Fortsättningskurs i programmeringPoäng (3 sp)
Kod: ELA22PR03
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan programmera applikationer som använder funktioner samt läser och skriver textfiler
- förstår och kan använda pekare och dynamisk minneshantering i programkoden
- förstår och kan använda strukturer och klasser i programkoden.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Repetition av grundläggande procedurell programmering.
Mera avancerade funktioner.
Att läsa och skriva datafiler.
Pekare och dynamisk minneshantering.
Strukturer och klasser.
Förkunskapskrav
Kursen Grunderna i programmering.
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studeranden kan läsa data från en textfil och skriva data till en textfil.
Studeranden förstår begreppet pekare och kan skapa pekare till variabler och arrays.
Studeranden kan skapa och använda enklare strukturer.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studeranden kan läsa och skriva en textfil och kan göra beräkningar på läst/skrivet data.
Studeranden kan dynamiskt allokera och deallokera minne för variabler och arrays.
Studeranden förstår skillnaden mellan strukturer och klasser och kan skapa klasser samt instansiera objekt.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studeranden kan självständigt lösa datalagringsproblem med hjälp av textfiler.
Studeranden kan självständigt lösa problem som kräver dynamisk minneshantering.
Studeranden kan självständigt dela upp kod i klasser.
Läromaterial
Material på Moodle.
Anmälningstid
30.11.2023 - 15.01.2024
Tajmning
01.01.2024 - 18.03.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Kaj Wikman
Lärare
Ronnie Sundsten
Grupper
- ELA22-I (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
ELA22D-VIngenjör (YH), el- och automationsteknik, 2022, dagstudier
Smågrupper
- ELA22-I
Lärandemål
Studerande:
- kan programmera applikationer som använder funktioner samt läser och skriver textfiler
- förstår och kan använda pekare och dynamisk minneshantering i programkoden
- förstår och kan använda strukturer och klasser i programkoden.
Innehåll
Repetition av grundläggande procedurell programmering.
Mera avancerade funktioner.
Att läsa och skriva datafiler.
Pekare och dynamisk minneshantering.
Strukturer och klasser.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studeranden kan läsa data från en textfil och skriva data till en textfil.
Studeranden förstår begreppet pekare och kan skapa pekare till variabler och arrays.
Studeranden kan skapa och använda enklare strukturer.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studeranden kan läsa och skriva en textfil och kan göra beräkningar på läst/skrivet data.
Studeranden kan dynamiskt allokera och deallokera minne för variabler och arrays.
Studeranden förstår skillnaden mellan strukturer och klasser och kan skapa klasser samt instansiera objekt.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studeranden kan självständigt lösa datalagringsproblem med hjälp av textfiler.
Studeranden kan självständigt lösa problem som kräver dynamisk minneshantering.
Studeranden kan självständigt dela upp kod i klasser.
Förkunskapskrav
Kursen Grunderna i programmering.