Hoppa till innehåll

Vårdbedömning inom psykiatrisk vårdPoäng (3 sp)

Kod: VÅV22PS01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- kan identifiera olika dimensioner av psykisk hälsa och ohälsa
- kan identifiera vilka konsekvenser missbruk och beroende har för välfärdssamhället
- har kunskap om och kan tillämpa lagstiftning och samhällelig styrning inom mental- och missbrukarvård
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera vården för patienter i olika åldrar
- kan bedöma behovet av stöd och handledning till familjen
- kan identifiera metoder för tidigt ingripande och behov av krishjälp
- har beredskap att inom psykiatrisk vård vårda patienter i olika åldrar
- har förmåga att ta beslut och utgående från dem prioritera patientens vård
- kan utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation enligt nationella direktiv
- kan i en simulerad situation ansvara för en säker läkemedelsbehandling
- kan använda sig av centrala undersöknings- och diagnosticeringsmetoder för patienter i olika åldrar

Studieperiodens (kursens) innehåll

Fördjupad psykiatrisk vård

Förkunskapskrav

För utbildning till sjukskötare:
Grundstudier
Grunder i vård, Hälsofrämjande vård och Klinisk vård som hör till Yrkesstudier
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
VÅV22PR02 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 1
VÅV22PR03 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 2
VÅV22PR06 Praktik: Valbar kontext 1

For DP in Nursing:
NU22CN03 Practice: Medical Nursing Care
NU22CN04: Practice: Surgical Nursing Care

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Läromaterial

Se Moodle och kursens förverkligande

Mer information

Undervisningen är på svenska
Examinationsuppgifter kan skrivas på engelska
Enbart för examensstuderande

Anmälningstid

02.12.2024 - 06.01.2025

Tajmning

07.01.2025 - 02.04.2025

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

0.5 op

Prestationssätt

84 % Kontaktundervisning, 16 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 25

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Anita Ståhl-Levón
  • Marlene Gädda
Lärare

Marlene Gädda

Grupper
  • USS22F-V
    Sjukskötare (YH), h22, flerform, Vasa
  • USS22D-V
    Sjukskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan identifiera olika dimensioner av psykisk hälsa och ohälsa
- kan identifiera vilka konsekvenser missbruk och beroende har för välfärdssamhället
- har kunskap om och kan tillämpa lagstiftning och samhällelig styrning inom mental- och missbrukarvård
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera vården för patienter i olika åldrar
- kan bedöma behovet av stöd och handledning till familjen
- kan identifiera metoder för tidigt ingripande och behov av krishjälp
- har beredskap att inom psykiatrisk vård vårda patienter i olika åldrar
- har förmåga att ta beslut och utgående från dem prioritera patientens vård
- kan utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation enligt nationella direktiv
- kan i en simulerad situation ansvara för en säker läkemedelsbehandling
- kan använda sig av centrala undersöknings- och diagnosticeringsmetoder för patienter i olika åldrar

Innehåll

Fördjupad psykiatrisk vård

Tid och plats

Novia Vasa, Alere
Våren 2025, vecka 2 - 5

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Se Moodle och kursens förverkligande

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Case demonstrationer
Problemlösningar
Grupparbeten
Individuella arbeten
Videor
Demonstrationer
Studiebesök
Erfarenhetsexperter

Praktik- och arbetslivssamarbete

Erfarenhetsexpert från olika områden inom psykiatrin och missbrukarvården

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Virtuell tentamen deadline vecka 6

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Virtuell test på Moodle
Självstudieuppgifter

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vitsordsskala för online testet
92 - 100 % = 5
84 - 91 % = 4
76 - 83 % = 3
68 - 75 % = 2
60 - 67 % = 1

Underkänd (0)

Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga









.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Bedömningkriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

För utbildning till sjukskötare:
Grundstudier
Grunder i vård, Hälsofrämjande vård och Klinisk vård som hör till Yrkesstudier
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
VÅV22PR02 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 1
VÅV22PR03 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 2
VÅV22PR06 Praktik: Valbar kontext 1

For DP in Nursing:
NU22CN03 Practice: Medical Nursing Care
NU22CN04: Practice: Surgical Nursing Care

Tilläggsuppgifter

Undervisningen är på svenska
Examinationsuppgifter kan skrivas på engelska
Enbart för examensstuderande