Tillämpad reglerteknikPoäng (3 sp)
Kod: ELA18SS03
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Målet är att den studerande efter genomgången kurs är bekant med grundprinciperna i reglertekniken, kan analysera reglertekniska system samt använda och ställa in en PID-regulator.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- reglertekniken och dess användningsområden
- komponenter och blockschema
- egenskaper hos processer
- processtyper och stegsvar
- återkopplade system
- olika reglermetoder
- PID-regulatorn
- inställning av PID-regulatorn
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Den studerande är förtrogen med de reglertekniska grundbegreppen, känner till de viktigaste principerna för analys av reglertekniska system och kan ställa in PID‐regulatorer för vanliga reglerobjekt.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande är väl förtrogen med de reglertekniska grundbegreppen, är väl insatt i metoder att analysera reglerobjekt, regulatorer och reglersystem, samt kan implementera PID-regulatorer med olika verktyg.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande har beredskap att självständigt utnyttja grundbegreppen för att strukturera reglertekniska problem, kan utnyttja systemanalys för att lösa reglertekniska problem, kan se begränsningarna med PID‐reglering, och känner till även andra reglermetoder.
Läromaterial
Relevanta läroböcker
Systemmanualer
Anmälningstid
03.02.2024 - 03.03.2024
Tajmning
04.03.2024 - 31.07.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Joachim Böling
Lärare
Joachim Böling
Grupper
-
ET23D-VEnergy Technology, 2023
Lärandemål
Målet är att den studerande efter genomgången kurs är bekant med grundprinciperna i reglertekniken, kan analysera reglertekniska system samt använda och ställa in en PID-regulator.
Innehåll
- reglertekniken och dess användningsområden
- komponenter och blockschema
- egenskaper hos processer
- processtyper och stegsvar
- återkopplade system
- olika reglermetoder
- PID-regulatorn
- inställning av PID-regulatorn
Tid och plats
Våren 2024, Vasa
Undervisningsmetoder
- föreläsningar
- övningsuppgifter
- laborationer
- självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Informeras via Moodle och på föreläsningar
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkända övningsarbeten och laborationer samt tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
80 arbetstimmar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande är förtrogen med de reglertekniska grundbegreppen, känner till de viktigaste principerna för analys av reglertekniska system och kan ställa in PID‐regulatorer för vanliga reglerobjekt.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande är väl förtrogen med de reglertekniska grundbegreppen, är väl insatt i metoder att analysera reglerobjekt, regulatorer och reglersystem, samt kan implementera PID-regulatorer med olika verktyg.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Den studerande har beredskap att självständigt utnyttja grundbegreppen för att strukturera reglertekniska problem, kan utnyttja systemanalys för att lösa reglertekniska problem, kan se begränsningarna med PID‐reglering, och känner till även andra reglermetoder.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
- Kompetens i reglerteknikens grundbegrepp
- Kompetens i reglerteknisk systemanalys
- Kompetens i PID-reglering
Underkänd (0)
- reglerteknikens grundbegrepp är obekanta
- saknar kunskap om reglerteknisk systemanalys
- känner inte till principerna för PID-reglering
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- känner till reglerteknikens grundbegrepp
- känner till de grundläggande principerna för reglerteknisk systemanalys
- känner till principerna för PID-reglering
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- är väl förtrogen med reglerteknikens grundbegrepp
- är väl insatt i metoder för analys av reglerobjekt, regulatorer och reglersystem
- klarar av att implementera PID-regulatorer i olika miljöer
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- kan på basis av reglerteknikens grundbegrepp strukturera reglertekniska problem
- kan utnyttja systemanalys för att lösa reglertekniska problem
- kan se PID-reglering begränsningar och är insatt i metoder för att töja på dess gränser
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav
Anmälningstid
30.11.2023 - 07.01.2024
Tajmning
01.01.2024 - 11.02.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Joachim Böling
Lärare
Ronnie Sundsten
Grupper
- ELA21-K (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
ELA21D-VIngenjör (YH), el- och automationsteknik, 2021, dagstudier
Smågrupper
- ELA21-K
Lärandemål
Målet är att den studerande efter genomgången kurs är bekant med grundprinciperna i reglertekniken, kan analysera reglertekniska system samt använda och ställa in en PID-regulator.
Innehåll
- reglertekniken och dess användningsområden
- komponenter och blockschema
- egenskaper hos processer
- processtyper och stegsvar
- återkopplade system
- olika reglermetoder
- PID-regulatorn
- inställning av PID-regulatorn
Tid och plats
Våren 2024, Vasa
Undervisningsmetoder
- föreläsningar
- övningsuppgifter
- laborationer
- självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Informeras via Moodle och på föreläsningar
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkända övningsarbeten och laborationer samt tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
80 arbetstimmar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande är förtrogen med de reglertekniska grundbegreppen, känner till de viktigaste principerna för analys av reglertekniska system och kan ställa in PID‐regulatorer för vanliga reglerobjekt.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande är väl förtrogen med de reglertekniska grundbegreppen, är väl insatt i metoder att analysera reglerobjekt, regulatorer och reglersystem, samt kan implementera PID-regulatorer med olika verktyg.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Den studerande har beredskap att självständigt utnyttja grundbegreppen för att strukturera reglertekniska problem, kan utnyttja systemanalys för att lösa reglertekniska problem, kan se begränsningarna med PID‐reglering, och känner till även andra reglermetoder.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
- Kompetens i reglerteknikens grundbegrepp
- Kompetens i reglerteknisk systemanalys
- Kompetens i PID-reglering
Underkänd (0)
- reglerteknikens grundbegrepp är obekanta
- saknar kunskap om reglerteknisk systemanalys
- känner inte till principerna för PID-reglering
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- känner till reglerteknikens grundbegrepp
- känner till de grundläggande principerna för reglerteknisk systemanalys
- känner till principerna för PID-reglering
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- är väl förtrogen med reglerteknikens grundbegrepp
- är väl insatt i metoder för analys av reglerobjekt, regulatorer och reglersystem
- klarar av att implementera PID-regulatorer i olika miljöer
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- kan på basis av reglerteknikens grundbegrepp strukturera reglertekniska problem
- kan utnyttja systemanalys för att lösa reglertekniska problem
- kan se PID-reglering begränsningar och är insatt i metoder för att töja på dess gränser
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav
Anmälningstid
01.12.2022 - 16.01.2023
Tajmning
16.01.2023 - 26.02.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Joachim Böling
Lärare
Ronnie Sundsten
Grupper
- ELA20-K (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
- ELA20-E (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
ELA20D-VIngenjör (YH), el- och automationsteknik, h20, dagstudier
Smågrupper
- ELA20-K
- ELA20-E
Lärandemål
Målet är att den studerande efter genomgången kurs är bekant med grundprinciperna i reglertekniken, kan analysera reglertekniska system samt använda och ställa in en PID-regulator.
Innehåll
- reglertekniken och dess användningsområden
- komponenter och blockschema
- egenskaper hos processer
- processtyper och stegsvar
- återkopplade system
- olika reglermetoder
- PID-regulatorn
- inställning av PID-regulatorn
Tid och plats
Våren 2023, Vasa
Undervisningsmetoder
- föreläsningar
- övningsuppgifter
- laborationer
- självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Informeras via Moodle och på föreläsningar
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkända övningsarbeten och laborationer samt tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
80 arbetstimmar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande är förtrogen med de reglertekniska grundbegreppen, känner till de viktigaste principerna för analys av reglertekniska system och kan ställa in PID‐regulatorer för vanliga reglerobjekt.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande är väl förtrogen med de reglertekniska grundbegreppen, är väl insatt i metoder att analysera reglerobjekt, regulatorer och reglersystem, samt kan implementera PID-regulatorer med olika verktyg.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Den studerande har beredskap att självständigt utnyttja grundbegreppen för att strukturera reglertekniska problem, kan utnyttja systemanalys för att lösa reglertekniska problem, kan se begränsningarna med PID‐reglering, och känner till även andra reglermetoder.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
- Kompetens i reglerteknikens grundbegrepp
- Kompetens i reglerteknisk systemanalys
- Kompetens i PID-reglering
Underkänd (0)
- reglerteknikens grundbegrepp är obekanta
- saknar kunskap om reglerteknisk systemanalys
- känner inte till principerna för PID-reglering
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- känner till reglerteknikens grundbegrepp
- känner till de grundläggande principerna för reglerteknisk systemanalys
- känner till principerna för PID-reglering
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- är väl förtrogen med reglerteknikens grundbegrepp
- är väl insatt i metoder för analys av reglerobjekt, regulatorer och reglersystem
- klarar av att implementera PID-regulatorer i olika miljöer
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- kan på basis av reglerteknikens grundbegrepp strukturera reglertekniska problem
- kan utnyttja systemanalys för att lösa reglertekniska problem
- kan se PID-reglering begränsningar och är insatt i metoder för att töja på dess gränser
Förkunskapskrav
Inga förhandskrav