Läkemedelsbehandling 2Poäng (3 sp)
Kod: VÅ26KV03
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- förstår hur människans anatomi och fysiologi, patologi och tillämpad farmakologi påverkar administreringen av läkemedel, läkemedlets skeden och effekt i organismen vid planering, förverkligande och utvärdering av säker läkemedelsbehandling vid olika sjukdomar
- har kunskap om avancerad läkemedelsbehandling som intravenös vätskebehandling, läkemedelsinfusioner och blodtransfusioner
- känner till den vanligaste medicintekniska apparaturen vid beredning, administrering av läkemedel, infusioner och vätskebehandling
- kan handleda patienten i läkemedelsbehandling
- behärskar avancerad läkemedelsräkning
- känner till grunderna i farmakologi: farmakokinetik, farmakodynamik och toxikologi
Studieperiodens (kursens) innehåll
Läkemedlens terapeutiska mekanismer, biverkningar och samverkan
Uppföljning av effekter vid läkemedelsbehandling och dokumentering
Utvärdering och granskning av läkemedelsbehandling
Genomförandet av läkemedelsbehandling genom olika administreringssätt
Genomförandet av blodtransfusion
Medicintekniska produkter
Sjukskötarens roll, uppgifter, handledning och ansvar i avancerad läkemedelsbehandlingsprocessen
Avancerad läkemedelsräkning: läkemedelbehandlingens tio-rätt, ekvationer, omvandlingar, doseringar, beräkning av verksamma substanser tabletter, injektionslösningar, läkemedelslösningar, dosering med beaktande av patientens kroppsvikt, hudareal, doseringstabeller, nomogram, beräkning av dropphastighet, dropptid, infusionskoncentrat, syrgas, elektrolyter, beredning av lösningar, blandningar och utspädningar, energi- och vätskebehov, näringslösningar
Tillämpad farmakologi
Användning av Terveysportti
Förkunskapskrav
VÅ26GV05 Läkemedelsbehandling 1
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.