Hälsofrämjande vårdPoäng (3 sp)
Kod: VÅV14HV02
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- har kunskap om det hälsofrämjande arbetet för vuxna
- har kunskap gällande olika metoder som används för att främja befolkningens hälsa och förebygga livsstilsrelaterade sjukdomar
- känner till grunderna för screeningsundersökningar och deras genomförande
- har grundläggande kunskap om graviditet, förlossning och barnsängstid samt kunskaper om det hälsofrämjande arbetet i relation till dessa
Studieperiodens (kursens) innehåll
Hälsofrämjande metoder
Hälsofrämjande arbete bland arbetsför befolkning
Mödrahälsovård och mödravård
Förkunskapskrav
Folkhälsoarbete
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Anmälningstid
15.06.2023 - 08.10.2023
Tajmning
09.10.2023 - 26.11.2023
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 35
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anna-Lena Nieminen
- Anita Wikberg
Lärare
Anita Wikberg
Grupper
-
USS21D-VSjukskötare (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
SSK21-1SSK21-1
Lärandemål
Studerande
- har kunskap om det hälsofrämjande arbetet för vuxna
- har kunskap gällande olika metoder som används för att främja befolkningens hälsa och förebygga livsstilsrelaterade sjukdomar
- känner till grunderna för screeningsundersökningar och deras genomförande
- har grundläggande kunskap om graviditet, förlossning och barnsängstid samt kunskaper om det hälsofrämjande arbetet i relation till dessa
Innehåll
Hälsofrämjande metoder
Hälsofrämjande arbete bland arbetsför befolkning
Mödrahälsovård och mödravård
Tid och plats
Novia Vasa, Alere
hösten 2023
v. 41-46
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bergman S & Blomqvist , C. 2011. Uppskattande samtalskonst. Om att skapa möjligheter i samtalets värld. Lund: Studentlitteratur.
Borgfeldt m.fl. 2019. Obstetrik och gynekologi. För sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. (ch. 1-8,12)
Folkhälsolag 66/1972 Finlex
Företagshälsovård 1383/2001 Finlex
Hälso-och sjukvårdslag 1326/2010 Finlex
Holm Ivarsson, B. 2016. MI Motiverande samtal Praktisk handbok för hälso-och sjukvården. Stockholm: Gothia fortbildning.
Holmström, E. & Ohlsson, K. 2014. Människan i arbetslivet. Teori och praktik. Studentlitteratur AB, Lund.
Tapanainen, J., Heikinheimo, O.,Mäkikallio, K.; Aaltonen, R. 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Helsinki: Duodecim.
Lewis, L. Ed. (2015). Fundamentals of Midwifery A textbook for students. Wiley Blackwell. (chapters 5-10 for written exam, chapter 12 optional for family planning) Available on: http://ezproxy.novia.fi:2052/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=936288&site=ehost-live
Rosengren D.B. 2012. Motiverande samtal -Mi. Lund: Studentlitteratur.
THLs material gällande screeningsundersökningar och
STM publikation 18:2014 Screening i Finland 2014. Nuläge för screening inom hälso- och sjukvården och framtidsutsikter
THL. 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta-sexuaali-ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020. Opas 33
THL. 2015. Handbok för mödrarådgivningen. Nationell rekommendation. Handbok 40 (valda delar)
THL. 2023. Vi väntar barn. Information till nyblivna föräldrar. Helsingfors (tillgänglig på nätet)
Undervisningsmetoder
Föreläsning, diskussion, demonstration, grupparbeten, övning och video
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Seminarium på kursens sista tillfälle v.41-46. Se schema.
Omtentamen på följande allmänna omtentamenstillfälle: 24.11 och 8.12 2023.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt Novias allmänna anvisningar
Gemensamt övningsarbete (max 45p) + förhör om förlossning (max 5p)
Övningsarbetet bör följa Novias skrivanvisningar
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp 3 sp= 81 h
5 x 4 h + seminarium (6h)= 26 h
55 h =eget arbete dvs. läsa aktuell och relevant litteratur, läsa Moodlematerial och samarbeta med andra studerande i seminariearbetet.
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Feedback på övningsarbetena fås generellt under seminarierna, och via vitsord i Peppi. Individuell feedback fås på begäran från lärarna.
I övningsarbetena ska Novias skrivanvisningar för examensarbeten följas.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vitsordsskala 0 - 5
46 - 50 poäng = 5
41 - 45 poäng = 4
36 - 40 poäng = 3
31 - 35 poäng = 2
26 - 30 poäng = 1
Kriterier för bedömning av seminariearbetet:
Hälsofrämjandemetoder:
- casebeskrivning:5 poäng
- litteratur: 2½ poäng
- kreativitet:2½ poäng
- tillämpning av Mi metoden:10poäng
- något extra+layout:5 poäng
Mödravårdsdelen:
- förhör om förlossning: 5 poäng
- beskrivning av temat t.ex tandhälsa, rökning, vikt :10 poäng
- tillämpning på graviditet och tiden efter födseln: 10 poäng
Förkunskapskrav
Folkhälsoarbete
Anmälningstid
15.06.2023 - 01.10.2023
Tajmning
02.09.2023 - 15.10.2023
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 35
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anna-Lena Nieminen
- Anita Wikberg
Lärare
Anita Wikberg
Grupper
-
USS21D-VSjukskötare (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
SSK21-2SSK21-2
Lärandemål
Studerande
- har kunskap om det hälsofrämjande arbetet för vuxna
- har kunskap gällande olika metoder som används för att främja befolkningens hälsa och förebygga livsstilsrelaterade sjukdomar
- känner till grunderna för screeningsundersökningar och deras genomförande
- har grundläggande kunskap om graviditet, förlossning och barnsängstid samt kunskaper om det hälsofrämjande arbetet i relation till dessa
Innehåll
Hälsofrämjande metoder
Hälsofrämjande arbete bland arbetsför befolkning
Mödrahälsovård och mödravård
Tid och plats
Novia Vasa, Alere
hösten 2023
v.35-40
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bergman S & Blomqvist , C. 2011. Uppskattande samtalskonst. Om att skapa möjligheter i samtalets värld. Lund: Studentlitteratur.
Borgfeldt m.fl. 2019. Obstetrik och gynekologi. För sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. (ch. 1-8,12)
Folkhälsolag 66/1972 Finlex
Företagshälsovård 1383/2001 Finlex
Hälso-och sjukvårdslag 1326/2010 Finlex
Holm Ivarsson, B. 2016. MI Motiverande samtal Praktisk handbok för hälso-och sjukvården. Stockholm: Gothia fortbildning.
Holmström, E. & Ohlsson, K. 2014. Människan i arbetslivet. Teori och praktik. Studentlitteratur AB, Lund.
Tapanainen, J., Heikinheimo, O.,Mäkikallio, K.; Aaltonen, R. 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Helsinki: Duodecim.
Lewis, L. Ed. (2015). Fundamentals of Midwifery A textbook for students. Wiley Blackwell. (chapters 5-10 for written exam, chapter 12 optional for family planning) Available on: http://ezproxy.novia.fi:2052/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=936288&site=ehost-live
Rosengren D.B. 2012. Motiverande samtal -Mi. Lund: Studentlitteratur.
THLs material gällande screeningsundersökningar och
STM publikation 18:2014 Screening i Finland 2014. Nuläge för screening inom hälso- och sjukvården och framtidsutsikter
THL. 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta-sexuaali-ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020. Opas 33
THL. 2015. Handbok för mödrarådgivningen. Nationell rekommendation. Handbok 40 (valda delar)
THL. 2023. Vi väntar barn. Information till nyblivna föräldrar. Helsingfors (tillgänglig på nätet)
Undervisningsmetoder
Föreläsning, diskussion, demonstration, övning och video
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftligt förhör om förlossningen (15 min) på sista lektionen med AW 13.9.
Seminarium på kursens sista tillfälle v. 40
Omtentamen på följande allmänna omtentamenstillfälle 27.10 och 24.11.2023
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt Novias allmänna anvisningar
Gemensamt övningsarbete (max 45p) + förhör om förlossning (max 5p)
Övningsarbetet bör följa Novias skrivanvisningar
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp 3 sp= 81 h
5 x 4 h + seminarium (6h)= 26 h
55 h =eget arbete dvs. läsa aktuell och relevant litteratur, läsa Moodlematerial och samarbeta med andra studerande i seminariearbetet.
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Feedback på övningsarbetena fås generellt under seminarierna, och via vitsord i Peppi.
Individuell feedback fås på begäran från lärarna.
I övningsarbetena ska Novias skrivanvisningar för examensarbeten följas.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vitsordsskala 0 - 5
46 - 50 poäng = 5
41 - 45 poäng = 4
36 - 40 poäng = 3
31 - 35 poäng = 2
26 - 30 poäng = 1
Kriterier för bedömning av seminariearbetet:
Hälsofrämjandemetoder:
- casebeskrivning:5 poäng
- litteratur: 2½ poäng
- kreativitet:2½ poäng
- tillämpning av Mi metoden:10poäng
- något extra+layout:5 poäng
Mödravårdsdelen:
- förhör om förlossning: 5 poäng
- beskrivning av temat t.ex tandhälsa, rökning, vikt :10 poäng
- tillämpning på graviditet och tiden efter födseln inklusive användning av THLs guide för mödrarådgivningar:: 10 poäng
Förkunskapskrav
Folkhälsoarbete
Anmälningstid
01.12.2022 - 16.04.2023
Tajmning
17.04.2023 - 11.06.2023
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 25
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anna-Lena Nieminen
- Anita Wikberg
Lärare
Anna-Lena Nieminen
Grupper
-
USS21F-VSjukskötare (YH), h21, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har kunskap om det hälsofrämjande arbetet för vuxna
- har kunskap gällande olika metoder som används för att främja befolkningens hälsa och förebygga livsstilsrelaterade sjukdomar
- känner till grunderna för screeningsundersökningar och deras genomförande
- har grundläggande kunskap om graviditet, förlossning och barnsängstid samt kunskaper om det hälsofrämjande arbetet i relation till dessa
Innehåll
Hälsofrämjande metoder
Hälsofrämjande arbete bland arbetsför befolkning
Mödrahälsovård och mödravård
Tid och plats
Novia Vasa, Alere
Våren 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Alaluhta R. & Valkamaa-Hietamäki S (toim.) 2016. Maahanmuuttajien sexuaaliterveyden edistäminen. Jyväskylän ammattikorkeakoulun Julkaisuja.
Bergman S & Blomqvist , C. 2011. Uppskattande samtalskonst. Om att skapa möjligheter i samtalets värld. Lund: Studentlitteratur.
Borgfeldt m.fl. 2019. Obstetrik och gynekologi. För sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. (ch. 1-8,12)
Folkhälsolag 66/1972 Finlex
Företagshälsovård 1383/2001 Finlex
Hälso-och sjukvårdslag 1326/2010 Finlex
Holm Ivarsson, B. 2016. MI Motiverande samtal Praktisk handbok för hälso-och sjukvården. Stockholm: Gothia fortbildning.
Holmström, E. & Ohlsson, K. 2014. Människan i arbetslivet. Teori och praktik. Studentlitteratur AB, Lund.
Tapanainen, J., Heikinheimo, O.,Mäkikallio, K.; Aaltonen, R. 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Helsinki: Duodecim.
Lewis, L. Ed. (2015). Fundamentals of Midwifery A textbook for students. Wiley Blackwell. (chapters 5-10 for written exam, chapter 12 optional for family planning) Available on: http://ezproxy.novia.fi:2052/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=936288&site=ehost-live
Rosengren D.B. 2012. Motiverande samtal -Mi. Lund: Studentlitteratur.
THLs material gällande screeningsundersökningar och
STM publikation 18:2014 Screening i Finland 2014. Nuläge för screening inom hälso- och sjukvården och framtidsutsikter
THL. 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta-sexuaali-ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020. Opas 33
THL. 2015. Handbok för mödrarådgivningen. Nationell rekommendation. Handbok 40 (valda delar)
THL. 2017. Vi väntar barn. Information till nyblivna föräldrar. Helsingfors (tiillgänglig på nätet)
Undervisningsmetoder
Föreläsning, diskussion, demonstration, övning och video
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Förhör om förlossningen 26.5 före seminariet
Seminarium på kursens sista tillfälle 26.5
Omtentamen 25.8 och 15.9.2023
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt Novias allmänna anvisningar
Gemensamt övningsarbete (max 45p) + förhör om förlossning (max 5p)
Övningsarbetet bör följa Novias skrivanvisningar
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp 3 sp= 81 h
5 x 4 h + seminarium (6h)= 26 h
55 h =eget arbete dvs. läsa aktuell och relevant litteratur, läsa Moodlematerial och samarbeta med andra studerande i seminariearbetet.
27 h/sp 3 sp= 81 h
5 x 4 h + seminarium (6h)= 26 h
55 h =eget arbete dvs. läsa aktuell och relevant litteratur, läsa Moodlematerial och samarbeta med andra studerande i seminariearbetet.
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Feedback på övningsarbetena fås generellt under seminarierna, och via vitsord i Peppi. Individuell feedback fås på begäran från lärarna.
I övningsarbetena ska Novias skrivanvisningar för examensarbeten följas.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vitsordsskala 0 - 5
46 - 50 poäng = 5
41 - 45 poäng = 4
36 - 40 poäng = 3
31 - 35 poäng = 2
26 - 30 poäng = 1
Kriterier för bedömning av seminariearbetet:
Hälsofrämjandemetoder:
- casebeskrivning:5 poäng
- litteratur: 2½ poäng
- kreativitet:2½ poäng
- tillämpning av Mi metoden:10poäng
- något extra+layout:5 poäng
Mödravårdsdelen:
- förhör om förlossning: 5 poäng
- beskrivning av temat t.ex tandhälsa, rökning, vikt :10 poäng
- tillämpning på graviditet och tiden efter födseln: 10 poäng
Förkunskapskrav
Folkhälsoarbete
Anmälningstid
01.12.2022 - 16.04.2023
Tajmning
17.04.2023 - 28.05.2023
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
15 - 25
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anna-Lena Nieminen
- Anita Wikberg
Lärare
Anna-Lena Nieminen
Grupper
-
UBM21D-VBarnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
UHV21D-VHälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har kunskap om det hälsofrämjande arbetet för vuxna
- har kunskap gällande olika metoder som används för att främja befolkningens hälsa och förebygga livsstilsrelaterade sjukdomar
- känner till grunderna för screeningsundersökningar och deras genomförande
- har grundläggande kunskap om graviditet, förlossning och barnsängstid samt kunskaper om det hälsofrämjande arbetet i relation till dessa
Innehåll
Hälsofrämjande metoder
Hälsofrämjande arbete bland arbetsför befolkning
Mödrahälsovård och mödravård
Tid och plats
Novia Vasa, Alere
Våren 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bergman S & Blomqvist , C. 2011. Uppskattande samtalskonst. Om att skapa möjligheter i samtalets värld. Lund: Studentlitteratur.
Borgfeldt m.fl. 2019. Obstetrik och gynekologi. För sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. (ch. 1-8,12)
Folkhälsolag 66/1972 Finlex
Företagshälsovård 1383/2001 Finlex
Hälso-och sjukvårdslag 1326/2010 Finlex
Holm Ivarsson, B. 2016. MI Motiverande samtal Praktisk handbok för hälso-och sjukvården. Stockholm: Gothia fortbildning.
Holmström, E. & Ohlsson, K. 2014. Människan i arbetslivet. Teori och praktik. Studentlitteratur AB, Lund.
Tapanainen, J., Heikinheimo, O.,Mäkikallio, K.; Aaltonen, R. 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Helsinki: Duodecim.
Lewis, L. Ed. (2015). Fundamentals of Midwifery A textbook for students. Wiley Blackwell. (chapters 5-10 for written exam, chapter 12 optional for family planning) Available on: http://ezproxy.novia.fi:2052/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=936288&site=ehost-live
Rosengren D.B. 2012. Motiverande samtal -Mi. Lund: Studentlitteratur.
THLs material gällande screeningsundersökningar och
STM publikation 18:2014 Screening i Finland 2014. Nuläge för screening inom hälso- och sjukvården och framtidsutsikter
THL. 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta-sexuaali-ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020. Opas 33
THL. 2015. Handbok för mödrarådgivningen. Nationell rekommendation. Handbok 40 (valda delar)
THL. 2023. Vi väntar barn. Information till nyblivna föräldrar. Helsingfors (tillgänglig på nätet)
Undervisningsmetoder
Föreläsning, diskussion, demonstration, övning och video
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Förhör om förlossnignen under sista lektionen före seminariet dvs. 12.5
Seminarium på kursens sista tillfälle 16.5
Omtentamen 25.8 och 15.9. 2023
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt Novias allmänna anvisningar
Gemensamt övningsarbete (max 45p) + förhör om förlossning (max 5p)
Övningsarbetet bör följa Novias skrivanvisningar
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp 3 sp= 81 h
5 x 4 h + seminarium (6h)= 26 h
55 h =eget arbete dvs. läsa aktuell och relevant litteratur, läsa Moodlematerial och samarbeta med andra studerande i seminariearbetet.
27 h/sp 3 sp= 81 h
5 x 4 h + seminarium (6h)= 26 h
55 h =eget arbete dvs. läsa aktuell och relevant litteratur, läsa Moodlematerial och samarbeta med andra studerande i seminariearbetet.
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Feedback på övningsarbetena fås generellt under seminarierna, och via vitsord i Peppi. Individuell feedback fås på begäran från lärarna.
I övningsarbetena ska Novias skrivanvisningar för examensarbeten följas.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vitsordsskala 0 - 5
46 - 50 poäng = 5
41 - 45 poäng = 4
36 - 40 poäng = 3
31 - 35 poäng = 2
26 - 30 poäng = 1
Kriterier för bedömning av seminariearbetet:
Hälsofrämjandemetoder:
- casebeskrivning:5 poäng
- litteratur: 2½ poäng
- kreativitet:2½ poäng
- tillämpning av Mi metoden:10poäng
- något extra+layout:5 poäng
Mödravårdsdelen:
- förhör om förlossning: 5 poäng
- beskrivning av temat t.ex tandhälsa, rökning, vikt :10 poäng
- tillämpning på graviditet och tiden efter födseln: 10 poäng
Förkunskapskrav
Folkhälsoarbete