Hoppa till innehåll

Tillämpad reglerteknikPoäng (3 sp)

Kod: ELA18SS03

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Målet är att den studerande efter genomgången kurs är bekant med grundprinciperna i reglertekniken, kan analysera reglertekniska system samt använda och ställa in en PID-regulator.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- reglertekniken och dess användningsområden
- komponenter och blockschema
- egenskaper hos processer
- processtyper och stegsvar
- återkopplade system
- olika reglermetoder
- PID-regulatorn
- inställning av PID-regulatorn

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Den studerande är förtrogen med de reglertekniska grundbegreppen, känner till de viktigaste principerna för analys av reglertekniska system och kan ställa in PID‐regulatorer för vanliga reglerobjekt.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande är väl förtrogen med de reglertekniska grundbegreppen, är väl insatt i metoder att analysera reglerobjekt, regulatorer och reglersystem, samt kan implementera PID-regulatorer med olika verktyg.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Den studerande har beredskap att självständigt utnyttja grundbegreppen för att strukturera reglertekniska problem, kan utnyttja systemanalys för att lösa reglertekniska problem, kan se begränsningarna med PID‐reglering, och känner till även andra reglermetoder.

Läromaterial

Relevanta läroböcker
Systemmanualer

Anmälningstid

03.02.2024 - 03.03.2024

Tajmning

04.03.2024 - 31.07.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Joachim Böling
Lärare

Joachim Böling

Grupper
  • ET23D-V
    Energy Technology, 2023

Lärandemål

Målet är att den studerande efter genomgången kurs är bekant med grundprinciperna i reglertekniken, kan analysera reglertekniska system samt använda och ställa in en PID-regulator.

Innehåll

- reglertekniken och dess användningsområden
- komponenter och blockschema
- egenskaper hos processer
- processtyper och stegsvar
- återkopplade system
- olika reglermetoder
- PID-regulatorn
- inställning av PID-regulatorn

Tid och plats

Våren 2024, Vasa

Undervisningsmetoder

- föreläsningar
- övningsuppgifter
- laborationer
- självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Informeras via Moodle och på föreläsningar

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända övningsarbeten och laborationer samt tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

80 arbetstimmar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande är förtrogen med de reglertekniska grundbegreppen, känner till de viktigaste principerna för analys av reglertekniska system och kan ställa in PID‐regulatorer för vanliga reglerobjekt.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande är väl förtrogen med de reglertekniska grundbegreppen, är väl insatt i metoder att analysera reglerobjekt, regulatorer och reglersystem, samt kan implementera PID-regulatorer med olika verktyg.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Den studerande har beredskap att självständigt utnyttja grundbegreppen för att strukturera reglertekniska problem, kan utnyttja systemanalys för att lösa reglertekniska problem, kan se begränsningarna med PID‐reglering, och känner till även andra reglermetoder.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

- Kompetens i reglerteknikens grundbegrepp
- Kompetens i reglerteknisk systemanalys
- Kompetens i PID-reglering

Underkänd (0)

- reglerteknikens grundbegrepp är obekanta
- saknar kunskap om reglerteknisk systemanalys
- känner inte till principerna för PID-reglering

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- känner till reglerteknikens grundbegrepp
- känner till de grundläggande principerna för reglerteknisk systemanalys
- känner till principerna för PID-reglering

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- är väl förtrogen med reglerteknikens grundbegrepp
- är väl insatt i metoder för analys av reglerobjekt, regulatorer och reglersystem
- klarar av att implementera PID-regulatorer i olika miljöer

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- kan på basis av reglerteknikens grundbegrepp strukturera reglertekniska problem
- kan utnyttja systemanalys för att lösa reglertekniska problem
- kan se PID-reglering begränsningar och är insatt i metoder för att töja på dess gränser

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Anmälningstid

30.11.2023 - 07.01.2024

Tajmning

01.01.2024 - 11.02.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Joachim Böling
Lärare

Ronnie Sundsten

Grupper
  • ELA21-K (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • ELA21D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, 2021, dagstudier
Smågrupper
  • ELA21-K

Lärandemål

Målet är att den studerande efter genomgången kurs är bekant med grundprinciperna i reglertekniken, kan analysera reglertekniska system samt använda och ställa in en PID-regulator.

Innehåll

- reglertekniken och dess användningsområden
- komponenter och blockschema
- egenskaper hos processer
- processtyper och stegsvar
- återkopplade system
- olika reglermetoder
- PID-regulatorn
- inställning av PID-regulatorn

Tid och plats

Våren 2024, Vasa

Undervisningsmetoder

- föreläsningar
- övningsuppgifter
- laborationer
- självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Informeras via Moodle och på föreläsningar

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända övningsarbeten och laborationer samt tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

80 arbetstimmar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande är förtrogen med de reglertekniska grundbegreppen, känner till de viktigaste principerna för analys av reglertekniska system och kan ställa in PID‐regulatorer för vanliga reglerobjekt.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande är väl förtrogen med de reglertekniska grundbegreppen, är väl insatt i metoder att analysera reglerobjekt, regulatorer och reglersystem, samt kan implementera PID-regulatorer med olika verktyg.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Den studerande har beredskap att självständigt utnyttja grundbegreppen för att strukturera reglertekniska problem, kan utnyttja systemanalys för att lösa reglertekniska problem, kan se begränsningarna med PID‐reglering, och känner till även andra reglermetoder.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

- Kompetens i reglerteknikens grundbegrepp
- Kompetens i reglerteknisk systemanalys
- Kompetens i PID-reglering

Underkänd (0)

- reglerteknikens grundbegrepp är obekanta
- saknar kunskap om reglerteknisk systemanalys
- känner inte till principerna för PID-reglering

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- känner till reglerteknikens grundbegrepp
- känner till de grundläggande principerna för reglerteknisk systemanalys
- känner till principerna för PID-reglering

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- är väl förtrogen med reglerteknikens grundbegrepp
- är väl insatt i metoder för analys av reglerobjekt, regulatorer och reglersystem
- klarar av att implementera PID-regulatorer i olika miljöer

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- kan på basis av reglerteknikens grundbegrepp strukturera reglertekniska problem
- kan utnyttja systemanalys för att lösa reglertekniska problem
- kan se PID-reglering begränsningar och är insatt i metoder för att töja på dess gränser

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Anmälningstid

01.12.2022 - 16.01.2023

Tajmning

16.01.2023 - 26.02.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Joachim Böling
Lärare

Ronnie Sundsten

Grupper
  • ELA20-K (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
  • ELA20-E (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • ELA20D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, h20, dagstudier
Smågrupper
  • ELA20-K
  • ELA20-E

Lärandemål

Målet är att den studerande efter genomgången kurs är bekant med grundprinciperna i reglertekniken, kan analysera reglertekniska system samt använda och ställa in en PID-regulator.

Innehåll

- reglertekniken och dess användningsområden
- komponenter och blockschema
- egenskaper hos processer
- processtyper och stegsvar
- återkopplade system
- olika reglermetoder
- PID-regulatorn
- inställning av PID-regulatorn

Tid och plats

Våren 2023, Vasa

Undervisningsmetoder

- föreläsningar
- övningsuppgifter
- laborationer
- självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Informeras via Moodle och på föreläsningar

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända övningsarbeten och laborationer samt tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

80 arbetstimmar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande är förtrogen med de reglertekniska grundbegreppen, känner till de viktigaste principerna för analys av reglertekniska system och kan ställa in PID‐regulatorer för vanliga reglerobjekt.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande är väl förtrogen med de reglertekniska grundbegreppen, är väl insatt i metoder att analysera reglerobjekt, regulatorer och reglersystem, samt kan implementera PID-regulatorer med olika verktyg.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Den studerande har beredskap att självständigt utnyttja grundbegreppen för att strukturera reglertekniska problem, kan utnyttja systemanalys för att lösa reglertekniska problem, kan se begränsningarna med PID‐reglering, och känner till även andra reglermetoder.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

- Kompetens i reglerteknikens grundbegrepp
- Kompetens i reglerteknisk systemanalys
- Kompetens i PID-reglering

Underkänd (0)

- reglerteknikens grundbegrepp är obekanta
- saknar kunskap om reglerteknisk systemanalys
- känner inte till principerna för PID-reglering

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- känner till reglerteknikens grundbegrepp
- känner till de grundläggande principerna för reglerteknisk systemanalys
- känner till principerna för PID-reglering

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- är väl förtrogen med reglerteknikens grundbegrepp
- är väl insatt i metoder för analys av reglerobjekt, regulatorer och reglersystem
- klarar av att implementera PID-regulatorer i olika miljöer

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- kan på basis av reglerteknikens grundbegrepp strukturera reglertekniska problem
- kan utnyttja systemanalys för att lösa reglertekniska problem
- kan se PID-reglering begränsningar och är insatt i metoder för att töja på dess gränser

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav