Hoppa till innehåll

Den interprofessionella social- och hälsovårdenPoäng (4 sp)

Kod: USS22IV02

Poäng

4 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner
- har kompetens i vård i olika hållbara servicemiljöer
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete

Studieperiodens (kursens) innehåll

Hälso- och sjukvård i Finland

Betydelsen av sjukskötar- och hälsovårdarprofession

Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem

Framtidsvisioner

Allmänna lagar inom social- och hälsovården, grunder i patient- och klinetsäkerhet

Interprofessionellt arbete

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.11.2024 - 03.12.2024

Tajmning

03.12.2024 - 31.01.2025

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

50 % Kontaktundervisning, 50 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Josephine Åberg
  • Emilia Kielo-Viljamaa
Lärare

Josephine Åberg

Grupper
  • USS242D-Å
    Sjukskötare (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner
- har kompetens i vård i olika hållbara servicemiljöer
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete

Innehåll

Hälso- och sjukvård i Finland

Betydelsen av sjukskötar- och hälsovårdarprofession

Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem

Framtidsvisioner

Allmänna lagar inom social- och hälsovården, grunder i patient- och klinetsäkerhet

Interprofessionellt arbete

Tid och plats

December 2024 till januari 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

På svenska
Willman A. & Andersson Å. 2021. Sjuksköteska. Ett jobb för livet.
Dahlborg-Lyckehage (red). 2018. Att bli sjuksköterska - en introduktion till yrke och ämne
Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Personcentering ...
Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
Care.
Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
Källa: Hoitotiede. 29/4.
Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
övrig material som ges under kursen
Artiklar och databaser
Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt

Undervisningsmetoder

Självstudier
Intervju och deltagande i Moodle diskussion
Föreläsningar
Lagstiftningsdel - huvudsak distansuppgifter och självstudier kring material som publicerats på Moodle

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Uppgifter kring lagstiftning Inlämning 6.1.2025.
2) WS kring olika lagar, med förberedande uppgift. Inlämning 15.1.2025.
2) Intervju; inlämning 19.1.2025. Diskussion online 21.1-28.1.2025

Se på kursens Moodle sida, närmare information om examinationer och tidtabell

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Intervju
Föreläsningar
Lagstiftningsdelen, huvudsakligen som Moodlekurs, men även handledningstillfällen

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, handledningar, intervju kring sjusköskötarens profession och interprofessionellt arbete 1 sp
Lagstiftningsdelen, 2,5 sp (Del 1: 2 sp och Del 2: 1 sp)

En studiepoäng motsvarar ungefär 27 arbetstimmar

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig Josephine Åberg

Notera att alla närstudietillfällen är obligatoriska.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Lagstiftninga uppgft. Bedömningsskala: 0 -5. Skilda anvisingar vid kursstart och på Moodle.
Bedömningskriterier:
- Inlämning av uppgifterna i den angivna tiden.
- Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom social- och hälsovården i
förhållande till givna uppgifter och case
- Tillämpning av lagar till praktiken
- Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
- Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den
skriftliga delen
- Studerandes förmåga till reflektivt tänkande
- Arbetet skrivet enligt YH Novias skrivanvisningar

2) Tankekartor kring olika lagar: Bedömningsskala: GK/UK
- Gjorda uppgifter, där alla frågeställningar besvaras
- Aktivt deltagande i seminarim på campus i januari

2) Sjukskötarensprofession och interprofessionellt arbete. Bedömningsskala GK/UK.
Bedömningskriterier:
- gjorda intervjufrågor och intervjuer
- Startat en diskussion på Moodle inom utsatt tid
- Kommenterat andra anförande (minst tre stycken)

Kursen är uppdelad i flera delar /inlämningar. DEL 1 i lagstiftningsuppgiften utgör för 100% av slutvitsordet i kursen För att få ett slutbetyg måste alla delar och uppgifter vara genomförda

Underkänd (0)

Arbetet är inte inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har inte följt anvisningarna för uppgiften eller för det skriftliga arbetet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Arbetet är inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Studernade har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Arbetet är inlämnad inom den angivna tiden. Studerande kan redogöra för litteraturen och lagstiftningen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet . Studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Det skriftliga arbetet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt, tillämpning)

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2024 - 06.10.2024

Tajmning

07.10.2024 - 15.12.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper
  • USS24D-Å
    Sjukskötare (YH), h24, dagstudier, Åbo
  • UHV24D-Å
    Hälsovårdare (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner
- har kompetens i vård i olika hållbara servicemiljöer
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete

Innehåll

Hälso- och sjukvård i Finland

Betydelsen av sjukskötar- och hälsovårdarprofession

Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem

Framtidsvisioner

Allmänna lagar inom social- och hälsovården, grunder i patient- och klinetsäkerhet

Interprofessionellt arbete

Tid och plats

Hösten 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

På svenska
Willman A. & Andersson Å. 2021. Sjuksköteska. Ett jobb för livet.
Dahlborg-Lyckehage (red). 2018. Att bli sjuksköterska - en introduktion till yrke och ämne
Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Personcentering ...
Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
Care.
Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
Källa: Hoitotiede. 29/4.
Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
övrig material som ges under kursen
Artiklar och databaser
Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt

Undervisningsmetoder

Självstudier
Intervju och seminarium, obligatorisk närvaro
Föreläsningar
Lagstiftningsdelen, huvudsakligen som Moodlekurs, men även handledningstillfällen med framföranden obligatorisk närvaro
Interprofessionellt dag 21.11.2024 med socionomstuderande från Yh Novia. Obligatorisk närvaro

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Moodlekurs i lagsftning är öppen under veckorna 43-49. Uppgifterna görs parvis. Inlämningar: 30.10.2024 och 5.12.2024.
2) Interprofessionell dag 21.11.2024. Obligatorisk närvaro.
3) Intervju av t.ex. en sjukskötare eller hälsovårdare; inlämning 17.11.2024. Muntlig respons under seminarium 19.1.2024 (gruppondelning till två). Intervjun görs parvis.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Intervju och seminarium, obligatorisk närvaro
Föreläsningar
Lagstiftningsdelen, huvudsakligen som Moodlekurs, men även handledningstillfällen med framföranden obligatorisk närvaro
Interprofessionellt dag 21.11.2024 med socionomstuderande från Yh Novia. Obligatorisk närvaro

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, handledningar, intervju och seminarium 1 sp
Lagstiftningsdelen med handledningar, Moodlekurs 2,5 sp
Interprofessionellt samarbete med socionomstuderande från Yh Novia 0,5 sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig Minna Syrjäläinen-Lindberg

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Moodlekurs i lagstiftning. Bedömningsskala: 0 -5. Skilda anvisingar vid kursstart och på Moodle.
Bedömningskriterier:
- Inlämning av uppgifterna i den angivna tiden.
- Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom social- och hälsovården i
förhållande till givna uppgifter och case
- Tillämpning av lagar till praktiken
- Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
- Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den
skriftliga delen
- Studerandes förmåga till reflektivt tänkande
- Arbetet skrivet enligt YH Novias skrivanvisningar

2) Intervju och seminariet. Bedömningsskala GK/UK.
Bedömningskriterier:
- gjorda intervjufrågor och intervjuer
- sammanställning av en presentation
- presentation och deltagande i seminariet
- inlämning till Moodle i angivna tiden.

3) Interprofessionellt samarbete (med socionomstudernade). Bedömningsskala GK/UK.
Bedömningskriterier:
- studerande har deltagit i utformandet av grupparbetet
- förmåga att sammanfatta och reflektera
- professionellt och etiskt förhållningsätt

Underkänd (0)

Arbetet är inte inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har inte följt anvisningarna för uppgiften eller för det skriftliga arbetet och innehållsmässigt finns många fel och brister.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Arbetet är inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Studernade har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Arbetet är inlämnad inom den angivna tiden. Studerande kan redogöra för litteraturen och lagstiftningen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet . Studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Det skriftliga arbetet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt, tillämpning)

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2024 - 11.09.2024

Tajmning

09.09.2024 - 31.01.2025

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

25 % Kontaktundervisning, 75 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Michaela Jalava
Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper
  • USS24F-Å
    Sjukskötare (YH), h24, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner
- har kompetens i vård i olika hållbara servicemiljöer
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete

Innehåll

Hälso- och sjukvård i Finland

Betydelsen av sjukskötar- och hälsovårdarprofession

Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem

Framtidsvisioner

Allmänna lagar inom social- och hälsovården, grunder i patient- och klinetsäkerhet

Interprofessionellt arbete

Tid och plats

Hösten 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

På svenska
Willman A. & Andersson Å. 2021. Sjuksköteska. Ett jobb för livet.
Dahlborg-Lyckehage (red). 2018. Att bli sjuksköterska - en introduktion till yrke och ämne
Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Personcentering ...
Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
Care.
Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
Källa: Hoitotiede. 29/4.
Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
övrig material som ges under kursen
Artiklar och databaser
Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt

Undervisningsmetoder

Självstudier
Seminarium, obligatorisk närvaro
Föreläsningar
Lagstiftningsdelen, huvudsakligen som Moodlekurs, men även handledningstillfällen med framföranden obligatorisk närvaro 2,5 sp

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Lagsftningsuppgifter är öppen fr.o.m. 11.9.2024.. Alla uppgifter görs parvis. Inlämningstiderna framkommer på introduktion och på Moodle.
2) Uppbyggan av vård och intervju av en sjukskötare m.fl;Inlämning 5.11 och workshop 14.11.2024.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, seminarium 1,5 sp
Lagstiftningsdelen med handledningar Moodlekurs 2,5 sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig Minna Syrjäläinen-Lindberg

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Moodlekurs i lagstiftning. Bedömningsskala: 0-5. Skilda anvisingar vid kursstart och på Moodle.
Bedömningskriterier:
- Inlämning av uppgifterna i den angivna tiden.
- Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom social- och hälsovården i
förhållande till givna uppgifter och case
- Tillämpning av lagar till praktiken
- Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
- Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den
skriftliga delen
- Studerandes förmåga till reflektivt tänkande
- Arbetet skrivet enligt YH Novias skrivanvisningar

2) Intervju och seminariet. Bedömningsskala GK/UK.
Bedömningskriterier:
- gjorda intervjufrågor och intervjuer
- sammanställning av en presentation
- presentation och deltagande i seminariet
- inlämning till Moodle i angivna tiden.

Underkänd (0)

Arbetet är inte inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har inte följt anvisningarna för uppgiften eller för det skriftliga arbetet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Arbetet är inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Studernade har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Arbetet är inlämnad inom den angivna tiden. Studerande kan redogöra för litteraturen och lagstiftningen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet . Studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Det skriftliga arbetet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt, tillämpning)

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2023 - 10.09.2023

Tajmning

11.09.2023 - 01.12.2023

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 30

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Jaana-Sofia Tengström
Lärare

Jaana-Sofia Tengström

Grupper
  • USS23D-Å
    Sjukskötare (YH), h23, dagstudier, Åbo
  • UHV23D-Å
    Hälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner
- har kompetens i vård i olika hållbara servicemiljöer
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete

Innehåll

Hälso- och sjukvård i Finland

Betydelsen av sjukskötar- och hälsovårdarprofession

Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem

Framtidsvisioner

Allmänna lagar inom social- och hälsovården, grunder i patient- och klinetsäkerhet

Interprofessionellt arbete

Tid och plats

Hösten 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

På svenska
Willman A. & Andersson Å. 2021. Sjuksköteska. Ett jobb för livet.
Dahlborg-Lyckehage (red). 2018. Att bli sjuksköterska - en introduktion till yrke och ämne
Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Personcentering ...
Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
Care.
Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
Källa: Hoitotiede. 29/4.
Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
övrig material som ges under kursen
Artiklar och databaser
Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt

Undervisningsmetoder

Självstudier
Intervju och seminarium obligatorisk närvaro 0,5. Seminarium tillsammans med kursen i svenska (Marika Rask).
Föreläsningar
Lagstiftningsdelen, huvudsakligen som Moodlekurs, men även handledningstillfällen med framföranden obligatorisk närvaro 2,5 sp
Interprofessionellt samarbete och verkstäder med socionomstuderande från Yh Novia med seminarium 1 sp; 13.11.23 + 27.11.23 Obligatorisk närvaro
Konferens den 4.10.2023

Praktik- och arbetslivssamarbete

Konferens 4.10.2023

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Moodlekurs i lagsftning är öppen under veckorna 41-47, skrifltig respons på Moodle inlämningslåda, för uppgifter som framförs respons under tillfället. Inlämningstider framkommer på introduktion och på Moodle.
2) Interprofessionellt samarbete och verkstäder under veckorna 46-48; muntlig respons under seminarium
3) Intervju av en sjukskötare eller hälsovårdare; muntlig respons under seminarium (5.10 eller 6.10.23, två grupper). Seminarium görs i samarbete med språkundervisingen, kursen i svenska.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, konferens och seminarium 0,5 sp
Lagstiftningsdelen med handledningar och framföranden Moodlekurs 2,5 sp
Interprofessionellt samarbete och verkstäder med socionomstuderande från Yh Novia 1 sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Moodlekurs i lagstiftning. Bedömningsskala: 2+4 uppgifter GK/UK och två uppgifter (1+3) 1-5. Skilda anvisingar vid kursstart och på Moodle.
Bedömningskriterier:
- Inlämning av uppgifterna i den angivna tiden.
- Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom social- och hälsovården i
förhållande till givna uppgifter och case
- Tillämpning av lagar till praktiken
- Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
- Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den
skriftliga delen
- Studerandes förmåga till reflektivt tänkande
- Arbetet skrivet enligt YH Novias skrivanvisningar

2) Interprofessionellt samarbete (med socionomstudernade). Bedömningsskala GK/UK.
Bedömningskriterier:
- studerande har deltagit i utformandet av gruppens examination och deltagit på båda tillfällen
- förmåga att sammanfatta och reflektera
- professionellt och etiskt förhållningsätt


3) Intervju och seminariet. Bedömningsskala GK/UK.
Bedömningskriterier:
- gjorda intervjufrågor och intervjuer
- sammanställning av en presentation
- presentation och deltagande i seminariet
- inlämning till Moodle i angivna tiden.

Underkänd (0)

Arbetet är inte inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har inte följt anvisningarna för uppgiften eller för det skriftliga arbetet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Arbetet är inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Studernade har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Arbetet är inlämnad inom den angivna tiden. Studerande kan redogöra för litteraturen och lagstiftningen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet . Studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Det skriftliga arbetet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt, tillämpning)

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2023 - 07.09.2023

Tajmning

06.09.2023 - 15.12.2023

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 50

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Josephine Åberg
  • Jaana-Sofia Tengström
Lärare

Josephine Åberg

Grupper
  • USS23F-Å
    Sjukskötare (YH), h23, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner
- har kompetens i vård i olika hållbara servicemiljöer
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete

Innehåll

Hälso- och sjukvård i Finland

Betydelsen av sjukskötar- och hälsovårdarprofession

Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem

Framtidsvisioner

Allmänna lagar inom social- och hälsovården, grunder i patient- och klinetsäkerhet

Interprofessionellt arbete

Tid och plats

Hösten 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

På svenska
Willman A. & Andersson Å. 2021. Sjuksköteska. Ett jobb för livet.
Dahlborg-Lyckehage (red). 2018. Att bli sjuksköterska - en introduktion till yrke och ämne
Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Personcentering ...
Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
Care.
Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
Källa: Hoitotiede. 29/4.
Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
övrig material som ges under kursen
Artiklar och databaser
Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt

Undervisningsmetoder

Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Lagstiftningsdelen, huvudsakligen som Moodlekurs, men även handledningstillfällen med framföranden obligatorisk närvaro 2,5 sp
Konferens den 4.10.2023

Praktik- och arbetslivssamarbete

Konferens 4.10.2023

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Moodlekurs i lagsftning är öppen under veckorna 36-48, skrifltig respons på Moodle inlämningslåda, för uppgifter som framförs respons under tillfället. Inlämningstider framkommer på introduktion och på Moodle. 2 del inlämningar.
2) Presentation - par uppgift. Interprofessionellt vårdarbete

Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Urkund via Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, konferens 0,5 sp
Lagstiftningsdelen med handledningar 2,5 sp
Paruppgift 1 sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Moodlekurs i lagstiftning. Bedömningsskala: 0-5. Skilda anvisingar vid kursstart och på Moodle.
Bedömningskriterier:
- Inlämning av uppgifterna i den angivna tiden.
- Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom social- och hälsovården i
förhållande till givna uppgifter och case
- Tillämpning av lagar till praktiken
- Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
- Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den
skriftliga delen
- Studerandes förmåga till reflektivt tänkande
- Arbetet skrivet enligt YH Novias skrivanvisningar


2) Paruppgift. Bedömningsskala GK/UK.
Bedömningskriterier:
- gjorda intervjufrågor och intervjuer
- sammanställning av en presentation och framförande
- inlämning till Moodle i angivna tiden.

Underkänd (0)

Arbetet är inte inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har inte följt anvisningarna för uppgiften eller för det skriftliga arbetet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Arbetet är inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Studernade har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Arbetet är inlämnad inom den angivna tiden. Studerande kan redogöra för litteraturen och lagstiftningen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet . Studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Det skriftliga arbetet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt, tillämpning)

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2023 - 29.08.2023

Tajmning

30.08.2023 - 31.01.2024

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

25 % Kontaktundervisning, 75 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Michaela Jalava
Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper
  • ÖH23REGUSS-Å
    Öppna YH, Regionalt till sjukskötare, 120 sp

Lärandemål

Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner
- har kompetens i vård i olika hållbara servicemiljöer
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete

Innehåll

Hälso- och sjukvård i Finland

Betydelsen av sjukskötar- och hälsovårdarprofession

Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem

Framtidsvisioner

Allmänna lagar inom social- och hälsovården, grunder i patient- och klinetsäkerhet

Interprofessionellt arbete

Tid och plats

Hösten 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Willman A. & Andersson Å. 2021. Sjuksköteska. Ett jobb för livet.
Dahlborg-Lyckehage (red). 2018. Att bli sjuksköterska - en introduktion till yrke och ämne
Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Personcentering ...
Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
Care.
Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
Källa: Hoitotiede. 29/4.
Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
övrig material som ges under kursen
Artiklar och databaser
Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt

Undervisningsmetoder

Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Lagstiftnings- och servicesystemsdelen, som Moodlekurs, men även handledningstillfällen i form av workshops, Görs parvis

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Moodlekurs i lagsftning och servicesystem:
1) Inlämning av del 1 1 är 5.10.2023
Inlämning av del 2 är 15.12.2023
Uppgifterna görs parvis. Skrifltig respons på Moodle inlämningslåda

2) Uppgift om social- och hälsovårdens uppbyggnad görs parvis och lämnas in på moodle senast 7.12.2023. Uppgifterna presenteras/diksuteras på seminarium 13.12.2023

3) Uppvisning av straffregister till Minna Syrjäläinen-Lindberg

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, workshops och seminarium 10 h
Lagstiftnings- och servicesystemsdelen och servicesystem 94 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg, examinator även Michaela Jalava

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Moodlekurs i lagstiftning. Bedömningsskala: 0-5. Skilda anvisingar vid kursstart och på Moodle.
Examinator: Michaela Jalava
Bedömningskriterier:
- Inlämning av uppgifterna i den angivna tiden.
- Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom social- och hälsovården i
förhållande till givna uppgifter och case
- Tillämpning av lagar och servicesystem till praktiken
- Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
- Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den
skriftliga delen
- Studerandes förmåga till reflektivt tänkande
- Arbetet skrivet enligt YH Novias skrivanvisningar

Uppgift im servicesystem bedöms som Uk-Gk.
Examinator: Minna Syrjäläinen-Lindberg

Underkänd (0)

Arbetet är inte inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har inte följt anvisningarna för uppgiften eller för det skriftliga arbetet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Uppgifterna är inlämnade i tid.
Studerande har delvis följt anvisningarna för det skriftliga arbetet.
Studernade har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga och tillämpningen är delvis korrekt..

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Uppgifterna är inlämnade i tid.
Studerande kan redogöra för litteraturen och lagstiftningen samt servicesystemet, kan reflektera och motivera sina svar. Studerande har nästan korrekt följt anvisningarna för det skriftliga arbetet . Studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Uppgifterna är inlämnade i tid.
Studerande visar i sina svar korrekt kunskap och kan reflektera och motivera sina svar väl. Tillämpningen är väl gjort.
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet.

Förkunskapskrav

Inget