Hoppa till innehåll

Hälsovårdararbete med arbetsföra och äldrePoäng (4 sp)

Kod: HV26HA06

Poäng

4 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har kunskap om arbetsföras hälsovård och beredskap att kunna tillämpa aktuell lagstiftning och aktuella styrdokument
- har kunskap om och beredskap för att kunna tillämpa god företagshälsovårdspraxis
- kan utföra hälsoundersökningar och stöda främjandet av arbetsföras hälsa och välbefinnande
- har grundläggande beredskap att utföra arbetsplatsutredningar och riskbedömningar samt insikter i yrkesmedicinska frågor
- känner till särdragen för hälsofrämjande bland äldre och kan stöda främjandet av äldres hälsa och välbefinnande
- kan beakta klienternas/patienternas kulturtillhörighet
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda arbetsföra och äldre och deras familjer

Studieperiodens (kursens) innehåll

Lagstiftning och styrdokument inom företagshälsovård och arbetarskydd
Principer för god företagshälsovårdspraxis
Verksamhetsplaner, arbetsplatsutredningar och uppföljning av arbetssamfundet
Arbetsföras hälsoundersökningar, upprätthållande av arbets-och funktionsförmågan, uppföljning av den arbetsföra under arbetslivets olika skeden, bedömning av arbetsförmågan
Arbetsrelaterade sjukdomar
Hälsoundersökningar för vuxna som inte tillhör företagshälsovård
Hälsoundersökning och hälsorådgivning för äldre
Interprofessionellt och interkulturellt hälsovårdararbete
Digitala verktyg

Förkunskapskrav

Studiehelheterna:
VÅ26GV Grunder i vård
VÅ26KV Hälsofrämjande och klinisk vård
VÅ26PR Praktik inom sjukskötarens arbetsområden

Kursen:
VÅ26UV01 Utveckling av vetenskap i vården

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.