Hoppa till innehåll

Objektorienterad programmeringPoäng (4 sp)

Kod: IT23PR04

Poäng

4 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- förstår skillnaderna mellan procedurell programmering och objektorienterad programmering
- kan programmera objektorienterat genom att använda inkapsling, arv och polymorfism
- kan koda applikationer där användning av samlingar och undantagshantering behövs

Studieperiodens (kursens) innehåll

- Procedurell programmering vs objektorienterad programmering
- Repetition av procedurell programmering
- Klasser och objekt.
- Arv.
- Abstrakta klasser.
- Interfaces.
- Collections.
- Generics.
- Undantag.
- Filhantering, serialisering.

Förkunskapskrav

Kursen Grunderna i programmering.

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studeranden förstår skillnaden mellan värdetyper och referenstyper.
Studeranden förstår grundprincipen med objektorienterad kod samt kan koda enkla klasser, arv, interfaces mm.
Studeranden kan skriva enkel kod för att hantera data i någon typ av collection.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studeranden kan koda mera avancerad objektorienterad kod samt hantera undantag.
Studeranden kan skriva mera avancerad kod för att hantera data i olika typer av generiska collections.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studeranden kan mångsidigt tillämpa objektorienterad programmering för att lösa programmeringsuppgifter.
Studeranden kan självständigt välja rätt typ av collection samt mångsidigt använda generiska collections,metoder och klasser i sin kod.

Läromaterial

Material på Moodle.

Anmälningstid

15.06.2024 - 29.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 22.12.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Degree Programme in Information Technology
  • Utbildning i informationsteknik
Lärare
  • Susanne Österholm
Lärare

Kaj Wikman

Grupper
  • UIT23D-V
    Ingenjör (YH), informationsteknik

Lärandemål

Studerande:
- förstår skillnaderna mellan procedurell programmering och objektorienterad programmering
- kan programmera objektorienterat genom att använda inkapsling, arv och polymorfism
- kan koda applikationer där användning av samlingar och undantagshantering behövs

Innehåll

- Procedurell programmering vs objektorienterad programmering
- Repetition av procedurell programmering
- Klasser och objekt.
- Arv.
- Abstrakta klasser.
- Interfaces.
- Collections.
- Generics.
- Undantag.
- Filhantering, serialisering.

Tid och plats

hösten 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material på Moodle.

Undervisningsmetoder

föreläsningar, datasalsövningar, hemuppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

tentamen december 2024
omtentamen 1 januari 2025
omtentamen 2 våren 2025

Förverkligandets alternativa prestationssätt

godkänd tentamen, godkända uppgifter

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studeranden förstår skillnaden mellan värdetyper och referenstyper.
Studeranden förstår grundprincipen med objektorienterad kod samt kan koda enkla klasser, arv, interfaces mm.
Studeranden kan skriva enkel kod för att hantera data i någon typ av collection.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studeranden kan koda mera avancerad objektorienterad kod samt hantera undantag.
Studeranden kan skriva mera avancerad kod för att hantera data i olika typer av generiska collections.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studeranden kan mångsidigt tillämpa objektorienterad programmering för att lösa programmeringsuppgifter.
Studeranden kan självständigt välja rätt typ av collection samt mångsidigt använda generiska collections,metoder och klasser i sin kod.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

godkänd tentamen
godkända uppgifter

Underkänd (0)

Studeranden uppnår inte kunskaper som motsvarar vitsordet tillfredsställande.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studeranden kan grundläggande producera kod med programmeringsspråket C# som innefattar klasser och objekt.
Studerande kan grundläggande producera kod som hanterar enklare samlingar av objekt.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan producera kod med programmeringsspråket C# som innefattar klasser och objekt, arv och interfaces.
Studeranden kan producera kod som hanterar olika typer av samlingar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studeranden kan producera avancerad kod med programmeringsspråket C# som innefattar klasser och objekt, arv och interfaces.
Studeranden kan producera kod som mångsidigt hanterar olika typer av samlingar.

Förkunskapskrav

Kursen Grunderna i programmering.