Hoppa till innehåll

Den interprofessionella social- och hälsovården (4 sp)

Kod: USS22IV02-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 06.10.2024

Tajmning

07.10.2024 - 15.12.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Minna Syrjäläinen-Lindberg

Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper

  • USS24D-Å
    Sjukskötare (YH), h24, dagstudier, Åbo
  • UHV24D-Å
    Hälsovårdare (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner
- har kompetens i vård i olika hållbara servicemiljöer
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete

Innehåll

Hälso- och sjukvård i Finland

Betydelsen av sjukskötar- och hälsovårdarprofession

Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem

Framtidsvisioner

Allmänna lagar inom social- och hälsovården, grunder i patient- och klinetsäkerhet

Interprofessionellt arbete

Tid och plats

Hösten 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

På svenska
Willman A. & Andersson Å. 2021. Sjuksköteska. Ett jobb för livet.
Dahlborg-Lyckehage (red). 2018. Att bli sjuksköterska - en introduktion till yrke och ämne
Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Personcentering ...
Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
Care.
Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
Källa: Hoitotiede. 29/4.
Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
övrig material som ges under kursen
Artiklar och databaser
Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt

Undervisningsmetoder

Självstudier
Intervju och seminarium, obligatorisk närvaro
Föreläsningar
Lagstiftningsdelen, huvudsakligen som Moodlekurs, men även handledningstillfällen med framföranden obligatorisk närvaro
Interprofessionellt dag 21.11.2024 med socionomstuderande från Yh Novia. Obligatorisk närvaro

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Moodlekurs i lagsftning är öppen under veckorna 43-49. Uppgifterna görs parvis. Inlämningar: 30.10.2024 och 5.12.2024.
2) Interprofessionell dag 21.11.2024. Obligatorisk närvaro.
3) Intervju av t.ex. en sjukskötare eller hälsovårdare; inlämning 17.11.2024. Muntlig respons under seminarium 19.1.2024 (gruppondelning till två). Intervjun görs parvis.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Intervju och seminarium, obligatorisk närvaro
Föreläsningar
Lagstiftningsdelen, huvudsakligen som Moodlekurs, men även handledningstillfällen med framföranden obligatorisk närvaro
Interprofessionellt dag 21.11.2024 med socionomstuderande från Yh Novia. Obligatorisk närvaro

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, handledningar, intervju och seminarium 1 sp
Lagstiftningsdelen med handledningar, Moodlekurs 2,5 sp
Interprofessionellt samarbete med socionomstuderande från Yh Novia 0,5 sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig Minna Syrjäläinen-Lindberg

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Moodlekurs i lagstiftning. Bedömningsskala: 0 -5. Skilda anvisingar vid kursstart och på Moodle.
Bedömningskriterier:
- Inlämning av uppgifterna i den angivna tiden.
- Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom social- och hälsovården i
förhållande till givna uppgifter och case
- Tillämpning av lagar till praktiken
- Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
- Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den
skriftliga delen
- Studerandes förmåga till reflektivt tänkande
- Arbetet skrivet enligt YH Novias skrivanvisningar

2) Intervju och seminariet. Bedömningsskala GK/UK.
Bedömningskriterier:
- gjorda intervjufrågor och intervjuer
- sammanställning av en presentation
- presentation och deltagande i seminariet
- inlämning till Moodle i angivna tiden.

3) Interprofessionellt samarbete (med socionomstudernade). Bedömningsskala GK/UK.
Bedömningskriterier:
- studerande har deltagit i utformandet av grupparbetet
- förmåga att sammanfatta och reflektera
- professionellt och etiskt förhållningsätt

Underkänd (0)

Arbetet är inte inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har inte följt anvisningarna för uppgiften eller för det skriftliga arbetet och innehållsmässigt finns många fel och brister.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Arbetet är inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Studernade har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Arbetet är inlämnad inom den angivna tiden. Studerande kan redogöra för litteraturen och lagstiftningen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet . Studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella. Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Det skriftliga arbetet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt, tillämpning)

Förkunskapskrav

Inget