KundanalytikPoäng (3 sp)
Kod: PRE18MF04
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Efter godkänd kurs förväntas den studerande kunna:
- beskriva vad som avses med kundanalytik
- använda grundläggande kundanalytik inom säljarbete och marknadsföring
- kritiskt granska, separera och jämföra kunddata
- beskriva och skriva grafscheman, värdepropositionsmodeller och möjliga intäksrelaterade beräkningar
- föreslå både verkställande åtgärder och förbättrade handlingsmönster baserat på kundanalytik i den industriella affärsrelationen
- identifiera vad historiska siffervärden i exempelvis kunddatabaser kan bidra med då det gäller att förklara och förutsäga
Studieperiodens (kursens) innehåll
- olika kund -/köparkategorier på den industriella marknaden, nationellt och internationellt
- intjäningslogiken i de olika affärsleden
- tillgängligt data och om brister i datan i affärssystemen
- befintligt data och styrkan i förklaringsvärdet
- variabelreducering via logik och matematik
- modellbyggande, om ordekvationsmodeller och kvantitativa matrismodeller
- dokumentation, ansvar och rapportering
- sekretess, användarsituationer, giltighetstider
Förkunskapskrav
Grundläggande företagsekonomi,
Marknadsföring,
Kostnads- och investeringskalkyl,
Fördjupad kostnads- och investeringskalkyl,
Teknisk försäljning
Tillämpade dataverktyg
Redovisning
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Försvarligt; Den studerande beskriver teoribildning och begrepp delvis bristfälligt både i tentamen, övningar och i uppdragsuppgiften. Hen förmår inte
identifiera transaktioner, variabler och skapa grundmodeller för analys självständigt. Presentationer innefattar delvis brister både i indata, i beräkningsprocessen och resultatpresentationer.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Goda; Den studerande använder relevant teoribildning, begrepp, matematik, statistik och datorstöd i övningsuppgifter, tentamen och i kundanalytikuppgiften.Det logiska greppet, variabelidentifiering, variabelreducering och ekvationsmodellbyggande jämte argumentation har klara kopplingar. Kundanalytikuppgiften utförs för ett B-2-B företag, är ett uppdrag och till nytta för uppdragsgivaren. Kundanalytikuppgiften innehåller ett x-y grafschema och en välgrundad värdepropostionsmodell/matris. Visualisering och animering av resultat är vardag.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Berömliga; Den studerande grundar sina beskrivningar, tillämpningar, tentamen, övningsuppgifter och kundanalytikuppdraget på relevant teori och praktik. Kundanalytikuppdraget är från B-2-B sammanhanget, välplanerat, riktig matematik, visualiserat och bra presentation. I kundanalytikuppdraget ingår ett x-y grafschema, en värdepropostionsmodell och en jämförande intäktsberäkning.
Läromaterial
Se gällande förverkligande PRE18MF04
Anmälningstid
01.12.2024 - 05.01.2025
Tajmning
06.01.2025 - 16.03.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Biniam Tefera
Lärare
Niklas Kallenberg
Grupper
-
PRE21D-VIngenjör (YH), produktionsekonomi, 2021 dagstudier
Lärandemål
Efter godkänd kurs förväntas den studerande kunna:
- beskriva vad som avses med kundanalytik
- använda grundläggande kundanalytik inom säljarbete och marknadsföring
- kritiskt granska, separera och jämföra kunddata
- beskriva och skriva grafscheman, värdepropositionsmodeller och möjliga intäksrelaterade beräkningar
- föreslå både verkställande åtgärder och förbättrade handlingsmönster baserat på kundanalytik i den industriella affärsrelationen
- identifiera vad historiska siffervärden i exempelvis kunddatabaser kan bidra med då det gäller att förklara och förutsäga
Innehåll
- olika kund -/köparkategorier på den industriella marknaden, nationellt och internationellt
- intjäningslogiken i de olika affärsleden
- tillgängligt data och om brister i datan i affärssystemen
- befintligt data och styrkan i förklaringsvärdet
- variabelreducering via logik och matematik
- modellbyggande, om ordekvationsmodeller och kvantitativa matrismodeller
- dokumentation, ansvar och rapportering
- sekretess, användarsituationer, giltighetstider
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Se gällande förverkligande PRE18MF04
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Försvarligt; Den studerande beskriver teoribildning och begrepp delvis bristfälligt både i tentamen, övningar och i uppdragsuppgiften. Hen förmår inte
identifiera transaktioner, variabler och skapa grundmodeller för analys självständigt. Presentationer innefattar delvis brister både i indata, i beräkningsprocessen och resultatpresentationer.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Goda; Den studerande använder relevant teoribildning, begrepp, matematik, statistik och datorstöd i övningsuppgifter, tentamen och i kundanalytikuppgiften.Det logiska greppet, variabelidentifiering, variabelreducering och ekvationsmodellbyggande jämte argumentation har klara kopplingar. Kundanalytikuppgiften utförs för ett B-2-B företag, är ett uppdrag och till nytta för uppdragsgivaren. Kundanalytikuppgiften innehåller ett x-y grafschema och en välgrundad värdepropostionsmodell/matris. Visualisering och animering av resultat är vardag.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Berömliga; Den studerande grundar sina beskrivningar, tillämpningar, tentamen, övningsuppgifter och kundanalytikuppdraget på relevant teori och praktik. Kundanalytikuppdraget är från B-2-B sammanhanget, välplanerat, riktig matematik, visualiserat och bra presentation. I kundanalytikuppdraget ingår ett x-y grafschema, en värdepropostionsmodell och en jämförande intäktsberäkning.
Förkunskapskrav
Grundläggande företagsekonomi,
Marknadsföring,
Kostnads- och investeringskalkyl,
Fördjupad kostnads- och investeringskalkyl,
Teknisk försäljning
Tillämpade dataverktyg
Redovisning
Anmälningstid
30.11.2023 - 03.03.2024
Tajmning
29.02.2024 - 28.04.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
- Niklas Kallenberg
Grupper
-
PRE20D-VIngenjör (YH), produktionsekonomi, dagstudier
Lärandemål
Efter godkänd kurs förväntas den studerande kunna:
- beskriva vad som avses med kundanalytik
- använda grundläggande kundanalytik inom säljarbete och marknadsföring
- kritiskt granska, separera och jämföra kunddata
- beskriva och skriva grafscheman, värdepropositionsmodeller och möjliga intäksrelaterade beräkningar
- föreslå både verkställande åtgärder och förbättrade handlingsmönster baserat på kundanalytik i den industriella affärsrelationen
- identifiera vad historiska siffervärden i exempelvis kunddatabaser kan bidra med då det gäller att förklara och förutsäga
Innehåll
- olika kund -/köparkategorier på den industriella marknaden, nationellt och internationellt
- intjäningslogiken i de olika affärsleden
- tillgängligt data och om brister i datan i affärssystemen
- befintligt data och styrkan i förklaringsvärdet
- variabelreducering via logik och matematik
- modellbyggande, om ordekvationsmodeller och kvantitativa matrismodeller
- dokumentation, ansvar och rapportering
- sekretess, användarsituationer, giltighetstider
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Försvarligt; Den studerande beskriver teoribildning och begrepp delvis bristfälligt både i tentamen, övningar och i uppdragsuppgiften. Hen förmår inte
identifiera transaktioner, variabler och skapa grundmodeller för analys självständigt. Presentationer innefattar delvis brister både i indata, i beräkningsprocessen och resultatpresentationer.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Goda; Den studerande använder relevant teoribildning, begrepp, matematik, statistik och datorstöd i övningsuppgifter, tentamen och i kundanalytikuppgiften.Det logiska greppet, variabelidentifiering, variabelreducering och ekvationsmodellbyggande jämte argumentation har klara kopplingar. Kundanalytikuppgiften utförs för ett B-2-B företag, är ett uppdrag och till nytta för uppdragsgivaren. Kundanalytikuppgiften innehåller ett x-y grafschema och en välgrundad värdepropostionsmodell/matris. Visualisering och animering av resultat är vardag.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Berömliga; Den studerande grundar sina beskrivningar, tillämpningar, tentamen, övningsuppgifter och kundanalytikuppdraget på relevant teori och praktik. Kundanalytikuppdraget är från B-2-B sammanhanget, välplanerat, riktig matematik, visualiserat och bra presentation. I kundanalytikuppdraget ingår ett x-y grafschema, en värdepropostionsmodell och en jämförande intäktsberäkning.
Förkunskapskrav
Grundläggande företagsekonomi,
Marknadsföring,
Kostnads- och investeringskalkyl,
Fördjupad kostnads- och investeringskalkyl,
Teknisk försäljning
Tillämpade dataverktyg
Redovisning