Hoppa till innehåll

KundanalytikPoäng (3 sp)

Kod: PRE18MF04

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Efter godkänd kurs förväntas den studerande kunna:
- beskriva vad som avses med kundanalytik
- använda grundläggande kundanalytik inom säljarbete och marknadsföring
- kritiskt granska, separera och jämföra kunddata
- beskriva och skriva grafscheman, värdepropositionsmodeller och möjliga intäksrelaterade beräkningar
- föreslå både verkställande åtgärder och förbättrade handlingsmönster baserat på kundanalytik i den industriella affärsrelationen
- identifiera vad historiska siffervärden i exempelvis kunddatabaser kan bidra med då det gäller att förklara och förutsäga

Studieperiodens (kursens) innehåll

- olika kund -/köparkategorier på den industriella marknaden, nationellt och internationellt
- intjäningslogiken i de olika affärsleden
- tillgängligt data och om brister i datan i affärssystemen
- befintligt data och styrkan i förklaringsvärdet
- variabelreducering via logik och matematik
- modellbyggande, om ordekvationsmodeller och kvantitativa matrismodeller
- dokumentation, ansvar och rapportering
- sekretess, användarsituationer, giltighetstider

Förkunskapskrav

Grundläggande företagsekonomi,
Marknadsföring,
Kostnads- och investeringskalkyl,
Fördjupad kostnads- och investeringskalkyl,
Teknisk försäljning
Tillämpade dataverktyg
Redovisning

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Försvarligt; Den studerande beskriver teoribildning och begrepp delvis bristfälligt både i tentamen, övningar och i uppdragsuppgiften. Hen förmår inte
identifiera transaktioner, variabler och skapa grundmodeller för analys självständigt. Presentationer innefattar delvis brister både i indata, i beräkningsprocessen och resultatpresentationer.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Goda; Den studerande använder relevant teoribildning, begrepp, matematik, statistik och datorstöd i övningsuppgifter, tentamen och i kundanalytikuppgiften.Det logiska greppet, variabelidentifiering, variabelreducering och ekvationsmodellbyggande jämte argumentation har klara kopplingar. Kundanalytikuppgiften utförs för ett B-2-B företag, är ett uppdrag och till nytta för uppdragsgivaren. Kundanalytikuppgiften innehåller ett x-y grafschema och en välgrundad värdepropostionsmodell/matris. Visualisering och animering av resultat är vardag.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Berömliga; Den studerande grundar sina beskrivningar, tillämpningar, tentamen, övningsuppgifter och kundanalytikuppdraget på relevant teori och praktik. Kundanalytikuppdraget är från B-2-B sammanhanget, välplanerat, riktig matematik, visualiserat och bra presentation. I kundanalytikuppdraget ingår ett x-y grafschema, en värdepropostionsmodell och en jämförande intäktsberäkning.

Läromaterial

Se gällande förverkligande PRE18MF04

Anmälningstid

01.12.2024 - 05.01.2025

Tajmning

06.01.2025 - 16.03.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Biniam Tefera
Lärare

Niklas Kallenberg

Grupper
  • PRE21D-V
    Ingenjör (YH), produktionsekonomi, 2021 dagstudier

Lärandemål

Efter godkänd kurs förväntas den studerande kunna:
- beskriva vad som avses med kundanalytik
- använda grundläggande kundanalytik inom säljarbete och marknadsföring
- kritiskt granska, separera och jämföra kunddata
- beskriva och skriva grafscheman, värdepropositionsmodeller och möjliga intäksrelaterade beräkningar
- föreslå både verkställande åtgärder och förbättrade handlingsmönster baserat på kundanalytik i den industriella affärsrelationen
- identifiera vad historiska siffervärden i exempelvis kunddatabaser kan bidra med då det gäller att förklara och förutsäga

Innehåll

- olika kund -/köparkategorier på den industriella marknaden, nationellt och internationellt
- intjäningslogiken i de olika affärsleden
- tillgängligt data och om brister i datan i affärssystemen
- befintligt data och styrkan i förklaringsvärdet
- variabelreducering via logik och matematik
- modellbyggande, om ordekvationsmodeller och kvantitativa matrismodeller
- dokumentation, ansvar och rapportering
- sekretess, användarsituationer, giltighetstider

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Se gällande förverkligande PRE18MF04

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Försvarligt; Den studerande beskriver teoribildning och begrepp delvis bristfälligt både i tentamen, övningar och i uppdragsuppgiften. Hen förmår inte
identifiera transaktioner, variabler och skapa grundmodeller för analys självständigt. Presentationer innefattar delvis brister både i indata, i beräkningsprocessen och resultatpresentationer.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Goda; Den studerande använder relevant teoribildning, begrepp, matematik, statistik och datorstöd i övningsuppgifter, tentamen och i kundanalytikuppgiften.Det logiska greppet, variabelidentifiering, variabelreducering och ekvationsmodellbyggande jämte argumentation har klara kopplingar. Kundanalytikuppgiften utförs för ett B-2-B företag, är ett uppdrag och till nytta för uppdragsgivaren. Kundanalytikuppgiften innehåller ett x-y grafschema och en välgrundad värdepropostionsmodell/matris. Visualisering och animering av resultat är vardag.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Berömliga; Den studerande grundar sina beskrivningar, tillämpningar, tentamen, övningsuppgifter och kundanalytikuppdraget på relevant teori och praktik. Kundanalytikuppdraget är från B-2-B sammanhanget, välplanerat, riktig matematik, visualiserat och bra presentation. I kundanalytikuppdraget ingår ett x-y grafschema, en värdepropostionsmodell och en jämförande intäktsberäkning.

Förkunskapskrav

Grundläggande företagsekonomi,
Marknadsföring,
Kostnads- och investeringskalkyl,
Fördjupad kostnads- och investeringskalkyl,
Teknisk försäljning
Tillämpade dataverktyg
Redovisning

Anmälningstid

30.11.2023 - 03.03.2024

Tajmning

29.02.2024 - 28.04.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
  • Niklas Kallenberg
Grupper
  • PRE20D-V
    Ingenjör (YH), produktionsekonomi, dagstudier

Lärandemål

Efter godkänd kurs förväntas den studerande kunna:
- beskriva vad som avses med kundanalytik
- använda grundläggande kundanalytik inom säljarbete och marknadsföring
- kritiskt granska, separera och jämföra kunddata
- beskriva och skriva grafscheman, värdepropositionsmodeller och möjliga intäksrelaterade beräkningar
- föreslå både verkställande åtgärder och förbättrade handlingsmönster baserat på kundanalytik i den industriella affärsrelationen
- identifiera vad historiska siffervärden i exempelvis kunddatabaser kan bidra med då det gäller att förklara och förutsäga

Innehåll

- olika kund -/köparkategorier på den industriella marknaden, nationellt och internationellt
- intjäningslogiken i de olika affärsleden
- tillgängligt data och om brister i datan i affärssystemen
- befintligt data och styrkan i förklaringsvärdet
- variabelreducering via logik och matematik
- modellbyggande, om ordekvationsmodeller och kvantitativa matrismodeller
- dokumentation, ansvar och rapportering
- sekretess, användarsituationer, giltighetstider

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Försvarligt; Den studerande beskriver teoribildning och begrepp delvis bristfälligt både i tentamen, övningar och i uppdragsuppgiften. Hen förmår inte
identifiera transaktioner, variabler och skapa grundmodeller för analys självständigt. Presentationer innefattar delvis brister både i indata, i beräkningsprocessen och resultatpresentationer.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Goda; Den studerande använder relevant teoribildning, begrepp, matematik, statistik och datorstöd i övningsuppgifter, tentamen och i kundanalytikuppgiften.Det logiska greppet, variabelidentifiering, variabelreducering och ekvationsmodellbyggande jämte argumentation har klara kopplingar. Kundanalytikuppgiften utförs för ett B-2-B företag, är ett uppdrag och till nytta för uppdragsgivaren. Kundanalytikuppgiften innehåller ett x-y grafschema och en välgrundad värdepropostionsmodell/matris. Visualisering och animering av resultat är vardag.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Berömliga; Den studerande grundar sina beskrivningar, tillämpningar, tentamen, övningsuppgifter och kundanalytikuppdraget på relevant teori och praktik. Kundanalytikuppdraget är från B-2-B sammanhanget, välplanerat, riktig matematik, visualiserat och bra presentation. I kundanalytikuppdraget ingår ett x-y grafschema, en värdepropostionsmodell och en jämförande intäktsberäkning.

Förkunskapskrav

Grundläggande företagsekonomi,
Marknadsföring,
Kostnads- och investeringskalkyl,
Fördjupad kostnads- och investeringskalkyl,
Teknisk försäljning
Tillämpade dataverktyg
Redovisning