Tillämpad A/D-teknikPoäng (6 sp)
Kod: ELA22AD03
Poäng
6 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande kan:
- planera tillämpningar som involverar såväl analog som digital teknik
- definiera behovet av komponenter och teknik för att skapa en A/D-tillämpning
- delta i skapandet av interaktiva mikrokontrollerstyrda tillämpningar
- optimera prestandan med rätt komponentval
- optimera prestandan med relevant programstruktur
- samarbeta och kommunicera i grupp
- använda, beskriva och visualisera fakta ur befintliga datablad och referensdokument
- bedöma resultatet av den egenproducerade lösningen
- motivera och kritisera val av teknik och metodik
- utvärdera nyttan av grupparbete med ansvarsindelning
Studieperiodens (kursens) innehåll
Analys
Planering
Utförande
Rapportering
Förkunskapskrav
Grunder inom analog och digitalteknik.
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kan åskådliggöra problem på ett övergripande sätt.
Bidrar som resurs vid planering av lösning till projektet.
Bidrar som resurs vid utarbetandet av en lösning till projektet.
Deltar i rapporteringsprocessen och innehar förmågan att utgöra en resurs.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Har förmågan att åskådliggöra problem och argumentera kring förslag på alternativa lösningar.
Bidrar med relevant kunskap och visar aktivt deltagande i planeringsarbetet för att finna en lösning till projektet.
Deltar aktivt med god kunskap och motivation för att nå en väl fungerande projektlösning.
Bidrar aktivt i rapporteringsarbetet och inser betydelsen av god dokumentation och presentation.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Har förmågan att urskilja utmanande problemdetaljer samt verka drivande och initiativtagande inom gruppen.
Visar aktivt deltagande och har stort intresse av att delta i gruppsamarbetet för att utarbeta en relevant och väl strukturerad plan för projektet.
Innehar förmågan att, på ett aktivt och positivt sätt, påverka gruppdynamiken till en gemensam strävan efter att förverkliga utförandet mot en optimal lösning.
Har förmågan att framställa välstrukturerad dokumentation där metodval och kritiskt bedömning ger ett mervärde för läsaren. Har förmågan att ”fånga” åhörarna i presentationer.
Läromaterial
Valfri litteratur inom området.
Anmälningstid
01.12.2024 - 12.01.2025
Tajmning
06.01.2025 - 04.05.2025
Antal studiepoäng
6 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Roger Mäntylä
- Matts Nickull
Lärare
Ronnie Sundsten
Grupper
- ELA22-A (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
ELA22D-VIngenjör (YH), el- och automationsteknik, 2022, dagstudier
Smågrupper
- ELA22-A
Lärandemål
Studerande kan:
- planera tillämpningar som involverar såväl analog som digital teknik
- definiera behovet av komponenter och teknik för att skapa en A/D-tillämpning
- delta i skapandet av interaktiva mikrokontrollerstyrda tillämpningar
- optimera prestandan med rätt komponentval
- optimera prestandan med relevant programstruktur
- samarbeta och kommunicera i grupp
- använda, beskriva och visualisera fakta ur befintliga datablad och referensdokument
- bedöma resultatet av den egenproducerade lösningen
- motivera och kritisera val av teknik och metodik
- utvärdera nyttan av grupparbete med ansvarsindelning
Innehåll
Analys
Planering
Utförande
Rapportering
Tid och plats
v. 2-17 (2025) , W33/TB
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Valfri litteratur inom området.
Undervisningsmetoder
Projektarbete
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Övningsarbete samt projektrapport.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kan åskådliggöra problem på ett övergripande sätt.
Bidrar som resurs vid planering av lösning till projektet.
Bidrar som resurs vid utarbetandet av en lösning till projektet.
Deltar i rapporteringsprocessen och innehar förmågan att utgöra en resurs.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Har förmågan att åskådliggöra problem och argumentera kring förslag på alternativa lösningar.
Bidrar med relevant kunskap och visar aktivt deltagande i planeringsarbetet för att finna en lösning till projektet.
Deltar aktivt med god kunskap och motivation för att nå en väl fungerande projektlösning.
Bidrar aktivt i rapporteringsarbetet och inser betydelsen av god dokumentation och presentation.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Har förmågan att urskilja utmanande problemdetaljer samt verka drivande och initiativtagande inom gruppen.
Visar aktivt deltagande och har stort intresse av att delta i gruppsamarbetet för att utarbeta en relevant och väl strukturerad plan för projektet.
Innehar förmågan att, på ett aktivt och positivt sätt, påverka gruppdynamiken till en gemensam strävan efter att förverkliga utförandet mot en optimal lösning.
Har förmågan att framställa välstrukturerad dokumentation där metodval och kritiskt bedömning ger ett mervärde för läsaren. Har förmågan att ”fånga” åhörarna i presentationer.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Godkänt övningsarbete samt godkänd projektrapport.
Underkänd (0)
Mindre än 33,3 % av totala poängen.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Vitsord 1: 33,3 % - 47,2 % av totala poängen.
Vitsord 2: 47,3 % - 61,1 % av totala poängen.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Vitsord 3: 61,2 % - 74,9 % av totala poängen.
Vitsord 4: 75,0 % - 88,8 % av totala poängen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Mera än 88,8 % av totalpoängen.
Förkunskapskrav
Grunder inom analog och digitalteknik.