EnergilaborationerPoäng (5 sp)
Kod: MAP18ET03
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande ha handgriplig erfarenhet av energiteknisk apparatur och mätmetoder. Den studerande skall kunna analysera mätdata och tolka resultat samt presentera beräkningar och slutsatser i skriftlig form.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Laborationer med tillgänglig apparatur, exempelvis:
Värmeflöden genom isolerade väggar
Värmeväxlare
Rörströmning
Pumpar och fläktar
Kompressorer
Kylanläggningar
ORC-anläggningar
Solceller och solfångare
Peltonturbiner
Förkunskapskrav
Inga
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Har deltagit i alla laborationstillfällen.
Kan tolka mätare och registrera data korrekt.
Kan föra systematiska anteckningar över mätprocessen.
Kan i de flesta fall tillämpa formler korrekt vid beräkningar baserade på uppmätta storheter.
Kan skriva en rapport som innehåller alla väsentliga strukturella element och presentera resultat på ett förståeligt sätt.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan beskriva uppbyggnad och funktionsprincip för använd apparatur.
Kan välja apparaturinställningar så att mätvärden med hyfsad noggrannhet och variation erhålls.
Kan bedöma huruvida beräknade resultat är rimliga och stämmer överens med teorin.
Kan skriva en rapport med huvudsakligen korrekt formalism gällande enheter, beteckningar, avrundning, tabellstruktur och grafisk presentation
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan förklara hur och varför olika uppmätta storheter är relaterade till varandra.
Kan planera en serie mätningar så att mätproceduren är effektiv och systematisk och att erhållna mätdata täcker hela det tillgängliga området på ett representativt sätt.
Kan göra relevanta och korrekta slutsatser baserade på mätdata och beräknade resultat.
Kan identifiera möjliga felkällor och föreslå förbättringar i den experimentella processen.
Kan skriva en rapport som är balanserad, ekonomisk och så gott som fri från formella fel.
Kan presentera data och analysprocessen på systematiskt och lättläst sätt.
Anmälningstid
01.12.2022 - 02.01.2023
Tajmning
02.01.2023 - 23.04.2023
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Mats Borg
Lärare
Kaj Rintanen
Grupper
- MAP21-K (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
- MAP21-D (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
MAP21D-VIngenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2021 dagstudier
Smågrupper
- MAP21-K
- MAP21-D
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande ha handgriplig erfarenhet av energiteknisk apparatur och mätmetoder. Den studerande skall kunna analysera mätdata och tolka resultat samt presentera beräkningar och slutsatser i skriftlig form.
Innehåll
Laborationer med tillgänglig apparatur, exempelvis:
Värmeflöden genom isolerade väggar
Värmeväxlare
Rörströmning
Pumpar och fläktar
Kompressorer
Kylanläggningar
ORC-anläggningar
Solceller och solfångare
Peltonturbiner
Tid och plats
Period 3 och 4 läsåret 2022-2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Laborationsanvisningar som finns tillgängliga via Moodle
Undervisningsmetoder
Laborationer
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tidtabell för laborationer och rapporter anges i Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
40 h i klass, 93 h eget arbete
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Har deltagit i alla laborationstillfällen.
Kan tolka mätare och registrera data korrekt.
Kan föra systematiska anteckningar över mätprocessen.
Kan i de flesta fall tillämpa formler korrekt vid beräkningar baserade på uppmätta storheter.
Kan skriva en rapport som innehåller alla väsentliga strukturella element och presentera resultat på ett förståeligt sätt.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan beskriva uppbyggnad och funktionsprincip för använd apparatur.
Kan välja apparaturinställningar så att mätvärden med hyfsad noggrannhet och variation erhålls.
Kan bedöma huruvida beräknade resultat är rimliga och stämmer överens med teorin.
Kan skriva en rapport med huvudsakligen korrekt formalism gällande enheter, beteckningar, avrundning, tabellstruktur och grafisk presentation
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kan förklara hur och varför olika uppmätta storheter är relaterade till varandra.
Kan planera en serie mätningar så att mätproceduren är effektiv och systematisk och att erhållna mätdata täcker hela det tillgängliga området på ett representativt sätt.
Kan göra relevanta och korrekta slutsatser baserade på mätdata och beräknade resultat.
Kan identifiera möjliga felkällor och föreslå förbättringar i den experimentella processen.
Kan skriva en rapport som är balanserad, ekonomisk och så gott som fri från formella fel.
Kan presentera data och analysprocessen på systematiskt och lättläst sätt.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
För godkänd kurs krävs närvaro vid laborationstillfällena och godkända laborationsrapporter.
Varje laboration bedöms med poäng, huvudsakligen baserat på laborationsrapporten, men även på föruppgifter och praktiskt arbete.
En laborationsrapport med betydande brister måste korrigeras/kompletteras.
Poängbedömning görs enligt första inlämnade version av laborationsrapporten.
För upprepade brister i korrigerad rapport görs poängavdrag.
För rapport eller korrigering som inlämnas efter deadline görs poängavdrag.
Kursvitsordet baseras på poängsumman från laborationerna.
Underkänd (0)
Uppnår inte kriterierna för vitsordet 1 (se nedan)
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Har deltagit i alla laborationstillfällen.
Kan tolka mätare och registrera data korrekt.
Kan föra systematiska anteckningar över mätprocessen.
Kan i de flesta fall tillämpa formler korrekt vid beräkningar baserade på uppmätta storheter.
Kan skriva en rapport som innehåller alla väsentliga strukturella element och presentera resultat på ett förståeligt sätt.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan beskriva uppbyggnad och funktionsprincip för använd apparatur.
Kan välja apparaturinställningar så att mätvärden med hyfsad noggrannhet och variation erhålls.
Kan bedöma huruvida beräknade resultat är rimliga och stämmer överens med teorin.
Kan skriva en rapport med huvudsakligen korrekt formalism gällande enheter, beteckningar, avrundning, tabellstruktur och grafisk presentation.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan förklara hur och varför olika uppmätta storheter är relaterade till varandra.
Kan planera en serie mätningar så att mätproceduren är effektiv och systematisk och att erhållna mätdata täcker hela det tillgängliga området på ett representativt sätt.
Kan göra relevanta och korrekta slutsatser baserade på mätdata och beräknade resultat.
Kan identifiera möjliga felkällor och föreslå förbättringar i den experimentella processen.
Kan skriva en rapport som är balanserad, ekonomisk och så gott som fri från formella fel.
Kan presentera data och analysprocessen på systematiskt och lättläst sätt.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2022 - 31.12.2022
Tajmning
01.01.2023 - 01.05.2023
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
- Mats Borg
Grupper
-
PRE21D-VIngenjör (YH), produktionsekonomi, 2021 dagstudier
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande ha handgriplig erfarenhet av energiteknisk apparatur och mätmetoder. Den studerande skall kunna analysera mätdata och tolka resultat samt presentera beräkningar och slutsatser i skriftlig form.
Innehåll
Laborationer med tillgänglig apparatur, exempelvis:
Värmeflöden genom isolerade väggar
Värmeväxlare
Rörströmning
Pumpar och fläktar
Kompressorer
Kylanläggningar
ORC-anläggningar
Solceller och solfångare
Peltonturbiner
Tid och plats
Period 3 och 4 läsåret 2022-2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Laborationsanvisningar som finns tillgängliga via Moodle
Undervisningsmetoder
Laborationer
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tidtabell för laborationer och rapporter anges i Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
40 h i klass, 93 h eget arbete
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Har deltagit i alla laborationstillfällen.
Kan tolka mätare och registrera data korrekt.
Kan föra systematiska anteckningar över mätprocessen.
Kan i de flesta fall tillämpa formler korrekt vid beräkningar baserade på uppmätta storheter.
Kan skriva en rapport som innehåller alla väsentliga strukturella element och presentera resultat på ett förståeligt sätt.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan beskriva uppbyggnad och funktionsprincip för använd apparatur.
Kan välja apparaturinställningar så att mätvärden med hyfsad noggrannhet och variation erhålls.
Kan bedöma huruvida beräknade resultat är rimliga och stämmer överens med teorin.
Kan skriva en rapport med huvudsakligen korrekt formalism gällande enheter, beteckningar, avrundning, tabellstruktur och grafisk presentation
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kan förklara hur och varför olika uppmätta storheter är relaterade till varandra.
Kan planera en serie mätningar så att mätproceduren är effektiv och systematisk och att erhållna mätdata täcker hela det tillgängliga området på ett representativt sätt.
Kan göra relevanta och korrekta slutsatser baserade på mätdata och beräknade resultat.
Kan identifiera möjliga felkällor och föreslå förbättringar i den experimentella processen.
Kan skriva en rapport som är balanserad, ekonomisk och så gott som fri från formella fel.
Kan presentera data och analysprocessen på systematiskt och lättläst sätt.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
För godkänd kurs krävs närvaro vid laborationstillfällena och godkända laborationsrapporter.
Varje laboration bedöms med poäng, huvudsakligen baserat på laborationsrapporten, men även på föruppgifter och praktiskt arbete.
En laborationsrapport med betydande brister måste korrigeras/kompletteras.
Poängbedömning görs enligt första inlämnade version av laborationsrapporten.
För upprepade brister i korrigerad rapport görs poängavdrag.
För rapport eller korrigering som inlämnas efter deadline görs poängavdrag.
Kursvitsordet baseras på poängsumman från laborationerna.
Underkänd (0)
Uppnår inte kriterierna för vitsordet 1 (se nedan)
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Har deltagit i alla laborationstillfällen.
Kan tolka mätare och registrera data korrekt.
Kan föra systematiska anteckningar över mätprocessen.
Kan i de flesta fall tillämpa formler korrekt vid beräkningar baserade på uppmätta storheter.
Kan skriva en rapport som innehåller alla väsentliga strukturella element och presentera resultat på ett förståeligt sätt.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan beskriva uppbyggnad och funktionsprincip för använd apparatur.
Kan välja apparaturinställningar så att mätvärden med hyfsad noggrannhet och variation erhålls.
Kan bedöma huruvida beräknade resultat är rimliga och stämmer överens med teorin.
Kan skriva en rapport med huvudsakligen korrekt formalism gällande enheter, beteckningar, avrundning, tabellstruktur och grafisk presentation.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan förklara hur och varför olika uppmätta storheter är relaterade till varandra.
Kan planera en serie mätningar så att mätproceduren är effektiv och systematisk och att erhållna mätdata täcker hela det tillgängliga området på ett representativt sätt.
Kan göra relevanta och korrekta slutsatser baserade på mätdata och beräknade resultat.
Kan identifiera möjliga felkällor och föreslå förbättringar i den experimentella processen.
Kan skriva en rapport som är balanserad, ekonomisk och så gott som fri från formella fel.
Kan presentera data och analysprocessen på systematiskt och lättläst sätt.
Förkunskapskrav
Inga