskala :
20 p 1
28 p 2
36 p 3
44 p 4
52 p 5
Underkänd (0)
Uppnår inte kriterierna för vitsordet 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känner till vad en differentialekvation är. Kan lösa enkla separabla differentialekvationer
Kan lösa homogena differentialekvationer av andra ordningen med hjälp av en karakteristisk ekvation
Förstår betydelsen och användningen av differentialekvationer i tekniska sammanhang.
Kan använda beräkningsprogram för att numeriskt lösa enkla differentialekvationer
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan utföra enkla modelleringar och kan lösa linjära differentialekvationer av första ordningen.
Kan lösa inhomogena differentialekvationer av andra ordningen med konstanta koefficienter
Behärskar enkla metoder för numerisk lösning av differentialekvationer. ( Eulers metod )
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan utföra mer krävande modellering och lösning av differentialekvationer av första ordningen
Förstår svängningsekvationen och kan utföra modellering av den.
Kan självständigt modellera och numeriskt lösa mer krävande problemställningar.
Förkunskapskrav
Funktioner och ekvationer 1,
Geometri och vektorer,
Funktioner och ekvationer 2,
Derivator och integraler.
Anmälningstid
01.12.2022 - 19.03.2023
Tajmning
02.01.2023 - 28.04.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i maskin- och produktionsteknik
- Utbildning i el- och automationsteknik
- Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
- Ing-Britt Rögård
Lärare
Leif Östman
Grupper
-
BYL21D-VIngenjör (YH), lantmäteriteknik, 2021 dagstudier
-
BYS21D-VIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2021 Vasa, dagstudier
Lärandemål
Efter avlagd kurs ska den studerande förstå och kunna använda differentialekvationer för att modellera och lösa tekniska problemställningar.
Innehåll
- Modellering av problem med hjälp av differentialekvationer
- Lösning av separabla differentialekvationer och linjära av första ordningen
- Lösning av differentialekvationer av andra ordningen med konstanta koefficienter (svängningsrörelser)
- Diskretisering och numerisk lösning av differentialekvationer med Eulers metod
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.
Tid och plats
Kursen genomförs som närstudier i Vasa 4.3 - 28.4. 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Teori och exempel finns i Moodle , övningsuppgifterna finns i e-math
Vi använder lite Excel och mycket Mathcad under kursen.
De studerande bör ha egen dator med Mathcad installerat.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och övningar i klass enligt schemat i PEPPI.
En del av övningarna kan vara i datasal.
Deltenter , inlämningsuppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Meddelas i början av kursen . Finns angivet i Moodle-kursen
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkända deltenter och inlämningsuppgifter
Studerandes tidsanvändning och belastning
Undervisning i klass : 36 timmar
Tenter : 4 timmar
Eget arbete : 41 timmar
Periodisering av innehållet
Lektionsplaneringen framgår i Moodle-kursen
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känner till vad en differentialekvation är. Kan lösa enkla separabla differentialekvationer.
Kan lösa homogena differentialekvationer av andra ordningen med hjälp av en karakteristisk ekvation.
Förstår betydelsen och användningen av differentialekvationer i tekniska sammanhang. Kan använda beräkningsprogram för att numeriskt lösa enkla differentialekvationer.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan utföra enkla modelleringar och kan lösa linjära differentialekvationer av första ordningen.
Kan lösa vanliga differentialekvationer av andra ordningen med konstanta koefficienter.
Behärskar enkla metoder för numerisk lösning av differentialekvationer.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kan utföra mer krävande modellering och lösning av differentialekvationer av första ordningen.
Förstår svängningsekvationen och kan utföra modellering av den.
Kan självständigt modellera och numeriskt lösa mer krävande problemställningar.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms utgående från den studerandes prestationer i tenter och inlämningsuppgifter.
Max poäng : 60 p
Vitsordsskala :
20 p 1
28 p 2
36 p 3
44 p 4
52 p 5
Underkänd (0)
Uppnår inte kriterierna för vitsordet 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känner till vad en differentialekvation är. Kan lösa enkla separabla differentialekvationer
Kan lösa homogena differentialekvationer av andra ordningen med hjälp av en karakteristisk ekvation
Förstår betydelsen och användningen av differentialekvationer i tekniska sammanhang.
Kan använda beräkningsprogram för att numeriskt lösa enkla differentialekvationer
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan utföra enkla modelleringar och kan lösa linjära differentialekvationer av första ordningen.
Kan lösa inhomogena differentialekvationer av andra ordningen med konstanta koefficienter
Behärskar enkla metoder för numerisk lösning av differentialekvationer. ( Eulers metod )
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan utföra mer krävande modellering och lösning av differentialekvationer av första ordningen
Förstår svängningsekvationen och kan utföra modellering av den.
Kan självständigt modellera och numeriskt lösa mer krävande problemställningar.
Förkunskapskrav
Funktioner och ekvationer 1,
Geometri och vektorer,
Funktioner och ekvationer 2,
Derivator och integraler.