Hoppa till innehåll

Cirkulär ekonomi och teknologiutvärderingPoäng (4 sp)

Kod: PRE18AF04

Poäng

4 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

den studerande ska efter slutförd kurs kunna utvärdera teknologiska lösningar utgående från ett "Triple bottom line" synsätt, alltså kunna bedöma de ekonomiska, miljömässiga och sociala effekterna av en analtserad teknologisk lösning. Vidare ska den studerande känna till principerna för cirkulär ekonomi och dess betydelse för en hållbar framtid.
Den studerande ska också ha grundläggande förståelse för ingenjörsarbetets etiska dimensioner och utmaningarna som är förknippade med att identifiera etiska frågeställningar i vardagsarbetet.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Cirkuilär ekonomi, beskrivning och grundläggande begrepp.
Triple Bottom Line, bakgrund, beskrivning och tillämpning.
metoder för teknologiutvärdering och deras tillämpning.
Ingenjörsetikens och den allmänna etikens grundläggande perspektiv såsom pliktetik, konsekvensetik och dygdetik samt dessa perspektivs tillämpbarhet i ingenjörens vardag.

Förkunskapskrav

inga förkunskaper krävs.

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Den studerande
Förstår teknologins roll i samspelet mellan vetenskap, ekonomi, ekologi och politik.
Förstår att etik och ekologi är grunden för en hållbar framgång för företag.
Förstår de utmaningar som övergången till cirkulär ekonomi innebär och förstår också ingenjörens roll som möjliggörare i sammanhanget.
Kan delta i diskussioner om cirkulär ekonomi och teknologiutvärdering.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande
Kan identifiera konsekvenser av teknologiutveckling från den cirkulära ekonomins perspektiv.
Kan identifiera och planera affärsmöjligheter inom cirkulär ekonomi.
Förstår att hållbarhetsfrågor gäller såväl produkter som produktionssystem.
Förstår olika lösningars kultur- och klimatbundenhet.
Kan hålla en presentation i ämnet.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Den studerande
Kan göra en kritisk utvärdering av teknologi ur ett etiskt och cirkulär ekonomiskt perspektiv.
Kan delta i affärsutveckling baserad på cirkulär ekonomi.
Kan delta i produktutvekling i riktning mot cirkulär ekonomi och etisk hållbarhet.
Kan argumentera för och emot teknologiska lösningars tillämpningar i specifika miljöer och kulturer.

Läromaterial

Se aktuellt utförande.

Anmälningstid

30.11.2023 - 07.01.2024

Tajmning

01.01.2024 - 31.03.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Roger Nylund
Lärare

Roger Nylund

Grupper
  • PRE21D-V
    Ingenjör (YH), produktionsekonomi, 2021 dagstudier

Lärandemål

den studerande ska efter slutförd kurs kunna utvärdera teknologiska lösningar utgående från ett "Triple bottom line" synsätt, alltså kunna bedöma de ekonomiska, miljömässiga och sociala effekterna av en analtserad teknologisk lösning. Vidare ska den studerande känna till principerna för cirkulär ekonomi och dess betydelse för en hållbar framtid.
Den studerande ska också ha grundläggande förståelse för ingenjörsarbetets etiska dimensioner och utmaningarna som är förknippade med att identifiera etiska frågeställningar i vardagsarbetet.

Innehåll

Cirkuilär ekonomi, beskrivning och grundläggande begrepp.
Triple Bottom Line, bakgrund, beskrivning och tillämpning.
metoder för teknologiutvärdering och deras tillämpning.
Ingenjörsetikens och den allmänna etikens grundläggande perspektiv såsom pliktetik, konsekvensetik och dygdetik samt dessa perspektivs tillämpbarhet i ingenjörens vardag.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande
Förstår teknologins roll i samspelet mellan vetenskap, ekonomi, ekologi och politik.
Förstår att etik och ekologi är grunden för en hållbar framgång för företag.
Förstår de utmaningar som övergången till cirkulär ekonomi innebär och förstår också ingenjörens roll som möjliggörare i sammanhanget.
Kan delta i diskussioner om cirkulär ekonomi och teknologiutvärdering.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande
Kan identifiera konsekvenser av teknologiutveckling från den cirkulära ekonomins perspektiv.
Kan identifiera och planera affärsmöjligheter inom cirkulär ekonomi.
Förstår att hållbarhetsfrågor gäller såväl produkter som produktionssystem.
Förstår olika lösningars kultur- och klimatbundenhet.
Kan hålla en presentation i ämnet.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Den studerande
Kan göra en kritisk utvärdering av teknologi ur ett etiskt och cirkulär ekonomiskt perspektiv.
Kan delta i affärsutveckling baserad på cirkulär ekonomi.
Kan delta i produktutvekling i riktning mot cirkulär ekonomi och etisk hållbarhet.
Kan argumentera för och emot teknologiska lösningars tillämpningar i specifika miljöer och kulturer.

Förkunskapskrav

inga förkunskaper krävs.

Anmälningstid

01.12.2022 - 08.01.2023

Tajmning

09.01.2023 - 14.04.2023

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
  • Roger Nylund
Grupper
  • PRE20D-V
    Ingenjör (YH), produktionsekonomi, dagstudier

Lärandemål

den studerande ska efter slutförd kurs kunna utvärdera teknologiska lösningar utgående från ett "Triple bottom line" synsätt, alltså kunna bedöma de ekonomiska, miljömässiga och sociala effekterna av en analtserad teknologisk lösning. Vidare ska den studerande känna till principerna för cirkulär ekonomi och dess betydelse för en hållbar framtid.
Den studerande ska också ha grundläggande förståelse för ingenjörsarbetets etiska dimensioner och utmaningarna som är förknippade med att identifiera etiska frågeställningar i vardagsarbetet.

Innehåll

Cirkuilär ekonomi, beskrivning och grundläggande begrepp.
Triple Bottom Line, bakgrund, beskrivning och tillämpning.
metoder för teknologiutvärdering och deras tillämpning.
Ingenjörsetikens och den allmänna etikens grundläggande perspektiv såsom pliktetik, konsekvensetik och dygdetik samt dessa perspektivs tillämpbarhet i ingenjörens vardag.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande
Förstår teknologins roll i samspelet mellan vetenskap, ekonomi, ekologi och politik.
Förstår att etik och ekologi är grunden för en hållbar framgång för företag.
Förstår de utmaningar som övergången till cirkulär ekonomi innebär och förstår också ingenjörens roll som möjliggörare i sammanhanget.
Kan delta i diskussioner om cirkulär ekonomi och teknologiutvärdering.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande
Kan identifiera konsekvenser av teknologiutveckling från den cirkulära ekonomins perspektiv.
Kan identifiera och planera affärsmöjligheter inom cirkulär ekonomi.
Förstår att hållbarhetsfrågor gäller såväl produkter som produktionssystem.
Förstår olika lösningars kultur- och klimatbundenhet.
Kan hålla en presentation i ämnet.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Den studerande
Kan göra en kritisk utvärdering av teknologi ur ett etiskt och cirkulär ekonomiskt perspektiv.
Kan delta i affärsutveckling baserad på cirkulär ekonomi.
Kan delta i produktutvekling i riktning mot cirkulär ekonomi och etisk hållbarhet.
Kan argumentera för och emot teknologiska lösningars tillämpningar i specifika miljöer och kulturer.

Förkunskapskrav

inga förkunskaper krävs.