Folkhälsovetenskap och resursförstärkande hälsovårdararbetePoäng (7 sp)
Kod: UHV22HV01
Poäng
7 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan basera hälsovårdararbetet på lagstiftning, nationella och internationella styrdokument
- kan tillämpa kunskap om folkhälsan, samfundsanalyser och kommunens välfärdsberättelser i främjandet av befolkningens hälsa för att minska hälsoskillnader mellan olika befolkningsgrupper
- kan beakta i hälsovårdararbetet olika hälsofrämjande och hindrande miljöfaktorer och fördjupar sin kunskap i det promotiva och preventiva hälsovårdararbete i olika verksamhets- miljöer
- kan samarbeta i special- och undantagssituationer med andra sakkunniga inom miljöhälsovården
- kan använda evidensbaserad kunskap vid planeringen, förverkligandet och utvärderingen av
klientcentrerat hälsofrämjande arbete
- kan använda resursförstärkande hållbara verksamhetsmodeller och metoder
- kan med hjälp av uppsökande hälsovårdararbete stöda klienter, familjer och samfund som är i behov av specialstöd
- kan beakta kulturella faktorer för att stöda hälsan och funktionsförmågan hos klienter från olika kulturer
- kan förebygga olyckor och behärskar första hjälpen
- behärskar läkemedelsbehandling
- kan tillämpa i hälsovårdararbetet nationella och internationella anvisningar vid förebyggandet och i vården av infektionssjukdomar
- kan förverkliga vaccinationsprogrammet och handleda resenärer
- kan främja amning och skapa amningsvänliga kulturer
Studieperiodens (kursens) innehåll
Lagstiftningen och hälsopolitiska linjedragningar inom EU och WHO
Epidemiologi
Förebyggande av folksjukdomar och identifiering av hälsorisker
Promotivt och preventivt hälsovårdararbete
Resursförstärkande arbetssätt, klientens delaktighet, klientcentrering
Verksamhetsmodeller och arbetsmetoder i hälsovårdararbetet
Interprofessionellt hälsovårdararbete
Mångkulturellt hälsovårdararbete
Nätverksarbete
Miljöhälsovård, lagstiftning och servicestruktur, globala, nationella och regionala miljöfaktorer, hållbar utveckling och miljömedvetenhet
Amningshandledning 1 sp
Läkemedelsräkning 0,5sp
Första hjälpen 0.75 sp
Fördjupad vaccinationskurs 1sp
Förkunskapskrav
Rekommenderas att 180 sp är avlagda
Anmälningstid
12.07.2025 - 10.08.2025
Tajmning
11.08.2025 - 31.05.2026
Antal studiepoäng
7 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Pia Liljeroth
- Jaana-Sofia Tengström
- Daniel Nenonen
Lärare
Jaana-Sofia Tengström
Grupper
-
UHV22D-ÅHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan basera hälsovårdararbetet på lagstiftning, nationella och internationella styrdokument
- kan tillämpa kunskap om folkhälsan, samfundsanalyser och kommunens välfärdsberättelser i främjandet av befolkningens hälsa för att minska hälsoskillnader mellan olika befolkningsgrupper
- kan beakta i hälsovårdararbetet olika hälsofrämjande och hindrande miljöfaktorer och fördjupar sin kunskap i det promotiva och preventiva hälsovårdararbete i olika verksamhets- miljöer
- kan samarbeta i special- och undantagssituationer med andra sakkunniga inom miljöhälsovården
- kan använda evidensbaserad kunskap vid planeringen, förverkligandet och utvärderingen av
klientcentrerat hälsofrämjande arbete
- kan använda resursförstärkande hållbara verksamhetsmodeller och metoder
- kan med hjälp av uppsökande hälsovårdararbete stöda klienter, familjer och samfund som är i behov av specialstöd
- kan beakta kulturella faktorer för att stöda hälsan och funktionsförmågan hos klienter från olika kulturer
- kan förebygga olyckor och behärskar första hjälpen
- behärskar läkemedelsbehandling
- kan tillämpa i hälsovårdararbetet nationella och internationella anvisningar vid förebyggandet och i vården av infektionssjukdomar
- kan förverkliga vaccinationsprogrammet och handleda resenärer
- kan främja amning och skapa amningsvänliga kulturer
Innehåll
Lagstiftningen och hälsopolitiska linjedragningar inom EU och WHO
Epidemiologi
Förebyggande av folksjukdomar och identifiering av hälsorisker
Promotivt och preventivt hälsovårdararbete
Resursförstärkande arbetssätt, klientens delaktighet, klientcentrering
Verksamhetsmodeller och arbetsmetoder i hälsovårdararbetet
Interprofessionellt hälsovårdararbete
Mångkulturellt hälsovårdararbete
Nätverksarbete
Miljöhälsovård, lagstiftning och servicestruktur, globala, nationella och regionala miljöfaktorer, hållbar utveckling och miljömedvetenhet
Amningshandledning 1 sp
Läkemedelsräkning 0,5sp
Första hjälpen 0.75 sp
Fördjupad vaccinationskurs 1sp
Tid och plats
Hösten 2025-Våren 2026
Studiematerial och rekommenderad litteratur
AMNINGSHANDLEDNING, obligatorisk litteratur:
Hakulinen, T. M.fl. 2017. Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022. THL. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-949-1
Hannula, L m.fl. 2020. Amningsrådgivning för gravida, mammor till spädbarn samt familjen. Hotus-vårdrekommendation.
Kylberg, E., Westlund, M. & Zwedberg, S. 2014. Amning i dag. Gothia.
THL. 2022. NEUKO-tietokanta. https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/nko
THL. 2019. Tillsammans kring matbordet - kostrekommendationer till barnfamiljer. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-263-5
AMNINGSHANDLEDNING, referenslitteratur:
Deufel, M. & Montonen, E. 2010. Onnistunut imetys. Duodecim.
Ikonen, R. 202. Imeväisikäisten ruokinta Suomessa vuonna 2019. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Raportti 11/2020.
Koskinen, K. 2008. Imetysohjaus. Edita.
Pullonpyörittäjän opas. Väestöliitto. https://www.hyvakysymys.fi/artikkeli/pullonpyorittajien-opas/
Aktuella artiklar
Webbsidor som t.ex. Hälsobyn (https://www.terveyskyla.fi/naistalo/sv/graviditet-och-f%C3%B6rlossning/amning)
Amningshjälpen (https://www.amningshjalpen.se/)
Imetyksen tuki (https://imetys.fi/).
FOLKHÄLSOVETENSKAP OCH RESURSFÖRSTÄRKANDE HÄLSOVÅRDARARBETE litteratur:
Andersson,I; & Ejlertsson.2013. Folkhälsa som tvärvetenskap, möten mellan ämnen. Studentlitteratur.
Backman, G. ((ed) 2012. The right to health. Studentlitteratur.
Beaglehole, R., Bonita & Kjällström T, 2010. Grundläggande epidemiologi
Berglund,M. &Ekebergh, M. (red.).2015. Reflektion i lärande och vård, en utmaning för sjuksköterskor. Studentlitteratur.
Brulde, B. 2011. Folkhälsoarbetets etik. Studentlitteratur.
Brulde B & Tengland P-A. 2003. Hälsa och sjukdom - en begreppslig utredning. Studentlitteratur.
Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., Tengelin, E. 2015. Jämlik vård. Studentlitteratur.
Edling, C., Nordberg G., Albin, M., Nordberg, M. 2019. Arbets- och miljömedicin - en lärobok om hälsa och miljö. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Kauhanen, J. mfl. 2018. Kansanterveystiede.
Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2010. Etiikka hoitotyössä.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke. Liber
Mussalo-Rauhamaa, H., Pekkanen, J. & Tuomisto, J. 2020. Ympäristöterveys.
Pellmer, K., Wramner, B., Wramner, K. 2018 Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet. Studentlitteratur.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.
Svanström, L. 2012. En introduktion till Folkhälsovetenskap. Studentlitteratur
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning
https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus
http://www.julkari.fi/handle/10024/79924
www.thl.fi
www.stm.fi
https://ec.europa.eu/health
www.who.int
Artiklar
REFERENSLITTERATUR: metodböcker:
Barth, T; & Näsholm, C. 2006. Motiverande samtal. MI att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor. Studentlitteratur.
Dolfe, A. 2007. Konsten att få människor att vilja anstränga sig. Om salutogent motivationsarbete.
Eriksson,E & Arnkil, T.2006 Ta upp oron. En handbok i tidiga dialoger. Stakes, handböcker 64
Killén, K. 2011. Professionell utveckling och handledning, ett yrkesövergripande perspektiv. Studentlitteratur.
Kostenius,C & Lindqvist, A-K. 2009. Hälsovägledning. Från ord till handling. Studentlitteratur.
Kyngäs, Kääriäinen, Poskiparta, Johansson, Hirvonen & Renfors. 2007. Ohjaaminen hoitotyössä. WSOY.
Pietilä, A-M (toim).2004. Terveyden edistäminen. Uudistuvat työmenetelmät.
Patja Kristiina (toim) mfl. 2022 Terveyden edistäminen .
Lagar, förordningar och strategier
Förordning 2011/338 om rådgivningsverksamhet, skol- och studerandehälsovård samt förebyggande mun- och tandvård för barn och unga. Finlex.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/71958
SHM. 2006:19 Terveyden edistämisen laatusuositus.
SHM. 2014:18. Screening i Finland 2014. Nuläge för screening inom hälso- och sjukvården framtidsutsikter
https://thl.fi/sv/web/invandrare-och-kulturell-mangfald
Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter
Förebyggande och vård av infektionssjukdomar/ vaccinaering:
Information om litteratur och annat material finns på kursens Moodle sida.
Referenslitteratur :
Lag om smittsamma sjukdomar, https://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2016/20161227,
Statsrådets förordning om smittsamma sjukdomar, https://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2017/20170146,
Folkhälsomyndigheten, smittskydd och beredskap, https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/
Hedman, K mfl. Infektiosairaudet. Mikrobiologia, immunologia ja infektiosairaudet.
Keeling, A, W mfl. (Red.) 2015. Nurses and Disasters. Global, historical case studies. Springer publishing company.
Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter
Thl.fi (rokottajan käsikirja)
THL.fi (matkailijan terveysopas)
Social och hälsovårdsministeriet
Kunnat.net
Filha.fi
Smittskyddsinstitutet.se
World Health Organization (WHO)
Europan Centre for Disease Prevention and Controll (ECDE)
National Institute of Allergy and Infectious Disease.
https://ecdc.europa.eu/en/surveillance-and-disease-data
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/01/23/klamydian-och-gonorren-okar-lakare-ocksa-en-trevlig-och-bekant-person-kan-smitta
Undervisningsmetoder
Självstudier,grupparbeten, workshop, föreläsningar
Inför vissa föreläsningar kan studerande få material att läsa in sig på, alternativt delas materialet ut under föreläsningen.
Infektionssjukdomar/ vaccineringskunskap:
Obligatorisk kursintroduktion i infektsionssjukdomar/ vaccinering
Självstudier
Workshops och simulering i infektionssjukdomar
Virtuell kurs på Moodle plattformen
Muntlig feedback i december 2025
Amningshandledning: Föreläsningar, case, demonstrationer, praktiska övningar, simulering, självstudier.
Läkemedelsräkning: Föreläsning med övningar hösten 2025.
Första hjälpen: Föreläsningar, övningar. Kursen förverkligas hösten 2025
Organisationsbesök med seminarium
Möjlihet till dleta i den interproffessionella konferensen den 8.10.2025
Praktik- och arbetslivssamarbete
Möjlighet till delta den interproffessionella konferensen den 8.10 på campus Henriksgatan Åbo
Organisationsbesök med seminarium
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Amningshandledning: Obligatorisk närvaro på föreläsningar och simulering, se schema.
Skriftlig rapport och seminarium/ paruppgift:
Gemensam examination på kurserna Folkhälsoarbete och resursförstärkande hälsovårdararbete, Hälsovårdarabete med den väntande familjen och Hälsovårdarabete med barnfamiljen görs i form av en parrapport. Studerande väljer (parvis) ett tema (t.ex. sömn, missbruk) och en metod (t.ex. motiverande samtal, resursförstärkande handledning) inom kursen Folkhälsoarbete och resursförstärkande hälsovårdarbete. Temat och metoden ska synliggöras och tillämpas på den gravida familjen och i barnfamiljen (inom kurserna Hälsovårdarabete med den väntande familjen och med barnfamiljen). I rapporten ska fokus ligga på förebyggande och hälsofrämjande arbete. Tema- och parindelning görs på Moodle i kursen Folkhälsoarbete och resursförstärkande hälsovårdarbete. Rapporten ska basera sig på kurslitteraturen, relevanta nätsidor samt minst 3 vetenskapliga artiklar (en per kurs). Studerande får skriftlig feedback, vitsord 1-5
Insändare/ skriftlig uppgift; Hälsovårdaren i folkhälsoarbetet; välj ett tema ur folkhälsans syn (miljöhälsa, epidemiologi, folksjukdomar, smittsammasjukdomar, hälsostrtegier osv.). Sök vetenskap bakom substansen, skriv i tanke på hälsovårdarens yrkeskunskap och påverkningsmöjligheter/ ansvar 1–5. Hösten 2025
Organisationsbesök med seminarium GK/UK
Läkemedelsräkning obligatorisk närvaro. Hösten 2025.
Första hjälpen, kursen förverkligas hösten 2025. Obligatorisk närvaro
Studerandes tidsanvändning och belastning
Amningshandledning 1sp:
- närstudier 16 h
- amningshandledning i praktiken 2 h
- sjävstudier 9
- Närvaro vid föreläsningarna och simulering 100 %: GK/UK
- Amningshandledningen i praktiken GK/UK.
Skriftliga parrapporten 1 sp
Rapporten laddas upp på Moodle (under kursen Folkhälsoarbete och resursförstärkande hälsovårdarbete)
Rapporten presenteras på seminarium 5.11.2025
Seminariets upplägg laddas upp på Moodle efter deadline.
Infektionssjukdomar/ vaccineringskunskap 1,5 sp:
Skriftlig portfolio och tentamen 1 sp
Förleäsning och simulering 0,5 sp
Folkhälsoarbete insändare/ skriftlig rapport 1,5 sp. Seminarium 6.11.2024
Läkemedelsräkning 0,5sp
Första hjälpen 16 h, obligatorisk närvaro. Examination i form av slutövning hösten 2025. 0,75 sp
Organisatsionsbesök med seminarium 1 sp
Föreläsningar och smågruppsarbeten/ workshops, självstudier 0,25 sp
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Amningshandledning:
- Närvaro vid föreläsningarna och simulering 100 %: gk/uk.
- Amningshandledning i praktiken: GK/UK
Insändare/ skriftlig individuell uppgift med seminarium; Bedömning 1–5.
Organisationsbesök med seminarium
Skriftlig parrapport, bedömning 1-5/UK
Bedömning: substanskunskap (se kompetenserna och innehåll i de angivna kurserna), integrering av teoretisk och praktisk kunskap
Portfolio och tentamen i vaccinationskunskap:
Portfolio i elektronisk form lämnas in på Moodle inom utsatt tid. Portfolion bedöms på skalan godkänd/underkänd. Bedömningen sker utgående från nationella kriterier. När portfolion är GK kan studerande göra den individuella skriftliga tenten som finns på Moodle. För att få godkänt i tentamen måste studenten svara rätt på minst 85 procent av frågorna. GK/UK
Första hjälpen:
Obligatorisk närvaro vid föreläsning och övningar GK/UK
Underkänd (0)
Skriftlig parrapport:
Temaområdena behandlas fragmentariskt.
Litteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Brister i den tekniska utformningen
Individuell uppgift:
Studerande lämnar inte in den skriftliga uppgiften eller följer inte de angivna anvisingar med litteratur, refeksion och/ eller tekniska utformningen
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Skriftlig parrapport :
Temaområdena behandlas kort.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Individuell uppgift:
Uppgiften besvaras utgående från få källor, men de olika delar kan inte relateras till varandra eller text är på en ytlig nivå. Den tekniska utformningen är nöjaktig. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Skriftlig parrapport:
Temaområdena behandlas mångsidigt.
Litteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
Individuell uppgift:
Alla examinationens delar besvaras utgående från källor men de olika svaren kan inte helt relateras till varandra. Gruppen använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt. Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns. Den tekniska utformningen är god. Uppgiften är inlämnad inom utsatt tid.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Skriftlig parrapport:
Temaområdena behandlas uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Individuell uppgift:
Temaområden behandlas på djupgående nivå till alla examinationens delar utgående från olika evidensbaserade källor och kan relatera de olika delarna av examination till varandra. Man använder systematiskt kurslitteratur, andra evidensbaserade källor samt sina egna reflektioner som grund för sina svar. Refleksionen är mångsidigt och analytisk. Den tekniska utformningen är berömlig. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.
Förkunskapskrav
Rekommenderas att 180 sp är avlagda