Hoppa till innehåll

DatabasteknikPoäng (3 sp)

Kod: ELA22GY11

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till grundläggande datalagringstekniker
- förstår relationsmodellen och kan normalisera enklare databaser
- behärskar användningen av databashanteringssystem dels via grafiska användargränssnitt, dels via ett kommandospråk.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Introduktion till databaser.
Begrepp och egenskaper.
Databashanterare.
Relationsteori och Normalisering
SQL.

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studeranden känner till datalagringens historia och nuläge. Studeranden känner till olika typer av datalager.
Studeranden känner till relationsteorins grundbegrepp samt hur en enklare relationsdatabas är uppbyggd.
Studeranden förstår varför en databas i högre normalform är bättre än en databas i lägre normalform.
Studeranden kan redogöra för de olika normalformerna,
Studeranden känner till och kan använda enklare databaskommandon.
Studeranden kan använda ett databashanteringssystems grafiska användargränssnitt.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studeranden kan redogöra för fördelarna med relationsdatabaser samt databassystemens uppbyggnad.
Studeranden kan använda relationsteorins grundbegrepp ochbeskriva uppbyggnaden av en relationsdatabas.
Studeranden kan normalisera en databas till 3NF. Studeranden kan fastställa normalformen för en databas.
Studeranden känner till och kan använda mera avancerade databaskommandon.
Studeranden kan använda en rapportgenerator för att sammanställa rapporter från databaser.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studeranden kan jämföra olika tekniker för datalagring med varandra.
Studeranden förstår den matematiska modell som relationsdatabaserna bygger på.
Studeranden kan normalisera en mera omfattande databas till 3NF.
Studeranden kan självständigt skaffa sig kunskap om databaskommandon och praktiskt tillämpa denna kunskap.
Studeranden kan med grafiska verktyg skapa användargränssnitt för att läsa och skriva databaser.

Läromaterial

Material på Moodle.
Som bredvidläsning: Ritchie: Database Principles and design.

Anmälningstid

15.06.2024 - 04.12.2024

Tajmning

27.11.2024 - 15.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Susanne Österholm
Lärare

Matts Nickull

Grupper
  • ÖH22FLEXING
    Öppna YH, Flexibelt till Ingenjör

Lärandemål

Studerande:
- känner till grundläggande datalagringstekniker
- förstår relationsmodellen och kan normalisera enklare databaser
- behärskar användningen av databashanteringssystem dels via grafiska användargränssnitt, dels via ett kommandospråk.

Innehåll

Introduktion till databaser.
Begrepp och egenskaper.
Databashanterare.
Relationsteori och Normalisering
SQL.

Tid och plats

hösten 2024, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material på Moodle och Linkedin Learning.

Undervisningsmetoder

föreläsningar, genomgång av inbandat material, utförande av hemuppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

tentamen december 2024
omtentamen 1, januari 2025
omtentamen 2, februarii 2025

Förverkligandets alternativa prestationssätt

tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

närstudier ca 12 h
självstudier ca 65 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studeranden känner till datalagringens historia och nuläge. Studeranden känner till olika typer av datalager.
Studeranden känner till relationsteorins grundbegrepp samt hur en enklare relationsdatabas är uppbyggd.
Studeranden förstår varför en databas i högre normalform är bättre än en databas i lägre normalform.
Studeranden kan redogöra för de olika normalformerna,
Studeranden känner till och kan använda enklare databaskommandon.
Studeranden kan använda ett databashanteringssystems grafiska användargränssnitt.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studeranden kan redogöra för fördelarna med relationsdatabaser samt databassystemens uppbyggnad.
Studeranden kan använda relationsteorins grundbegrepp ochbeskriva uppbyggnaden av en relationsdatabas.
Studeranden kan normalisera en databas till 3NF. Studeranden kan fastställa normalformen för en databas.
Studeranden känner till och kan använda mera avancerade databaskommandon.
Studeranden kan använda en rapportgenerator för att sammanställa rapporter från databaser.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studeranden kan jämföra olika tekniker för datalagring med varandra.
Studeranden förstår den matematiska modell som relationsdatabaserna bygger på.
Studeranden kan normalisera en mera omfattande databas till 3NF.
Studeranden kan självständigt skaffa sig kunskap om databaskommandon och praktiskt tillämpa denna kunskap.
Studeranden kan med grafiska verktyg skapa användargränssnitt för att läsa och skriva databaser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

godkänd tentamen

Underkänd (0)

Studerandes kunskaper uppnår inte nivån för ett tillfredsställande vitsord.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studeranden känner till olika typer av datalager.
Studeranden känner till hur en enklare relationsdatabas är uppbyggd.
Studeranden förstår varför en databas i högre normalform är bättre än en databas i lägre normalform.
Studeranden kan redogöra för de olika normalformerna.
Studeranden känner till och kan använda enklare databaskommandon.
Studeranden kan använda ett databashanteringssystems grafiska användargränssnitt.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studeranden kan redogöra för fördelarna med relationsdatabaser samt databassystemens uppbyggnad.
Studeranden kan använda relationsteorins grundbegrepp för att beskriva en relationsdatabas.
Studeranden kan normalisera en databas till 3NF. Studeranden kan fastställa normalformen för en databas.
Studeranden känner till och kan använda mera avancerade databaskommandon.
Studeranden kan använda ett databashanteringssystems grafiska användargränssnitt.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studeranden kan jämföra olika tekniker för datalagring med varandra.
Studeranden kan använda relationsteorins grundbegrepp för att beskriva en relationsdatabas.
Studeranden kan normalisera en mera omfattande databas till 3NF.
Studeranden kan självständigt skaffa sig kunskap om databaskommandon och praktiskt tillämpa denna kunskap.
Studeranden kan mångsidigt använda ett databashanteringssystems grafiska användargränssnitt.

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 03.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 29.10.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Susanne Österholm
Lärare

Ronnie Sundsten

Grupper
  • ELA22D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, 2022, dagstudier

Lärandemål

Studerande:
- känner till grundläggande datalagringstekniker
- förstår relationsmodellen och kan normalisera enklare databaser
- behärskar användningen av databashanteringssystem dels via grafiska användargränssnitt, dels via ett kommandospråk.

Innehåll

Introduktion till databaser.
Begrepp och egenskaper.
Databashanterare.
Relationsteori och Normalisering
SQL.

Tid och plats

hösten 2023, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

material på Moodle

Undervisningsmetoder

föreläsningar, datorövningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

tentamen samt inlämnade uppgifter oktober 2023
omtentamen 1 november/december 2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

närstudier ca 35 h
eget arbete ca 45 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studeranden känner till datalagringens historia och nuläge. Studeranden känner till olika typer av datalager.
Studeranden känner till relationsteorins grundbegrepp samt hur en enklare relationsdatabas är uppbyggd.
Studeranden förstår varför en databas i högre normalform är bättre än en databas i lägre normalform.
Studeranden kan redogöra för de olika normalformerna,
Studeranden känner till och kan använda enklare databaskommandon.
Studeranden kan använda ett databashanteringssystems grafiska användargränssnitt.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studeranden kan redogöra för fördelarna med relationsdatabaser samt databassystemens uppbyggnad.
Studeranden kan använda relationsteorins grundbegrepp ochbeskriva uppbyggnaden av en relationsdatabas.
Studeranden kan normalisera en databas till 3NF. Studeranden kan fastställa normalformen för en databas.
Studeranden känner till och kan använda mera avancerade databaskommandon.
Studeranden kan använda en rapportgenerator för att sammanställa rapporter från databaser.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studeranden kan jämföra olika tekniker för datalagring med varandra.
Studeranden förstår den matematiska modell som relationsdatabaserna bygger på.
Studeranden kan normalisera en mera omfattande databas till 3NF.
Studeranden kan självständigt skaffa sig kunskap om databaskommandon och praktiskt tillämpa denna kunskap.
Studeranden kan med grafiska verktyg skapa användargränssnitt för att läsa och skriva databaser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

godkänd tentamen
godkända uppgifter

Underkänd (0)

Studerandes kunskaper uppnår inte nivån för ett tillfredsställande vitsord.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studeranden känner till olika typer av datalager.
Studeranden känner till hur en enklare relationsdatabas är uppbyggd.
Studeranden förstår varför en databas i högre normalform är bättre än en databas i lägre normalform.
Studeranden kan redogöra för de olika normalformerna.
Studeranden känner till och kan använda enklare databaskommandon.
Studeranden kan använda ett databashanteringssystems grafiska användargränssnitt.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studeranden kan redogöra för fördelarna med relationsdatabaser samt databassystemens uppbyggnad.
Studeranden kan använda relationsteorins grundbegrepp för att beskriva en relationsdatabas.
Studeranden kan normalisera en databas till 3NF. Studeranden kan fastställa normalformen för en databas.
Studeranden känner till och kan använda mera avancerade databaskommandon.
Studeranden kan använda ett databashanteringssystems grafiska användargränssnitt.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studeranden kan jämföra olika tekniker för datalagring med varandra.
Studeranden kan använda relationsteorins grundbegrepp för att beskriva en relationsdatabas.
Studeranden kan normalisera en mera omfattande databas till 3NF.
Studeranden kan självständigt skaffa sig kunskap om databaskommandon och praktiskt tillämpa denna kunskap.
Studeranden kan mångsidigt använda ett databashanteringssystems grafiska användargränssnitt.

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav