Vårdbedömning inom specialiserad sjukvårdPoäng (3 sp)
Kod: VÅV22SV01
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- kan redogöra för och förstår människans fysiologi och patofysiologi
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera den specialiserade sjukvården för patienter i olika åldrar
- har evidensbaserad kunskap om den specialiserade sjukvården samt förstår betydelsen av att skapa en god vårdrelation både till patienter och till deras närstående
- har beredskap att inom akut specialiserad sjukvård vid olika trauman och katastrofer vårda patienter i olika åldrar
- har förmåga att ta beslut och utgående från dem prioritera patientens specialiserade sjukvård
- kan utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation enligt nationella direktiv
- kan i en simulerad situation ansvara för en säker läkemedelsbehandling inom den specialiserade sjukvården
- kan använda sig av centrala undersöknings- och diagnostiseringsmetoder för patienter i olika åldrar
- kan med beaktande av patientens ålder utföra grundläggande klinisk bedömning av patientens vitala funktioner
Studieperiodens (kursens) innehåll
Vårdbedömning
Klinisk bedömning
ABCD, ISBAR
Vårdplanering, dokumentering
Handleda patienter inom specialsjukvården
Förkunskapskrav
För utbildning till sjukskötare:
Grundstudier
Grunder i vård, Hälsofrämjande vård och Klinisk vård som hör till Yrkesstudier
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
VÅV22PR02 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 1
VÅV22PR03 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 2
VÅV22PR06 Praktik: Valbar kontext 1
For DP in Nursing:
NU22CN03 Practice: Medical Nursing Care
NU22CN04: Practice: Surgical Nursing Care
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Läromaterial
Se Moodle och kursens förverkligande
Mer information
Undervisningen är på svenska
Examinationsuppgifter kan skrivas på engelska
Enbart för examensstuderande
Anmälningstid
02.12.2024 - 06.01.2025
Tajmning
07.01.2025 - 02.02.2025
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 40
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Anita Ståhl-Levón
- Marica Hinders
- Marice Nedergård
Lärare
Marica Hinders
Grupper
- Grupp 1 (Storlek: 20. Öppet universitet: 0.)
- Grupp 2 (Storlek: 20. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
USS22F-VSjukskötare (YH), h22, flerform, Vasa
-
USS22D-VSjukskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
Smågrupper
- Grupp 1
- Grupp 2
Lärandemål
Studerande
- kan redogöra för och förstår människans fysiologi och patofysiologi
- kan bedöma, planera, genomföra och utvärdera den specialiserade sjukvården för patienter i olika åldrar
- har evidensbaserad kunskap om den specialiserade sjukvården samt förstår betydelsen av att skapa en god vårdrelation både till patienter och till deras närstående
- har beredskap att inom akut specialiserad sjukvård vid olika trauman och katastrofer vårda patienter i olika åldrar
- har förmåga att ta beslut och utgående från dem prioritera patientens specialiserade sjukvård
- kan utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation enligt nationella direktiv
- kan i en simulerad situation ansvara för en säker läkemedelsbehandling inom den specialiserade sjukvården
- kan använda sig av centrala undersöknings- och diagnostiseringsmetoder för patienter i olika åldrar
- kan med beaktande av patientens ålder utföra grundläggande klinisk bedömning av patientens vitala funktioner
Innehåll
Vårdbedömning
Klinisk bedömning
ABCD, ISBAR
Vårdplanering, dokumentering
Handleda patienter inom specialsjukvården
Tid och plats
Våren 2025
7.1-2.2.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Se Moodle och kursens förverkligande
Undervisningsmetoder
Case studier
Grupparbete
Simulering
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Obligatoriska simuleringsövningar
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Obligatorisk introduktion
Obligatoriska workshops
Case sudier och simulering
Grupparbete
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp = 27h
3sp= 81h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Återkoppling på uppgifterna erhålls genom bedömningskriterier, mer detaljerad motivering erhålls vid kontakt med kursens lärare.
Underkänd (0)
Studerande uppnår inte kriterierna för betyg 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har en ytlig kunskap om ämnet. Bedömningskriterier för uppgiften:
Studerande har följt instruktionerna men har bristfälliga kunskaper om de andra studenternas arbeten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflektera och motivera sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftlig inlämningsuppgift:
Studerande har följt instruktionerna för den skriftliga inlämningsuppgiften och visar tillräcklig kunskap om andra studerandes skriftliga inlämningsuppgifter. Studerade behärskar innehållet i sitt arbete, men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för bedömning av uppgift individuellt eller i grupp:
Studerande har följt instruktionerna för uppgiften och visar att hen behärskar ämnet. Hen har läst de andra deltagarnas inlämningsuppgifter och kan ställa relevanta frågor och kan diskutera ämnet.
Förkunskapskrav
För utbildning till sjukskötare:
Grundstudier
Grunder i vård, Hälsofrämjande vård och Klinisk vård som hör till Yrkesstudier
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
VÅV22PR02 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 1
VÅV22PR03 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 2
VÅV22PR06 Praktik: Valbar kontext 1
For DP in Nursing:
NU22CN03 Practice: Medical Nursing Care
NU22CN04: Practice: Surgical Nursing Care
Tilläggsuppgifter
Undervisningen är på svenska
Examinationsuppgifter kan skrivas på engelska
Enbart för examensstuderande