Hoppa till innehåll

Ledarskap och arbetsrättPoäng (5 sp)

Kod: PRE22EN02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande har efter avlagd kurs grundläggande kunskaper i vardagspsykologi och en insikt i vad som krävs för att leda människor i arbetslivet. Den studerande har även grundläggande insikter i arbetslagstiftningen.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Vardagspsykologi och beteendevetenskap som grund för ledarskapspraktiker på arbetsledar eller team-ledarnivå.
En genomgång av de grundläggande ledarskapsteorierna.
Att leda individer, team i olika typer av organisationer
Om motivation, utvecklingsarbete och uppföljning.
Om anställningsförfarandet jämte psykologiska test.
Arbetsavtalslagen och arbetstidslagen.

Förkunskapskrav

-inga krav på förkunskap.

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Den studerande
- kan beskriva det interaktiva förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.
- känner till arbetsledarens roll när det gäller att åstadkomma resultat och utveckla en verksamhet.
- känner till arbetsledarens behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- känner till att de flesta arbetsmiljöer i dag på sätt eller annat har anknytning till internationell verksamhet.
- känner till aktörer som arbetsledare arbetar med i vardagen, såsom fackförbund, arbetshälsovård och utbildningsproducenter.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande
- kan i stora drag beskriva arbetsledningens uppgifter i ett producerande eller tjänsteproducerande företag.
- förstår vikten av arbetsledarens initiativrikedom och uppföljning av verksamheten med hjälp av olika mätare och nyckeltal. Inser vikten av att söka goda exempel i sin branch eller utanför denna.
- förstår sitt behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- förstår skillnaden i arbetsgivarens och arbetstagarens perspektiv på arbetslivet. Känner till arbetslagstiftningens centrala innehåll.
- förstår betydelsen av rapportering och kommunikation inom arbetsledning. Har kännedom om kulturella särdrag hos olika medarbetare.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Den studerande
- hittar, känner till och kan göra grundläggande tolkningar av arbetstidslagstiftning och kollektivavtal.
- förstår arbetsledarens aktiva roll i att ständigt utveckla och förbättra en verksamhet.
- kan upparbeta grunderna för rapportering inom en avdelning.
- kan identifiera motivationsfaktorer och ha synpunkter på hur dessa kan förbättras.
- förstår vikten av att fördomsfritt inkludera olika grupper i arbetsgemenskapen.
- känner till olika aktörers specialområden i en arbetsledares nätverk.
- känner till grunder för medarbetarskap och delat ledarskap.

Läromaterial

Se aktuell utförandeplan.

Anmälningstid

15.06.2024 - 02.10.2024

Tajmning

25.09.2024 - 03.11.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Mikael Tätting
Lärare

Matts Nickull

Grupper
  • ÖH22FLEXING
    Öppna YH, Flexibelt till Ingenjör

Lärandemål

Studerande har efter avlagd kurs grundläggande kunskaper i vardagspsykologi och en insikt i vad som krävs för att leda människor i arbetslivet. Den studerande har även grundläggande insikter i arbetslagstiftningen.

Innehåll

Vardagspsykologi och beteendevetenskap som grund för ledarskapspraktiker på arbetsledar eller team-ledarnivå.
En genomgång av de grundläggande ledarskapsteorierna.
Att leda individer, team i olika typer av organisationer
Om motivation, utvecklingsarbete och uppföljning.
Om anställningsförfarandet jämte psykologiska test.
Arbetsavtalslagen och arbetstidslagen.

Tid och plats

Enligt Schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Föreläsningsmaterial
- Egna anteckningar
- Yukl, Gary A. - Ledarskap i organisationer

- Finlex

Undervisningsmetoder

- Föreläsningar
- Eget arbete / egna föreläsningar
- Självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

2 Tenter, 1 i ledarskap och 1 i arbetsrätt

Förverkligandets alternativa prestationssätt

- Inspelningar / Webföreläsningar

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes förväntas närvara på föreläsningarna och delta aktivt

Självstudier är en stor del av kursen

Periodisering av innehållet

Kursen är indelad i två delar, Ledarskap och arbetsrätt. Kursen börjar med ledarskapsdelen och fortsätter med arbetsrätt då vi kommit överens om datum. Datumen uppdateras i moodle enligt överenskommelse

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande
- kan beskriva det interaktiva förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.
- känner till arbetsledarens roll när det gäller att åstadkomma resultat och utveckla en verksamhet.
- känner till arbetsledarens behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- känner till att de flesta arbetsmiljöer i dag på sätt eller annat har anknytning till internationell verksamhet.
- känner till aktörer som arbetsledare arbetar med i vardagen, såsom fackförbund, arbetshälsovård och utbildningsproducenter.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande
- kan i stora drag beskriva arbetsledningens uppgifter i ett producerande eller tjänsteproducerande företag.
- förstår vikten av arbetsledarens initiativrikedom och uppföljning av verksamheten med hjälp av olika mätare och nyckeltal. Inser vikten av att söka goda exempel i sin branch eller utanför denna.
- förstår sitt behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- förstår skillnaden i arbetsgivarens och arbetstagarens perspektiv på arbetslivet. Känner till arbetslagstiftningens centrala innehåll.
- förstår betydelsen av rapportering och kommunikation inom arbetsledning. Har kännedom om kulturella särdrag hos olika medarbetare.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Den studerande
- hittar, känner till och kan göra grundläggande tolkningar av arbetstidslagstiftning och kollektivavtal.
- förstår arbetsledarens aktiva roll i att ständigt utveckla och förbättra en verksamhet.
- kan upparbeta grunderna för rapportering inom en avdelning.
- kan identifiera motivationsfaktorer och ha synpunkter på hur dessa kan förbättras.
- förstår vikten av att fördomsfritt inkludera olika grupper i arbetsgemenskapen.
- känner till olika aktörers specialområden i en arbetsledares nätverk.
- känner till grunder för medarbetarskap och delat ledarskap.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skala 0-5
Bedömning görs separat på ledarskap och separat på arbetsrätt

Underkänd (0)

Ogjort inlämningsuppgift(er) och/eller tent(er)

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande kan grundläggande teorier i ledarskap
Studerande förstår grundläggande lagstiftning i arbetsrätt

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan förklara olika teorier i ledarskap
Studerande förstår lagstiftning i arbetsrätt och kan hänvisa till lagstiftning

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan förklara olika teorier i ledarskap och anpassa sin egna ledarstil till en vald teori
Studerande förstår lagstiftning i arbetsrätt och kan hänvisa till lagstiftning och kan exemplifiera med pratkiska exempel

Förkunskapskrav

-inga krav på förkunskap.

Anmälningstid

15.06.2024 - 22.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 22.12.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
  • Mikael Tätting
Lärare

Roger Nylund

Grupper
  • PRE22D-V
    Ingenjör (YH), produktionsekonomi, 2022 dagstudier

Lärandemål

Studerande har efter avlagd kurs grundläggande kunskaper i vardagspsykologi och en insikt i vad som krävs för att leda människor i arbetslivet. Den studerande har även grundläggande insikter i arbetslagstiftningen.

Innehåll

Vardagspsykologi och beteendevetenskap som grund för ledarskapspraktiker på arbetsledar eller team-ledarnivå.
En genomgång av de grundläggande ledarskapsteorierna.
Att leda individer, team i olika typer av organisationer
Om motivation, utvecklingsarbete och uppföljning.
Om anställningsförfarandet jämte psykologiska test.
Arbetsavtalslagen och arbetstidslagen.

Tid och plats

Enligt Schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Föreläsningsmaterial
- Egna anteckningar
- Yukl, Gary A. - Ledarskap i organisationer

- Finlex

Undervisningsmetoder

- Föreläsningar
- Eget arbete / egna föreläsningar
- Självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

2 Tenter, 1 i ledarskap och 1 i arbetsrätt

Förverkligandets alternativa prestationssätt

- Inspelningar / Webföreläsningar

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes förväntas närvara på föreläsningarna och delta aktivt

Självstudier är en stor del av kursen

Periodisering av innehållet

Kursen är indelad i två delar, Ledarskap och arbetsrätt. Kursen börjar med ledarskapsdelen och fortsätter med arbetsrätt då vi kommit överens om datum. Datumen uppdateras i moodle enligt överenskommelse

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande
- kan beskriva det interaktiva förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.
- känner till arbetsledarens roll när det gäller att åstadkomma resultat och utveckla en verksamhet.
- känner till arbetsledarens behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- känner till att de flesta arbetsmiljöer i dag på sätt eller annat har anknytning till internationell verksamhet.
- känner till aktörer som arbetsledare arbetar med i vardagen, såsom fackförbund, arbetshälsovård och utbildningsproducenter.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande
- kan i stora drag beskriva arbetsledningens uppgifter i ett producerande eller tjänsteproducerande företag.
- förstår vikten av arbetsledarens initiativrikedom och uppföljning av verksamheten med hjälp av olika mätare och nyckeltal. Inser vikten av att söka goda exempel i sin branch eller utanför denna.
- förstår sitt behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- förstår skillnaden i arbetsgivarens och arbetstagarens perspektiv på arbetslivet. Känner till arbetslagstiftningens centrala innehåll.
- förstår betydelsen av rapportering och kommunikation inom arbetsledning. Har kännedom om kulturella särdrag hos olika medarbetare.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Den studerande
- hittar, känner till och kan göra grundläggande tolkningar av arbetstidslagstiftning och kollektivavtal.
- förstår arbetsledarens aktiva roll i att ständigt utveckla och förbättra en verksamhet.
- kan upparbeta grunderna för rapportering inom en avdelning.
- kan identifiera motivationsfaktorer och ha synpunkter på hur dessa kan förbättras.
- förstår vikten av att fördomsfritt inkludera olika grupper i arbetsgemenskapen.
- känner till olika aktörers specialområden i en arbetsledares nätverk.
- känner till grunder för medarbetarskap och delat ledarskap.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skala 0-5
Bedömning görs separat på ledarskap och separat på arbetsrätt

Underkänd (0)

Ogjort inlämningsuppgift(er) och/eller tent(er)

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande kan grundläggande teorier i ledarskap
Studerande förstår grundläggande lagstiftning i arbetsrätt

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan förklara olika teorier i ledarskap
Studerande förstår lagstiftning i arbetsrätt och kan hänvisa till lagstiftning

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan förklara olika teorier i ledarskap och anpassa sin egna ledarstil till en vald teori
Studerande förstår lagstiftning i arbetsrätt och kan hänvisa till lagstiftning och kan exemplifiera med pratkiska exempel

Förkunskapskrav

-inga krav på förkunskap.

Anmälningstid

15.06.2024 - 22.09.2024

Tajmning

01.08.2024 - 03.11.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i maskin- och produktionsteknik
Lärare
  • Mikael Tätting
  • Mikael Tätting
Lärare

Kaj Rintanen

Grupper
  • MAP22-K (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
  • MAP22-D (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
  • MAP22-B (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • MAP22D-V
    Ingenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2022 dagstudier
Smågrupper
  • MAP22-K
  • MAP22-D
  • MAP22-B

Lärandemål

Studerande har efter avlagd kurs grundläggande kunskaper i vardagspsykologi och en insikt i vad som krävs för att leda människor i arbetslivet. Den studerande har även grundläggande insikter i arbetslagstiftningen.

Innehåll

Vardagspsykologi och beteendevetenskap som grund för ledarskapspraktiker på arbetsledar eller team-ledarnivå.
En genomgång av de grundläggande ledarskapsteorierna.
Att leda individer, team i olika typer av organisationer
Om motivation, utvecklingsarbete och uppföljning.
Om anställningsförfarandet jämte psykologiska test.
Arbetsavtalslagen och arbetstidslagen.

Tid och plats

Enligt Schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Föreläsningsmaterial
- Egna anteckningar
- Yukl, Gary A. - Ledarskap i organisationer

- Finlex

Undervisningsmetoder

- Föreläsningar
- Eget arbete / egna föreläsningar
- Självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

2 Tenter, 1 i ledarskap och 1 i arbetsrätt

Förverkligandets alternativa prestationssätt

- Inspelningar / Webföreläsningar

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes förväntas närvara på föreläsningarna och delta aktivt

Självstudier är en stor del av kursen

Periodisering av innehållet

Kursen är indelad i två delar, Ledarskap och arbetsrätt. Kursen börjar med ledarskapsdelen och fortsätter med arbetsrätt då vi kommit överens om datum. Datumen uppdateras i moodle enligt överenskommelse

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande
- kan beskriva det interaktiva förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.
- känner till arbetsledarens roll när det gäller att åstadkomma resultat och utveckla en verksamhet.
- känner till arbetsledarens behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- känner till att de flesta arbetsmiljöer i dag på sätt eller annat har anknytning till internationell verksamhet.
- känner till aktörer som arbetsledare arbetar med i vardagen, såsom fackförbund, arbetshälsovård och utbildningsproducenter.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande
- kan i stora drag beskriva arbetsledningens uppgifter i ett producerande eller tjänsteproducerande företag.
- förstår vikten av arbetsledarens initiativrikedom och uppföljning av verksamheten med hjälp av olika mätare och nyckeltal. Inser vikten av att söka goda exempel i sin branch eller utanför denna.
- förstår sitt behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- förstår skillnaden i arbetsgivarens och arbetstagarens perspektiv på arbetslivet. Känner till arbetslagstiftningens centrala innehåll.
- förstår betydelsen av rapportering och kommunikation inom arbetsledning. Har kännedom om kulturella särdrag hos olika medarbetare.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Den studerande
- hittar, känner till och kan göra grundläggande tolkningar av arbetstidslagstiftning och kollektivavtal.
- förstår arbetsledarens aktiva roll i att ständigt utveckla och förbättra en verksamhet.
- kan upparbeta grunderna för rapportering inom en avdelning.
- kan identifiera motivationsfaktorer och ha synpunkter på hur dessa kan förbättras.
- förstår vikten av att fördomsfritt inkludera olika grupper i arbetsgemenskapen.
- känner till olika aktörers specialområden i en arbetsledares nätverk.
- känner till grunder för medarbetarskap och delat ledarskap.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skala 0-5
Bedömning görs separat på ledarskap och separat på arbetsrätt

Underkänd (0)

Ogjort inlämningsuppgift(er) och/eller tent(er)

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande kan grundläggande teorier i ledarskap
Studerande förstår grundläggande lagstiftning i arbetsrätt

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan förklara olika teorier i ledarskap
Studerande förstår lagstiftning i arbetsrätt och kan hänvisa till lagstiftning

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan förklara olika teorier i ledarskap och anpassa sin egna ledarstil till en vald teori
Studerande förstår lagstiftning i arbetsrätt och kan hänvisa till lagstiftning och kan exemplifiera med pratkiska exempel

Förkunskapskrav

-inga krav på förkunskap.