Vård av personer med behov av särskilt stödPoäng (3 sp)
Kod: VÅ26KV02
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning samt personernas rätt till rehabilitering och eller habilitering
- förstår skillnad mellan funktionsnedsättning, funktionsvariation, funktionshinder, funktionsförmåga, funktionsrätt och funktionshinderpolitik
- har kunskap om människor med fysiska, psykiska eller intellektuella nedsättningar
- kan bemöta och stöda personer med specialbehov och deras närstående
- har grundläggande kunskaper om de mest förekommande funktionsnedsättningarna och om den vård som människor med funktionsnedsättningar behöver
- har kunskap om handledning av personer med behov av särskilt stöd
- har kunskap om sällsynta sjukdomar
- känner till om våld mot personer med funktionsnedsättningar
- kan utföra vårdplanering och dokumentation enligt finländska klassifikationshelheten
Studieperiodens (kursens) innehåll
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Ratificerad med förordning 27/2016.
Lag om funktionshinderservice
Självbestämmande och delaktighet
Begreppsförklaringar
Handledningsmetoder, samt olika hjälpmedel och stödformer
Fysiska funktionsnedsättningar
Syn- och hörselnedsättning
Vård och stöd vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar så som ADHD, DCD, autismspektrum, Touretts syndrom, OCD och språkstörning
Intellektuell funktionsnedsättning
Downs syndrom, Fragilt X-syndrom, fetalt alkoholsyndrom och Prader-Willis syndrom
Sällsynta sjukdomar
Våld mot personer med funktionsnedsättningar
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter.
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.