Hoppa till innehåll

Reglerteknikens grunderPoäng (6 sp)

Kod: ELA22RE01

Poäng

6 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studeranden kan:
- förklara funktionsprincipen för återkopplade system
- beskriva metodiken för beräkning av reglerkonstanter
- definiera en PID reglerfunktion för en process
- beräkna reglerkonstanterna för en PID-regulator
- reglera en process
- simulera en regulator utgående från en befintlig processdefinition
- välja metod för beräkning samt bedöma behovet av PID-konstanter
- bedöma säkerhetskritiska tillvägagångssätt vid ibruktagandet av ett återkopplat system

Studieperiodens (kursens) innehåll

Processmodeller
Reglerstrukturer
Reglering
Proportionerlig
Integrerande
Deriverande
Användning av regulatorer
Beräkning av reglerkonstanter
Implementering av PID-regulator

Förkunskapskrav

Modellering och simulering

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Förstå principen med återkoppling.
Kunna ställa in PID-regulatorer för vanliga reglerobjekt.
Behärska de vanligaste reglerstrukturerna.
Förstå principerna för att identifiera fram processmodeller.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Känna till de vanligaste analysverktygen för analys av återkopplade system.
Kunna implementera PID-regulatorer med diverse verktyg.
Kunna implementera reglerstrukturer i praktiken.
Kunna utföra enklare identifieringsexperiment.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vara väl insatt i systematisk analys av återkopplade system.
Behärska autotuning av PID-regulatorer.
Kunna designa och implementera avancerade reglerstrukturer.
Kunna utföra mera avancerad identifiering.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kompendier på Moodle.
Kursmaterial, litteratur och laborationsbeskrivningar.
Databöcker och referensdokument.

Anmälningstid

15.06.2025 - 07.09.2025

Tajmning

08.09.2025 - 16.11.2025

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Joachim Böling
Lärare

Ronnie Sundsten

Grupper
  • ELA22-A (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • ELA22D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, 2022, dagstudier
Smågrupper
  • ELA22-A

Lärandemål

Studeranden kan:
- förklara funktionsprincipen för återkopplade system
- beskriva metodiken för beräkning av reglerkonstanter
- definiera en PID reglerfunktion för en process
- beräkna reglerkonstanterna för en PID-regulator
- reglera en process
- simulera en regulator utgående från en befintlig processdefinition
- välja metod för beräkning samt bedöma behovet av PID-konstanter
- bedöma säkerhetskritiska tillvägagångssätt vid ibruktagandet av ett återkopplat system

Innehåll

Processmodeller
Reglerstrukturer
Reglering
Proportionerlig
Integrerande
Deriverande
Användning av regulatorer
Beräkning av reglerkonstanter
Implementering av PID-regulator

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kompendier på Moodle.
Kursmaterial, litteratur och laborationsbeskrivningar.
Databöcker och referensdokument.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, övningsuppgifter och laborationer.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Hösten 2025

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Förstå principen med återkoppling.
Kunna ställa in PID-regulatorer för vanliga reglerobjekt.
Behärska de vanligaste reglerstrukturerna.
Förstå principerna för att identifiera fram processmodeller.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Känna till de vanligaste analysverktygen för analys av återkopplade system.
Kunna implementera PID-regulatorer med diverse verktyg.
Kunna implementera reglerstrukturer i praktiken.
Kunna utföra enklare identifieringsexperiment.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Vara väl insatt i systematisk analys av återkopplade system.
Behärska autotuning av PID-regulatorer.
Kunna designa och implementera avancerade reglerstrukturer.
Kunna utföra mera avancerad identifiering.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedömning sker på basis av:
- obligatoriska laborationsuppgifters dokumentering
- inlämningsuppgifter
- kurstent

Underkänd (0)

Mindre än 40% av kurspoängen

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

40% - 63% av kurspoängen.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

64% - 87% av kurspoängen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Minst 88% av kurspoängen.

Förkunskapskrav

Modellering och simulering