Funktioner och ekvationer 1Poäng (3 sp)
Kod: BYR22MA01
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Den studerande
• kan använda de fyra räknesätten för beräkning och förenkling av grundläggande matematiska uttryck samt kan lösa enkla ekvationer av första och andra graden
• kan lösa linjära ekvationssystem algebraiskt och grafiskt
• känner till funktioner av första och andra graden samt deras egenskaper
• kan grunderna i MathCad
Studieperiodens (kursens) innehåll
- bråk
- potenser
- kvadratrötter
- förstagradsekvationer
- procent
- rationella uttryck och ekvationer
- formler
- andragradsekvationer
- funktionsbegreppet
- räta linjen och dess egenskaper
- ekvationssystem
- övningar med MathCad
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.
Läromaterial
Mera information om studiematerial finns i Moodle.
Anmälningstid
15.06.2024 - 27.10.2024
Tajmning
28.10.2024 - 20.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1.5 op
Prestationssätt
50 % Kontaktundervisning, 50 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Ekenäs, Raseborgsvägen 9
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
Lärare
- Taina Sjöholm
Lärare
Taina Sjöholm
Grupper
-
BYB24D-EByggmästare (YH), h24,dagstudier, Ekenäs
-
BYS24D-EIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2024, dagstudier, Ekenäs
Lärandemål
Den studerande
• kan använda de fyra räknesätten för beräkning och förenkling av grundläggande matematiska uttryck samt kan lösa enkla ekvationer av första och andra graden
• kan lösa linjära ekvationssystem algebraiskt och grafiskt
• känner till funktioner av första och andra graden samt deras egenskaper
• kan grunderna i MathCad
Innehåll
- bråk
- potenser
- kvadratrötter
- förstagradsekvationer
- procent
- rationella uttryck och ekvationer
- formler
- andragradsekvationer
- funktionsbegreppet
- räta linjen och dess egenskaper
- ekvationssystem
- övningar med MathCad
Tid och plats
Period 2 läsåret 2024-2025, Raseborg
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material finns i Moodle
https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=10909
Undervisningsmetoder
Flipped Learning, räkneövningar i små grupper och föreläsningar vid behov
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kontinuerlig utvärdering eller tentamen i slutet av kursen, tidtabell och instruktioner hittas i Moodle.
Omtentamen 17.1.2025 och 7.2.2025
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen genomförs som en hybridkurs och det går att delta i vissa delar av kursen online via Webex.
https://novia.webex.com/join/taina.sjoholm
Studerande bör alltid i för väg meddela om distansdeltagande.
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp motsvarar ca 80 h arbete
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kontinuerlig utvärdering/självutvärdering alternativt skriftlig tentamen.
Aktivitet i Moodle räknas som fördel. För att studerandes prestation i kursen ska kunna utvärderas enligt kontinuerlig utvärdering/självutvärdering krävs det aktiv närvaro på lektionerna, deltagande i mellanutvärderingarna och redovisning av självutvärderingen. I annat fall är den enda möjliga utvärderingsmetoden traditionell skriftlig tentamen.
Om man i Moodle tagit del av allt material före lektionspasset i fråga, kan man höja sitt vitsord ifall man blir på gränsen mellan två vitsord.
Underkänd (0)
Den studerande uppfyller inte kravet för tillfredsställande kunskaper.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande kan lösa de flesta grundläggande problem som anknyter till kursinnehållet och kompetenserna och förstår hur lösningar framskrider i mera komplicerade problem.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande kan lösa problem från de olika delarna av kursen och även mera komplicerade problem genom att ta modell av exempellösningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande kan tillämpa kursinnehållet och innovativt lösa mera komplicerade problem med hjälp av kursens kompetenser även i nya situationer.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 29.10.2023
Tajmning
23.10.2023 - 15.12.2023
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
Lärare
- Taina Sjöholm
Grupper
-
BYS23D-EIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2023, dagstudier, Ekenäs
-
BYB23D-EByggmästare (YH), h23,dagstudier
-
ÖH23BYS-LED-RÖppna YH, byggnads- och samhällsteknik ledstudier, Raseborg
-
ÖH23BYB-LED-RÖppna YH, byggnads- och samhällsteknik, byggmästare ledstudier
Lärandemål
Den studerande
• kan använda de fyra räknesätten för beräkning och förenkling av grundläggande matematiska uttryck samt kan lösa enkla ekvationer av första och andra graden
• kan lösa linjära ekvationssystem algebraiskt och grafiskt
• känner till funktioner av första och andra graden samt deras egenskaper
• kan grunderna i MathCad
Innehåll
- bråk
- potenser
- kvadratrötter
- förstagradsekvationer
- procent
- rationella uttryck och ekvationer
- formler
- andragradsekvationer
- funktionsbegreppet
- räta linjen och dess egenskaper
- ekvationssystem
- övningar med MathCad
Tid och plats
Period 2 läsåret 2023-2024, Raseborg
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material finns i Moodle
https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=8332
Undervisningsmetoder
Flipped Learning, räkneövningar i små grupper och föreläsningar vid behov
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kontinuerlig utvärdering eller tentamen i slutet av kursen, tidtabell och instruktioner hittas i Moodle.
Omtentamen 19.1.2024 och 9.2.2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen genomförs som en hybridkurs och det går att delta i vissa delar av kursen online via Webex.
https://novia.webex.com/join/taina.sjoholm
Studerande bör alltid i för väg meddela om distansdeltagande.
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp motsvarar ca 80 h arbete
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kontinuerlig utvärdering/självutvärdering alternativt skriftlig tentamen 0-5
Aktivitet i Moodle räknas som fördel. För att studerandes prestation i kursen ska kunna utvärderas enligt kontinuerlig utvärdering/självutvärdering krävs det aktiv närvaro på lektionerna, deltagande i mellanutvärderingarna och redovisning av självutvärderingen. I annat fall är den enda möjliga utvärderingsmetoden traditionell skriftlig tentamen.
Om man i Moodle tagit del av allt material före lektionspasset i fråga, kan man höja sitt vitsord ifall man blir på gränsen mellan två vitsord.
Underkänd (0)
Den studerande uppfyller inte kravet för tillfredsställande kunskaper.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande kan lösa de flesta grundläggande problem som anknyter till kursinnehållet och kompetenserna och förstår hur lösningar framskrider i mera komplicerade problem.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande kan lösa problem från de olika delarna av kursen och även mera komplicerade problem genom att ta modell av exempellösningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande kan tillämpa kursinnehållet och innovativt lösa mera komplicerade problem med hjälp av kursens kompetenser även i nya situationer.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav