Hoppa till innehåll

Dynamiska förloppPoäng (3 sp)

Kod: ELA22EA01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- förstår och beskriva olika typer av dynamiska förlopp
- kan ställa upp, lösa, simulera och visualisera modeller för RL-, RC- och RLC-kretsar i Matlab.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Differentialekvationer för olika dynamiska förlopp.
Transienta och stationära strömmar och spänningar.
In-urkoppling av RL-, RC- och RLC-kretsar.
Simuleringsverktyg (matlab) för lösning av dynamiska förlopp.

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav.

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Förstår begreppet dynamiska förlopp. Kan ge en kvalitativ bild av ett enkelt dynamiskt förlopp, t.ex. inkoppling av likspänning till RL‐ eller RC‐krets.
Kan ge en kvalitativ beskrivning av förloppet vid inkoppling av likspänning till RL‐, RC‐ eller RLC‐krets.
Känner till MatLab som verktyg vid analys av dynamiska förlopp.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kan härleda differentialekvationen för enkelt dynamiskt förlopp, t.ex. inkoppling av likspänning till RL‐
eller RC‐krets.
Kan med hjälp av tabeller ge en kvantitativ beskrivning av förloppet vid inkoppling av lik‐ och växelspänning till RL‐, RC‐ eller RLC‐krets.
Kan använda MatLab som verktyg vid analys av dynamiska förlopp

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kan härleda differentialekvationen för komplexa dynamiska förlopp, t.ex. inkoppling av likspänning till
RLC‐krets eller inkoppling av växelspänning till RL‐, RC‐ och RLC‐krets.
Kan lösa differential‐ekvationer som beskriver dynamiska förlopp.
Är förtrogen med användningen av MatLab som verktyg vid analys av dynamiska förlopp.

Läromaterial

Material på Moodle och annat nätbaserat material.

Anmälningstid

30.11.2023 - 07.01.2024

Tajmning

01.01.2024 - 28.04.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Anders Skjäl
Lärare

Ronnie Sundsten

Grupper
  • ELA22-K (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • ELA22D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, 2022, dagstudier
Smågrupper
  • ELA22-K

Lärandemål

Studerande:
- förstår och beskriva olika typer av dynamiska förlopp
- kan ställa upp, lösa, simulera och visualisera modeller för RL-, RC- och RLC-kretsar i Matlab.

Innehåll

Differentialekvationer för olika dynamiska förlopp.
Transienta och stationära strömmar och spänningar.
In-urkoppling av RL-, RC- och RLC-kretsar.
Simuleringsverktyg (matlab) för lösning av dynamiska förlopp.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kompendium
Nätbaserat material

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar i datasal
Självstudier
Tentamen och inlämningsarbeten

Studerandes tidsanvändning och belastning

81 h
Närundervisning 32 h
Inlämningsuppgifter 24 h
Självstudier 25 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Förstår begreppet dynamiska förlopp. Kan ge en kvalitativ bild av ett enkelt dynamiskt förlopp, t.ex. inkoppling av likspänning till RL‐ eller RC‐krets.
Kan ge en kvalitativ beskrivning av förloppet vid inkoppling av likspänning till RL‐, RC‐ eller RLC‐krets.
Känner till MatLab som verktyg vid analys av dynamiska förlopp.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kan härleda differentialekvationen för enkelt dynamiskt förlopp, t.ex. inkoppling av likspänning till RL‐
eller RC‐krets.
Kan med hjälp av tabeller ge en kvantitativ beskrivning av förloppet vid inkoppling av lik‐ och växelspänning till RL‐, RC‐ eller RLC‐krets.
Kan använda MatLab som verktyg vid analys av dynamiska förlopp

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kan härleda differentialekvationen för komplexa dynamiska förlopp, t.ex. inkoppling av likspänning till
RLC‐krets eller inkoppling av växelspänning till RL‐, RC‐ och RLC‐krets.
Kan lösa differential‐ekvationer som beskriver dynamiska förlopp.
Är förtrogen med användningen av MatLab som verktyg vid analys av dynamiska förlopp.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursvitsordet baseras på resultatet i en individuell tentamen (30 p) och inlämningsuppgifter (2x15 p) som görs i grupp. För godkänd kurs krävs minst 10 poäng i tentamen och minst 20 poäng totalt.

Underkänd (0)

Mindre än 10 poäng i tenten eller mindre än 20 poäng totalt.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Minst 10 poäng i tenten och 20-35 poäng totalt.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Minst 10 poäng i tenten och 36-51 poäng totalt.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Minst 10 poäng i tenten och minst 52 poäng totalt.

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav.