Hoppa till innehåll

Funktioner och ekvationer 1Poäng (3 sp)

Kod: BYR22MA01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Den studerande
• kan använda de fyra räknesätten för beräkning och förenkling av grundläggande matematiska uttryck samt kan lösa enkla ekvationer av första och andra graden
• kan lösa linjära ekvationssystem algebraiskt och grafiskt
• känner till funktioner av första och andra graden samt deras egenskaper
• kan grunderna i MathCad

Studieperiodens (kursens) innehåll

- bråk
- potenser
- kvadratrötter
- förstagradsekvationer
- procent
- rationella uttryck och ekvationer
- formler
- andragradsekvationer
- funktionsbegreppet
- räta linjen och dess egenskaper
- ekvationssystem
- övningar med MathCad

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.

Läromaterial

Mera information om studiematerial finns i Moodle.

Anmälningstid

15.06.2024 - 27.10.2024

Tajmning

28.10.2024 - 20.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1.5 op

Prestationssätt

50 % Kontaktundervisning, 50 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Ekenäs, Raseborgsvägen 9

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
Lärare
  • Taina Sjöholm
Lärare

Taina Sjöholm

Grupper
  • BYB24D-E
    Byggmästare (YH), h24,dagstudier, Ekenäs
  • BYS24D-E
    Ingenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2024, dagstudier, Ekenäs

Lärandemål

Den studerande
• kan använda de fyra räknesätten för beräkning och förenkling av grundläggande matematiska uttryck samt kan lösa enkla ekvationer av första och andra graden
• kan lösa linjära ekvationssystem algebraiskt och grafiskt
• känner till funktioner av första och andra graden samt deras egenskaper
• kan grunderna i MathCad

Innehåll

- bråk
- potenser
- kvadratrötter
- förstagradsekvationer
- procent
- rationella uttryck och ekvationer
- formler
- andragradsekvationer
- funktionsbegreppet
- räta linjen och dess egenskaper
- ekvationssystem
- övningar med MathCad

Tid och plats

Period 2 läsåret 2024-2025, Raseborg

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material finns i Moodle
https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=10909

Undervisningsmetoder

Flipped Learning, räkneövningar i små grupper och föreläsningar vid behov

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kontinuerlig utvärdering eller tentamen i slutet av kursen, tidtabell och instruktioner hittas i Moodle.
Omtentamen 17.1.2025 och 7.2.2025

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursen genomförs som en hybridkurs och det går att delta i vissa delar av kursen online via Webex.
https://novia.webex.com/join/taina.sjoholm
Studerande bör alltid i för väg meddela om distansdeltagande.

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp motsvarar ca 80 h arbete

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kontinuerlig utvärdering/självutvärdering alternativt skriftlig tentamen.
Aktivitet i Moodle räknas som fördel. För att studerandes prestation i kursen ska kunna utvärderas enligt kontinuerlig utvärdering/självutvärdering krävs det aktiv närvaro på lektionerna, deltagande i mellanutvärderingarna och redovisning av självutvärderingen. I annat fall är den enda möjliga utvärderingsmetoden traditionell skriftlig tentamen.
Om man i Moodle tagit del av allt material före lektionspasset i fråga, kan man höja sitt vitsord ifall man blir på gränsen mellan två vitsord.

Underkänd (0)

Den studerande uppfyller inte kravet för tillfredsställande kunskaper.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande kan lösa de flesta grundläggande problem som anknyter till kursinnehållet och kompetenserna och förstår hur lösningar framskrider i mera komplicerade problem.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande kan lösa problem från de olika delarna av kursen och även mera komplicerade problem genom att ta modell av exempellösningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Den studerande kan tillämpa kursinnehållet och innovativt lösa mera komplicerade problem med hjälp av kursens kompetenser även i nya situationer.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 29.10.2023

Tajmning

23.10.2023 - 15.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
Lärare
  • Taina Sjöholm
Grupper
  • BYS23D-E
    Ingenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2023, dagstudier, Ekenäs
  • BYB23D-E
    Byggmästare (YH), h23,dagstudier
  • ÖH23BYS-LED-R
    Öppna YH, byggnads- och samhällsteknik ledstudier, Raseborg
  • ÖH23BYB-LED-R
    Öppna YH, byggnads- och samhällsteknik, byggmästare ledstudier

Lärandemål

Den studerande
• kan använda de fyra räknesätten för beräkning och förenkling av grundläggande matematiska uttryck samt kan lösa enkla ekvationer av första och andra graden
• kan lösa linjära ekvationssystem algebraiskt och grafiskt
• känner till funktioner av första och andra graden samt deras egenskaper
• kan grunderna i MathCad

Innehåll

- bråk
- potenser
- kvadratrötter
- förstagradsekvationer
- procent
- rationella uttryck och ekvationer
- formler
- andragradsekvationer
- funktionsbegreppet
- räta linjen och dess egenskaper
- ekvationssystem
- övningar med MathCad

Tid och plats

Period 2 läsåret 2023-2024, Raseborg

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material finns i Moodle
https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=8332

Undervisningsmetoder

Flipped Learning, räkneövningar i små grupper och föreläsningar vid behov

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kontinuerlig utvärdering eller tentamen i slutet av kursen, tidtabell och instruktioner hittas i Moodle.
Omtentamen 19.1.2024 och 9.2.2024

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursen genomförs som en hybridkurs och det går att delta i vissa delar av kursen online via Webex.
https://novia.webex.com/join/taina.sjoholm
Studerande bör alltid i för väg meddela om distansdeltagande.

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp motsvarar ca 80 h arbete

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kontinuerlig utvärdering/självutvärdering alternativt skriftlig tentamen 0-5
Aktivitet i Moodle räknas som fördel. För att studerandes prestation i kursen ska kunna utvärderas enligt kontinuerlig utvärdering/självutvärdering krävs det aktiv närvaro på lektionerna, deltagande i mellanutvärderingarna och redovisning av självutvärderingen. I annat fall är den enda möjliga utvärderingsmetoden traditionell skriftlig tentamen.
Om man i Moodle tagit del av allt material före lektionspasset i fråga, kan man höja sitt vitsord ifall man blir på gränsen mellan två vitsord.

Underkänd (0)

Den studerande uppfyller inte kravet för tillfredsställande kunskaper.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande kan lösa de flesta grundläggande problem som anknyter till kursinnehållet och kompetenserna och förstår hur lösningar framskrider i mera komplicerade problem.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande kan lösa problem från de olika delarna av kursen och även mera komplicerade problem genom att ta modell av exempellösningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Den studerande kan tillämpa kursinnehållet och innovativt lösa mera komplicerade problem med hjälp av kursens kompetenser även i nya situationer.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav