Hoppa till innehåll

MikrokontrollerteknikPoäng (6 sp)

Kod: ELA22AD02

Poäng

6 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande kan:
- förklara skillnaden på lågnivå- och högnivåprogrammerade mikrokontrollerbaserade system
- definiera behovet av registerkonfiguration utgående från tillämpning
- definiera behovet av avbrottsfunktionalitet utgående från tillämpning
- beskriva för- och nackdelar med mikrokontrollerbaserade system utgående från tillämpning
- skapa interaktiva mikrokontrollerbaserade tillämpningar
- optimera prestandan med hjälp av avbrottsstyrda rutiner
- använda, beskriva och visualisera fakta ur befintliga referensdokument
- kommunicera med extern utrustning
- utföra relevanta val av metodik vid konstruktion av tillämpning
- motivera valet av program- och registerstruktur
- välja relevant teknik utgående från tillämpning

Studieperiodens (kursens) innehåll

Mikroprokontrollerns uppbyggnad
Lågnivåprogrammering på binär nivå och avbrottsfunktioner:
- klockstyrning
- A/D-omvandling
- kommunikation
C-programmering och avbrottsfunktioner:
- klockstyrning
- A/D-omvandling
- kommunikation
- syntes av signaler
- analys av signaler

Förkunskapskrav

Digitalteknik
Grunderna i programmering

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Besitter grundläggande kunskap om mikrokontrollern samt om dess funktion och uppbyggnad
Besitter grundläggande kunskaperna i lågnivå- och C-programmering i mikrokontrollermiljöer

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Är väl förtrogen med mikroprocessorers funktion och uppbyggnad
Har god kännedom om hur man programmerar mikrokontroller-baserade system
Är väl förtrogen med användning av avbrottsstyrda rutiner

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Har utmärkt insikter i mikroprocessorers funktion och uppbyggnad
Kan självständigt göra avancerade tillämpningar för mikrokontroller-baserade system
Inser referensdokumentationens betydelse och besitter förmågan att med dess hjälp skapa funktionalitet
Omfattar innovativa lösningar i kursportfolien

Läromaterial

Eget kompendium
Databöcker och referensdokument

Anmälningstid

01.12.2024 - 12.01.2025

Tajmning

06.01.2025 - 30.03.2025

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Roger Mäntylä
Lärare

Ronnie Sundsten

Grupper
  • ELA22-A (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • ELA22D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, 2022, dagstudier
Smågrupper
  • ELA22-A

Lärandemål

Studerande kan:
- förklara skillnaden på lågnivå- och högnivåprogrammerade mikrokontrollerbaserade system
- definiera behovet av registerkonfiguration utgående från tillämpning
- definiera behovet av avbrottsfunktionalitet utgående från tillämpning
- beskriva för- och nackdelar med mikrokontrollerbaserade system utgående från tillämpning
- skapa interaktiva mikrokontrollerbaserade tillämpningar
- optimera prestandan med hjälp av avbrottsstyrda rutiner
- använda, beskriva och visualisera fakta ur befintliga referensdokument
- kommunicera med extern utrustning
- utföra relevanta val av metodik vid konstruktion av tillämpning
- motivera valet av program- och registerstruktur
- välja relevant teknik utgående från tillämpning

Innehåll

Mikroprokontrollerns uppbyggnad
Lågnivåprogrammering på binär nivå och avbrottsfunktioner:
- klockstyrning
- A/D-omvandling
- kommunikation
C-programmering och avbrottsfunktioner:
- klockstyrning
- A/D-omvandling
- kommunikation
- syntes av signaler
- analys av signaler

Tid och plats

Period 3-4 (v. 1-13)
Wolffskavägen 33

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurskompendium
Kompletterande material
Referensdokument (Atmega644P)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar/handledd undervisning
Laborationsuppgifter
Självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursexamination 1 veckor efter avslutad kurs.
Kursens examination utgörs av inlämnad portfoliedokumentation och test.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inga alternativa prestationssätt. Kräver närvaro p.g.a. tillgång till laborationsutrustning.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Laborationsuppgifterna och deras dokumentering utförs i form av eget arbete på lektionstid och på egen tid.

Periodisering av innehållet

v. 1-13

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Besitter grundläggande kunskap om mikrokontrollern samt om dess funktion och uppbyggnad
Besitter grundläggande kunskaperna i lågnivå- och C-programmering i mikrokontrollermiljöer

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Är väl förtrogen med mikroprocessorers funktion och uppbyggnad
Har god kännedom om hur man programmerar mikrokontroller-baserade system
Är väl förtrogen med användning av avbrottsstyrda rutiner

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Har utmärkt insikter i mikroprocessorers funktion och uppbyggnad
Kan självständigt göra avancerade tillämpningar för mikrokontroller-baserade system
Inser referensdokumentationens betydelse och besitter förmågan att med dess hjälp skapa funktionalitet
Omfattar innovativa lösningar i kursportfolien

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms enligt laborationsuppgiftens resultat och tillhörande dokumentation samt testresultat.

Underkänd (0)

Mindre än 40% av kurspoängen.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

40% - 63% av kurspoängen.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

64% - 87% av kurspoängen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Minst 88% av kurspoängen.

Förkunskapskrav

Digitalteknik
Grunderna i programmering