Hoppa till innehåll

Vårdens grunderPoäng (6 sp)

Kod: VÅ26GV02

Poäng

6 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan bedöma, planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera klientcentrerad/personcentrerad grundvård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kunskap om och kan göra en grundläggande bedömning av människans grundbehov och vitala funktioner, har kunskap om centrala vårdmetoder i grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan bedöma patientens näringstillstånd och planera samt utföra nutritionsbehandling
- kan utföra grundläggande sårvård
- kan handla aseptiskt och motivera sitt handlande
- kan ergonomiska arbetsmetoder och rehabiliterande vård
- kan utföra vårdplanering enligt vårdprocessen och dokumentation enligt finländska klassifikationshelheten
- kan använda sig av funktionsmätningar
- förstår betydelsen av hållbar utveckling inom vården både för miljön, patienten och vårdarna
- behärskar livräddande första hjälpen

Studieperiodens (kursens) innehåll

Människans grundbehov och grundvård
Nutrition
Vitala funktioner, mätningar och undersökningar
Stomivård och katetrisering
Aspetik
Ergonomi, kinestetik och förflyttningsteknik, hjälpmedel
Sårvård och bandagering
FinCC, ISBAR, RAI-bedömning, MNA-bedömning
Kostnads- och miljömedvetenhet i vården
Livräddande första hjälpen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter.

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.