JordmekanikPoäng (3 sp)
Kod: BYR22PK06
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har djupare insikter i samverkan mellan konstruktioner – såväl enskilda byggnader som samhällsteknik – och undergrund
- har kunskaper i fråga om alternativa grundläggningsmetoder, grund och jordförstärkning samt geotekniska beräkningar av bl.a. markens bärförmåga, sättningar och jordtryck
- har kunskaper i fråga om miljöaspekter och -konsekvenser av jord- och grundbyggnadsarbeten, samt hur man med korrekt och miljösmart planering kan förebygga dem
- känner till miljögeotekniska konstruktioner och hur man med dem kan förebygga negativa miljökonsekvenser
Studieperiodens (kursens) innehåll
- Sättningar, deformation och hållfasthet för jord- och berggrund
- Geokalkyl för hus- och infrastrukturkonstruktioner
- Grund- och jordförstärkning samt undermarksbyggande
- Miljögeotekniska konstruktioner
Förkunskapskrav
Studiehelheterna Grunder i byggnadsteknik och Bostadshus och offentliga byggnader, eller motsvarande kunskaper
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå
Anmälningstid
15.06.2024 - 08.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 25.10.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
Lärare
- Isa Melander-Ekström
Grupper
-
BYB21D-EByggmästare (YH), h21,dagstudier
-
BYS21D-EIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2021, dagstudier, Ekenäs
Lärandemål
Studerande:
- har djupare insikter i samverkan mellan konstruktioner – såväl enskilda byggnader som samhällsteknik – och undergrund
- har kunskaper i fråga om alternativa grundläggningsmetoder, grund och jordförstärkning samt geotekniska beräkningar av bl.a. markens bärförmåga, sättningar och jordtryck
- har kunskaper i fråga om miljöaspekter och -konsekvenser av jord- och grundbyggnadsarbeten, samt hur man med korrekt och miljösmart planering kan förebygga dem
- känner till miljögeotekniska konstruktioner och hur man med dem kan förebygga negativa miljökonsekvenser
Innehåll
- Sättningar, deformation och hållfasthet för jord- och berggrund
- Geokalkyl för hus- och infrastrukturkonstruktioner
- Grund- och jordförstärkning samt undermarksbyggande
- Miljögeotekniska konstruktioner
Tid och plats
Campus Raseborg, hösten 2024 i period 1 (sept-okt)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Pohjarakennuksen perusteet, Tammertekniikka, R Jääskeläinen
- Geotekniikan perusteet, Tammertekniikka, R Jääskeläinen
- Geotekniikan perusteet –kirjaan eurokoodeja käsittelevä liite, Tammertekniikka, R Jääskeläinen
- Maarakennuksen ja louhinnan perusteet, Tammertekniikka, R Jääskeläinen
- RIL 207-2017 Geotekninen suunnittelu Eurokoodin EN1997-1 Suunnitteluohje
- Tien perustamistavan valinta, TIEGEOTEKNIIKAN KÄSIKIRJA Liikenneviraston oppaita 2-2014
- Tien geotekninen suunnittelu, Liikenneviraston oppaita 10-2012
- Eurokoodin soveltamisohje - Geotekninen suunnittelu - NCCI 7 Siltojen ja pohjarakenteiden suunnitteluohjeet, Liikenneviraston ohjeita 13-2017
- Geotekniset laskelmat, Suunnitteluvaiheen ohjaus, Tiehallinto 2003
- Syvästabiloinnin suunnittelu, Tien pohjarakenteiden suunnitteluohjeet Liikenneviraston ohjeita 11-2010
- Kopior av kompendier och litteratur i samhällsteknik
- MaaRYL
Undervisningsmetoder
Arbetsformerna och kursinnehållet presenteras noggrannare under de första föreläsningarna. Kursöversikt och material finns även på tillhörande Moodle-kurs.
Undervisningen består av teori och individuella beräkningar samt övningsuppgift i par.
Avläggande av kursen kräver aktiv närvaro och deltagande i undervisningen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursens fullförs under period 1.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Omtentamen. Alla inlämningsuppgifter som ingår i kursen bör vara inlämnade och godkända, även om man presterar kursen först via omtent.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandes totala tidsanvändning för genomförandet av kursen beräknas till ca 80 h, varav 32 h är schemalagd undervisning och resten fördelat på övningsarbeten och inlämningsuppgifter som studerande utför utanför schemalagd tid för undervisning.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms på skalan 0-5 enligt tentamen och så att inlämningsuppgifter och övningar ger extra poäng för kursvitsordet, förutsatt att den studerande får godkänt i den ordinarie kurstenten i slutet av kursen.
Extra poäng från inlämningsuppgifter och övningar gäller däremot endast i den ordinarie kurstenten, inte längre i omtenter.
Alla inlämningsuppgifter bör vara inlämnade och godkända för att få kursen godkänd, även om man presterar kursen först via omtent.
Underkänd (0)
Den studerande har inte uppvisat tillräckliga grundkunskaper i ämnet. Studerande saknar godkänd prestation i ett eller flera av de obligatoriska momenten i kursen.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har uppnåt godkänd prestation i kursens tentamen. Kursen bedöms på skalan 0-5 enligt tentamen och så att inlämningsuppgifter och övningar ger extra poäng för kursvitsordet, förutsatt att den studerande får godkänt i den ordinarie kurstenten i slutet av kursen.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har uppnåt godkänd prestation i kursens tentamen. Kursen bedöms på skalan 0-5 enligt tentamen och så att inlämningsuppgifter och övningar ger extra poäng för kursvitsordet, förutsatt att den studerande får godkänt i den ordinarie kurstenten i slutet av kursen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har uppnåt godkänd prestation i kursens tentamen. Kursen bedöms på skalan 0-5 enligt tentamen och så att inlämningsuppgifter och övningar ger extra poäng för kursvitsordet, förutsatt att den studerande får godkänt i den ordinarie kurstenten i slutet av kursen.
Förkunskapskrav
Studiehelheterna Grunder i byggnadsteknik och Bostadshus och offentliga byggnader, eller motsvarande kunskaper