ProduktionssimuleringPoäng (3 sp)
Kod: MAP18DR03
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
fter avklarad kurs kommer studeranden att förstå vad produktionssimulering innebär och vilka fördelar som kan nås genom att använda simulering. Eleverna kan använda olika simuleringsprogram för att avbilda och optimera produktionsverksamhet och har den kompetens som krävs för att genomföra ett simuleringsprojekt.
Dessutom ska den studerande kunna
- utvärdera eget och andras arbete
- kritiskt granska och ge återkoppling på arbetsrapporter
- kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar
- muntligt redogöra för och diskutera sina slutsatser
- argumentera och bidra i resonemang kring tekniska frågor
Studieperiodens (kursens) innehåll
På svenska
Simulering, teori och praktik.
Modellering av ett fabriksgolv.
Optimering av materialflöde, identifiering av flaskhalsar, sekvensering (minskning av blockeringar och väntetider), dimensionering av tillverkning och transportresurser.
Kostnadskalkylering för simulationer.
Flödessimulationer med logikprogram.
Simulering av orderingång och schemaläggning.
Förkunskapskrav
Inga
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
änner till simuleringens betydelse i tillverkningsprocessen.
Kan på uppmaning analysera en gjord simuleringsmodell
Känner till sambandet mellan produktionsflöde och lönsamhet/ kapitalbindning
Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk
Kan delta i en diskussion om produktions-simulering och -modellering
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan göra en modell för simulering av produktionen i ett simuleringsprogram.
Kan på egen hand analysera och förbättra en gjord modell
Förstår hur den dynamiska produktionsprocessen kan påverka lönsamhet, output och kassaflöde
Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat
Kan hålla ett anförande om produktions-simulering och -modellering
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan optimera olika modeller, genom att kunna påpeka obalanser i produktionsflödet och öppna flaskhalsar.
Kan utvärdera och föreslå förbättringar för en simuleringsmodell
Kan föreslå förbättringar som påverkar företagets lönsamhet, output och kassaflöde
Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om produktions-simulering
Kan beskriva och förklarasimuleringens roll och betydelse i produktionen
Läromaterial
Föreläsarens tilldelade material
Mer information
Se Moodle
Anmälningstid
15.06.2024 - 22.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 01.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Englanti
- Svenska
Lärare
- Tobias Ekfors
Lärare
Kaj Rintanen
Grupper
-
MAP21D-VIngenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2021 dagstudier
Lärandemål
fter avklarad kurs kommer studeranden att förstå vad produktionssimulering innebär och vilka fördelar som kan nås genom att använda simulering. Eleverna kan använda olika simuleringsprogram för att avbilda och optimera produktionsverksamhet och har den kompetens som krävs för att genomföra ett simuleringsprojekt.
Dessutom ska den studerande kunna
- utvärdera eget och andras arbete
- kritiskt granska och ge återkoppling på arbetsrapporter
- kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar
- muntligt redogöra för och diskutera sina slutsatser
- argumentera och bidra i resonemang kring tekniska frågor
Innehåll
På svenska
Simulering, teori och praktik.
Modellering av ett fabriksgolv.
Optimering av materialflöde, identifiering av flaskhalsar, sekvensering (minskning av blockeringar och väntetider), dimensionering av tillverkning och transportresurser.
Kostnadskalkylering för simulationer.
Flödessimulationer med logikprogram.
Simulering av orderingång och schemaläggning.
Tid och plats
Tid: Se kurskalendern (i Peppi) för kursschema
Plats: Novia-Vasa-Teknik eller online (Moodle)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Föreläsarens anvisade studiematerial i Moodle. Mestadels online-tutorials.
Undervisningsmetoder
Projekt, lektioner, övningar, diskussioner, återkoppling och feedback.
Praktik- och arbetslivssamarbete
En exkursion eller gästföreläsning under kursens lopp.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Genom att utföra veckoprojektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
Den första inlämningslådan stängs automatiskt kvällen före veckans lektion. Arbeten som lämnats in här poängsätts inom en vecka. Den andra inlämningslådan fortsätter vara öppen tills kursen börjar på nytt nästa år (då nollställs alla gamla poäng). Dessa inlämningar poängsätts inom en månad.
Kursvitsord inom en vecka efter sista projektet, eller inom en månad efter sista inlämningen.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen går att göra utan närvaro i klass - man gör projekten på egen hand och kan utföra självutvecklingsaktiviteter istället för feedbacktillfällen (se mer om dessa i Moodle).
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studeranden förväntas lägga samanlagt 10 timmar arbete per vecka på kursen för att nå upp till de europeiska målen om 25-30 timmar arbete per erhållen studiepoäng. 3 timmar närundervisning (eller motsvarande mängd tid lagd på att studera onlinematerial och göra självutvecklingsaktiviteter) och 7 timmar arbete på egen tid.
Periodisering av innehållet
Meddelas vid kursstart
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
änner till simuleringens betydelse i tillverkningsprocessen.
Kan på uppmaning analysera en gjord simuleringsmodell
Känner till sambandet mellan produktionsflöde och lönsamhet/ kapitalbindning
Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk
Kan delta i en diskussion om produktions-simulering och -modellering
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan göra en modell för simulering av produktionen i ett simuleringsprogram.
Kan på egen hand analysera och förbättra en gjord modell
Förstår hur den dynamiska produktionsprocessen kan påverka lönsamhet, output och kassaflöde
Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat
Kan hålla ett anförande om produktions-simulering och -modellering
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kan optimera olika modeller, genom att kunna påpeka obalanser i produktionsflödet och öppna flaskhalsar.
Kan utvärdera och föreslå förbättringar för en simuleringsmodell
Kan föreslå förbättringar som påverkar företagets lönsamhet, output och kassaflöde
Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om produktions-simulering
Kan beskriva och förklarasimuleringens roll och betydelse i produktionen
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Genom att utföra projektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
För deltagande i projektarbeten ges följande poäng:
• Underkänt = 0p (Om arbetet helt tydligt är halvgjort, om delar fattas)
• Godkänt = 1p (Ett bra arbete)
• Utmärkt = 2p (Kräver egna initiativ, kreativitet, entusiasm)
Godkänt deltagande i ett feedback-tillfälle (konstruktiv, detaljerad) = 1 poäng
Godkänd självutvecklingsaktivitet (seriös, analytisk) =1 poäng
Aktivt deltagande i exkursion eller gästföreläsning (frågar, diskuterar, skriver) = 1p
Underkänd (0)
Otillräckliga kunskaper och/eller kursprestation för att uppnå vitsord 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känner till simuleringens betydelse i tillverkningsprocessen.
Kan på uppmaning analysera en gjord simuleringsmodell
Känner till sambandet mellan produktionsflöde och lönsamhet/ kapitalbindning
Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk
Kan delta i en diskussion om produktions-simulering och -modellering
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan göra en modell för simulering av produktionen i ett simuleringsprogram.
Kan på egen hand analysera och förbättra en gjord modell
Förstår hur den dynamiska produktionsprocessen kan påverka lönsamhet, output och kassaflöde
Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat
Kan hålla ett anförande om produktions-simulering och -modellering
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan optimera olika modeller, genom att kunna påpeka obalanser i produktionsflödet och öppna flaskhalsar.
Kan utvärdera och föreslå förbättringar för en simuleringsmodell
Kan föreslå förbättringar som påverkar företagets lönsamhet, output och kassaflöde
Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om produktions-simulering
Kan beskriva och förklarasimuleringens roll och betydelse i produktionen
Förkunskapskrav
Inga
Tilläggsuppgifter
Se Moodle
Anmälningstid
30.11.2023 - 07.01.2024
Tajmning
01.01.2024 - 31.03.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Tobias Ekfors
Lärare
Kaj Rintanen
Grupper
- MAP21-B (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
- PRE21 (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
MAP21D-VIngenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2021 dagstudier
-
PRE21D-VIngenjör (YH), produktionsekonomi, 2021 dagstudier
Smågrupper
- MAP21-B
- PRE21
Lärandemål
fter avklarad kurs kommer studeranden att förstå vad produktionssimulering innebär och vilka fördelar som kan nås genom att använda simulering. Eleverna kan använda olika simuleringsprogram för att avbilda och optimera produktionsverksamhet och har den kompetens som krävs för att genomföra ett simuleringsprojekt.
Dessutom ska den studerande kunna
- utvärdera eget och andras arbete
- kritiskt granska och ge återkoppling på arbetsrapporter
- kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar
- muntligt redogöra för och diskutera sina slutsatser
- argumentera och bidra i resonemang kring tekniska frågor
Innehåll
På svenska
Simulering, teori och praktik.
Modellering av ett fabriksgolv.
Optimering av materialflöde, identifiering av flaskhalsar, sekvensering (minskning av blockeringar och väntetider), dimensionering av tillverkning och transportresurser.
Kostnadskalkylering för simulationer.
Flödessimulationer med logikprogram.
Simulering av orderingång och schemaläggning.
Tid och plats
Tid: Se kurskalendern (i Peppi) för kursschema
Plats: Novia-Vasa-Teknik eller online (Moodle)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Föreläsarens anvisade studiematerial i Moodle. Mestadels online-tutorials.
Undervisningsmetoder
Projekt, lektioner, övningar, diskussioner, återkoppling och feedback.
Praktik- och arbetslivssamarbete
En exkursion eller gästföreläsning under kursens lopp.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Genom att utföra veckoprojektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
Den första inlämningslådan stängs automatiskt kvällen före veckans lektion. Arbeten som lämnats in här poängsätts inom en vecka. Den andra inlämningslådan fortsätter vara öppen tills kursen börjar på nytt nästa år (då nollställs alla gamla poäng). Dessa inlämningar poängsätts inom en månad.
Kursvitsord inom en vecka efter sista projektet, eller inom en månad efter sista inlämningen.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen går att göra utan närvaro i klass - man gör projekten på egen hand och kan utföra självutvecklingsaktiviteter istället för feedbacktillfällen (se mer om dessa i Moodle).
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studeranden förväntas lägga samanlagt 10 timmar arbete per vecka på kursen för att nå upp till de europeiska målen om 25-30 timmar arbete per erhållen studiepoäng. 3 timmar närundervisning (eller motsvarande mängd tid lagd på att studera onlinematerial och göra självutvecklingsaktiviteter) och 7 timmar arbete på egen tid.
Periodisering av innehållet
Meddelas vid kursstart
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
änner till simuleringens betydelse i tillverkningsprocessen.
Kan på uppmaning analysera en gjord simuleringsmodell
Känner till sambandet mellan produktionsflöde och lönsamhet/ kapitalbindning
Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk
Kan delta i en diskussion om produktions-simulering och -modellering
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan göra en modell för simulering av produktionen i ett simuleringsprogram.
Kan på egen hand analysera och förbättra en gjord modell
Förstår hur den dynamiska produktionsprocessen kan påverka lönsamhet, output och kassaflöde
Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat
Kan hålla ett anförande om produktions-simulering och -modellering
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kan optimera olika modeller, genom att kunna påpeka obalanser i produktionsflödet och öppna flaskhalsar.
Kan utvärdera och föreslå förbättringar för en simuleringsmodell
Kan föreslå förbättringar som påverkar företagets lönsamhet, output och kassaflöde
Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om produktions-simulering
Kan beskriva och förklarasimuleringens roll och betydelse i produktionen
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Genom att utföra projektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
För deltagande i projektarbeten ges följande poäng:
• Underkänt = 0p (Om arbetet helt tydligt är halvgjort, om delar fattas)
• Godkänt = 1p (Ett bra arbete)
• Utmärkt = 2p (Kräver egna initiativ, kreativitet, entusiasm)
Godkänt deltagande i ett feedback-tillfälle (konstruktiv, detaljerad) = 1 poäng
Godkänd självutvecklingsaktivitet (seriös, analytisk) =1 poäng
Aktivt deltagande i exkursion eller gästföreläsning (frågar, diskuterar, skriver) = 1p
Underkänd (0)
Otillräckliga kunskaper och/eller kursprestation för att uppnå vitsord 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känner till simuleringens betydelse i tillverkningsprocessen.
Kan på uppmaning analysera en gjord simuleringsmodell
Känner till sambandet mellan produktionsflöde och lönsamhet/ kapitalbindning
Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk
Kan delta i en diskussion om produktions-simulering och -modellering
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan göra en modell för simulering av produktionen i ett simuleringsprogram.
Kan på egen hand analysera och förbättra en gjord modell
Förstår hur den dynamiska produktionsprocessen kan påverka lönsamhet, output och kassaflöde
Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat
Kan hålla ett anförande om produktions-simulering och -modellering
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan optimera olika modeller, genom att kunna påpeka obalanser i produktionsflödet och öppna flaskhalsar.
Kan utvärdera och föreslå förbättringar för en simuleringsmodell
Kan föreslå förbättringar som påverkar företagets lönsamhet, output och kassaflöde
Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om produktions-simulering
Kan beskriva och förklarasimuleringens roll och betydelse i produktionen
Förkunskapskrav
Inga
Tilläggsuppgifter
Se Moodle
Anmälningstid
15.06.2023 - 03.09.2023
Tajmning
28.08.2023 - 26.11.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Tobias Ekfors
Lärare
Kaj Rintanen
Grupper
- MAP20-D (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
MAP20D-VIngenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, dagstudier
Smågrupper
- MAP20-D
Lärandemål
fter avklarad kurs kommer studeranden att förstå vad produktionssimulering innebär och vilka fördelar som kan nås genom att använda simulering. Eleverna kan använda olika simuleringsprogram för att avbilda och optimera produktionsverksamhet och har den kompetens som krävs för att genomföra ett simuleringsprojekt.
Dessutom ska den studerande kunna
- utvärdera eget och andras arbete
- kritiskt granska och ge återkoppling på arbetsrapporter
- kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar
- muntligt redogöra för och diskutera sina slutsatser
- argumentera och bidra i resonemang kring tekniska frågor
Innehåll
På svenska
Simulering, teori och praktik.
Modellering av ett fabriksgolv.
Optimering av materialflöde, identifiering av flaskhalsar, sekvensering (minskning av blockeringar och väntetider), dimensionering av tillverkning och transportresurser.
Kostnadskalkylering för simulationer.
Flödessimulationer med logikprogram.
Simulering av orderingång och schemaläggning.
Tid och plats
Tid: Se kurskalendern (i Peppi) för kursschema
Plats: Novia-Vasa-Teknik eller online (Moodle)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Föreläsarens anvisade studiematerial i Moodle. Mestadels online-tutorials.
Undervisningsmetoder
Projekt, lektioner, övningar, diskussioner, återkoppling och feedback.
Praktik- och arbetslivssamarbete
En exkursion eller gästföreläsning under kursens lopp.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Genom att utföra veckoprojektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
Den första inlämningslådan stängs automatiskt kvällen före veckans lektion. Arbeten som lämnats in här poängsätts inom en vecka. Den andra inlämningslådan fortsätter vara öppen tills kursen börjar på nytt nästa år (då nollställs alla gamla poäng). Dessa inlämningar poängsätts inom en månad.
Kursvitsord inom en vecka efter sista projektet, eller inom en månad efter sista inlämningen.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen går att göra utan närvaro i klass - man gör projekten på egen hand och kan utföra självutvecklingsaktiviteter istället för feedbacktillfällen (se mer om dessa i Moodle).
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studeranden förväntas lägga samanlagt 10 timmar arbete per vecka på kursen för att nå upp till de europeiska målen om 25-30 timmar arbete per erhållen studiepoäng. 3 timmar närundervisning (eller motsvarande mängd tid lagd på att studera onlinematerial och göra självutvecklingsaktiviteter) och 7 timmar arbete på egen tid.
Periodisering av innehållet
Meddelas vid kursstart
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
änner till simuleringens betydelse i tillverkningsprocessen.
Kan på uppmaning analysera en gjord simuleringsmodell
Känner till sambandet mellan produktionsflöde och lönsamhet/ kapitalbindning
Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk
Kan delta i en diskussion om produktions-simulering och -modellering
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan göra en modell för simulering av produktionen i ett simuleringsprogram.
Kan på egen hand analysera och förbättra en gjord modell
Förstår hur den dynamiska produktionsprocessen kan påverka lönsamhet, output och kassaflöde
Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat
Kan hålla ett anförande om produktions-simulering och -modellering
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kan optimera olika modeller, genom att kunna påpeka obalanser i produktionsflödet och öppna flaskhalsar.
Kan utvärdera och föreslå förbättringar för en simuleringsmodell
Kan föreslå förbättringar som påverkar företagets lönsamhet, output och kassaflöde
Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om produktions-simulering
Kan beskriva och förklarasimuleringens roll och betydelse i produktionen
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Genom att utföra projektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
För deltagande i projektarbeten ges följande poäng:
• Underkänt = 0p (Om arbetet helt tydligt är halvgjort, om delar fattas)
• Godkänt = 1p (Ett bra arbete)
• Utmärkt = 2p (Kräver egna initiativ, kreativitet, entusiasm)
Godkänt deltagande i ett feedback-tillfälle (konstruktiv, detaljerad) = 1 poäng
Godkänd självutvecklingsaktivitet (seriös, analytisk) =1 poäng
Aktivt deltagande i exkursion eller gästföreläsning (frågar, diskuterar, skriver) = 1p
Underkänd (0)
Otillräckliga kunskaper och/eller kursprestation för att uppnå vitsord 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känner till simuleringens betydelse i tillverkningsprocessen.
Kan på uppmaning analysera en gjord simuleringsmodell
Känner till sambandet mellan produktionsflöde och lönsamhet/ kapitalbindning
Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk
Kan delta i en diskussion om produktions-simulering och -modellering
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan göra en modell för simulering av produktionen i ett simuleringsprogram.
Kan på egen hand analysera och förbättra en gjord modell
Förstår hur den dynamiska produktionsprocessen kan påverka lönsamhet, output och kassaflöde
Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat
Kan hålla ett anförande om produktions-simulering och -modellering
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan optimera olika modeller, genom att kunna påpeka obalanser i produktionsflödet och öppna flaskhalsar.
Kan utvärdera och föreslå förbättringar för en simuleringsmodell
Kan föreslå förbättringar som påverkar företagets lönsamhet, output och kassaflöde
Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om produktions-simulering
Kan beskriva och förklarasimuleringens roll och betydelse i produktionen
Förkunskapskrav
Inga
Tilläggsuppgifter
Se Moodle