FamiljehälsaPoäng (6 sp)
Kod: VÅV21HV03
Poäng
6 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- har kunskap om och förstår betydelsen av familjecentrerad vård
- har grundläggande kunskap om barns och ungas hälsa samt kunskaper om det hälsofrämjande arbetet i relation till dessa
- har kunskap om och förstår barnsjukvårdens särdrag
- behärskar förverkligandet av avancerad läkemedelsbehandling hos barn
- kan i simulerade situationer identifiera och analysera vårdbehov hos barnpatienten
- har grundläggande kunskap om olika teorier beträffande människans utveckling från 0 – 20 år samt om den vuxna och äldre människans personliga utveckling
Studieperiodens (kursens) innehåll
Barn och ungas hälsa
Barnsjukvård
Läkemedelsbehandling hos barn
Utvecklingspsykologi
Förkunskapskrav
VÅV21HV01 Folkhälsoarbete
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Anmälningstid
15.06.2023 - 13.10.2023
Tajmning
16.10.2023 - 17.12.2023
Antal studiepoäng
6 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anna-Lena Nieminen
- Anita Ståhl-Levón
Lärare
Anita Ståhl-Levón
Grupper
- Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
- Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
USS21D-VSjukskötare (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
SSK21-1SSK21-1
Smågrupper
- Grupp 1
- Grupp 2
Lärandemål
Studerande
- har kunskap om och förstår betydelsen av familjecentrerad vård
- har grundläggande kunskap om barns och ungas hälsa samt kunskaper om det hälsofrämjande arbetet i relation till dessa
- har kunskap om och förstår barnsjukvårdens särdrag
- behärskar förverkligandet av avancerad läkemedelsbehandling hos barn
- kan i simulerade situationer identifiera och analysera vårdbehov hos barnpatienten
- har grundläggande kunskap om olika teorier beträffande människans utveckling från 0 – 20 år samt om den vuxna och äldre människans personliga utveckling
Innehåll
Barn och ungas hälsa
Barnsjukvård
Läkemedelsbehandling hos barn
Utvecklingspsykologi
Tid och plats
Vasa, Alere hösten 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Barnsjukvårdsdelen
Valda delar ur:
Hallström, I & Lindberg, T. 2015. (red.)Andra upplagan. Pediatrisk omvårdnad. Författarna och Liber AB, Stockholm.
Hanséus, K, Lagercrantz, H. & Lindberg, T. (red.) 2020. Barnmedicin. Författarna och Studentlitteratur, Lund.
Rajantie, J., Mertsola, J. & Heidkinheimo, M. (toim.) 2010. Lastentaudit. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Evidensbaserade vetenskapliga artiklar och forskningar enligt föreläsarens direktiv
Åhörarkopior
Hälsofrämjandet arbetet för barn och unga, litteratur:
Aktuell lagstiftning och valda artiklar samt valda delar från THL :s databaser https://thl.fi/sv/web/barn-unga-och-familjer och NEUKO databas
Guiden till studerande hälsovården 2020.Social-och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:17. Social-och Hälsovårdsminsteriet, Helsingfors 2020
Utvecklingspsykologi
Utvecklingspsykologi:
Jerlang, E. 2008. Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm, Liber
Hwang, P. & Nilsson, B. 2011. Utvecklingspsykologi. Stockholm, Natur och Kultur
Tetzchner, S. 2016. Utvecklingspsykologi. Studentlitteratur, Lund
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, individuella uppgifter, grupparbeten
Vårdplanering
Casedemonstrationer och genomgång av problemlösningar
Aktuella dvd-filmer
Demonstrationer
Praktikum: Barnsjukvård - sker vid Novias Klinisk träningscenter (KTC)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen hösten 2023
Omtentamen 1
Omtentamen 2
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Barn och ungas hälsa och barnsjukvård 3 sp - tentamen
Barnläkemedelslära 0,5 sp - online tentamen
Barnläkemedelsberäkning 0,5 sp - tentamen, 100 % rätt för GK
Utvecklingspsykologi 0,5 sp - skriftlig uppgift
Praktiska övningar i barnsjukvård 1,5 sp - obligatorisk närvaro och aktivt deltagande
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp
Tilläggsuppgifter för studerande
Föreläsningarna kommer att vara utsatta förutom på schemaäven på plattformen Moodle
Innehållet i föreläsningarna kommer att publiceras på plattformen Moodle
Barnsjukvård 1,5 sp
Barnläkemedelslära 0,5 sp
Barnläkemedelsräkning 0,5 sp
Praktiska övningar i barnsjukvård 1,5 sp
Barn och ungas hälsa 1,5 sp
Utvecklingspsykologi 0,5 sp
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vitsordsskala 0 - 5
Godkända praktiska övningar i barnsjukvård. Närvaro 100 %.
Underkänd (0)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
VÅV21HV01 Folkhälsoarbete
Anmälningstid
15.06.2023 - 04.09.2023
Tajmning
28.08.2023 - 08.10.2023
Antal studiepoäng
6 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 32
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anna-Lena Nieminen
- Anita Ståhl-Levón
Lärare
Anita Ståhl-Levón
Grupper
-
UBM21D-VBarnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
UHV21D-VHälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har kunskap om och förstår betydelsen av familjecentrerad vård
- har grundläggande kunskap om barns och ungas hälsa samt kunskaper om det hälsofrämjande arbetet i relation till dessa
- har kunskap om och förstår barnsjukvårdens särdrag
- behärskar förverkligandet av avancerad läkemedelsbehandling hos barn
- kan i simulerade situationer identifiera och analysera vårdbehov hos barnpatienten
- har grundläggande kunskap om olika teorier beträffande människans utveckling från 0 – 20 år samt om den vuxna och äldre människans personliga utveckling
Innehåll
Barn och ungas hälsa
Barnsjukvård
Läkemedelsbehandling hos barn
Utvecklingspsykologi
Tid och plats
Vasa, Alere våren 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Barnsjukvårdsdelen
Valda delar ur:
Hallström, I & Lindberg, T. 2015. (red.)Andra upplagan. Pediatrisk omvårdnad. Författarna och Liber AB, Stockholm.
Hanséus, K, Lagercrantz, H. & Lindberg, T. (red.) 2020. Barnmedicin. Författarna och Studentlitteratur, Lund.
Rajantie, J., Mertsola, J. & Heidkinheimo, M. (toim.) 2010. Lastentaudit. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Evidensbaserade vetenskapliga artiklar och forskningar enligt föreläsarens direktiv
Åhörarkopior
Hälsofrämjandet arbetet för barn och unga, litteratur:
Aktuell lagstiftning och valda artiklar samt valda delar från THL :s databaser https://thl.fi/sv/web/barn-unga-och-familjer och NEUKO databas
Rekommendation om fysisk aktivitet för barn och unga i åldern 7-17 år. Undervisnings- och kulturministeriets pubblikationer 2021:50. Helsingfors 2021.
Guiden till studerande hälsovården 2020.Social-och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:17. Social-och Hälsovårdsminsteriet, Helsingfors 2020
Utvecklingspsykologi
Utvecklingspsykologi:
Jerlang, E. 2008. Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm, Liber
Hwang, P. & Nilsson, B. 2011. Utvecklingspsykologi. Stockholm, Natur och Kultur
Tetzchner, S. 2016. Utvecklingspsykologi. Studentlitteratur, Lund
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, individuella uppgifter, grupparbeten
Vårdplanering
Casedemonstrationer och genomgång av problemlösningar
Aktuella dvd-filmer
Demonstrationer
Praktikum: Barnsjukvård - sker vid Novias Klinisk träningscenter (KTC)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen våren 2023
Omtentamen 1
Omtentamen 2
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Barn och ungas hälsa och barnsjukvård 3 sp - tentamen
Barnläkemedelslära 0,5 sp - online tentamen
Barnläkemedelsberäkning 0,5 sp - tentamen, 100 % rätt för GK
Utvecklingspsykologi 0,5 sp - skriftlig uppgift
Praktiska övningar i barnsjukvård 1,5 sp - obligatorisk närvaro och aktivt deltagande
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp
Tilläggsuppgifter för studerande
Föreläsningarna kommer att vara utsatta förutom på schemaäven på plattformen Moodle
Innehållet i föreläsningarna kommer att publiceras på plattformen Moodle
Barnsjukvård 1,5 sp
Barnläkemedelslära 0,5 sp
Barnläkemedelsräkning 0,5 sp
Praktiska övningar i barnsjukvård 1,5 sp
Barn och ungas hälsa 1,5 sp
Utvecklingspsykologi 0,5 sp
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vitsordsskala 0 - 5
Godkända praktiska övningar i barnsjukvård. Närvaro 100 %.
Underkänd (0)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
VÅV21HV01 Folkhälsoarbete
Anmälningstid
01.12.2022 - 28.02.2023
Tajmning
01.03.2023 - 31.05.2023
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
84 % Kontaktundervisning, 16 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 40
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anna-Lena Nieminen
- Anita Ståhl-Levón
Lärare
Anita Ståhl-Levón
Grupper
- Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
- Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
USS21D-VSjukskötare (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
SSK21-2SSK21-2
Smågrupper
- Grupp 1
- Grupp 2
Lärandemål
Studerande
- har kunskap om och förstår betydelsen av familjecentrerad vård
- har grundläggande kunskap om barns och ungas hälsa samt kunskaper om det hälsofrämjande arbetet i relation till dessa
- har kunskap om och förstår barnsjukvårdens särdrag
- behärskar förverkligandet av avancerad läkemedelsbehandling hos barn
- kan i simulerade situationer identifiera och analysera vårdbehov hos barnpatienten
- har grundläggande kunskap om olika teorier beträffande människans utveckling från 0 – 20 år samt om den vuxna och äldre människans personliga utveckling
Innehåll
Barn och ungas hälsa
Barnsjukvård
Läkemedelsbehandling hos barn
Utvecklingspsykologi
Tid och plats
Vasa, Alere våren 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Barnsjukvårdsdelen
Valda delar ur:
Hallström, I & Lindberg, T. 2015. (red.)Andra upplagan. Pediatrisk omvårdnad. Författarna och Liber AB, Stockholm.
Hanséus, K, Lagercrantz, H. & Lindberg, T. (red.) 2020. Barnmedicin. Författarna och Studentlitteratur, Lund.
Rajantie, J., Mertsola, J. & Heidkinheimo, M. (toim.) 2010. Lastentaudit. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Evidensbaserade vetenskapliga artiklar och forskningar enligt föreläsarens direktiv
Åhörarkopior
Hälsofrämjandet arbetet för barn och unga, litteratur:
Aktuell lagstiftning och valda artiklar samt valda delar från THL
Hälsoundersökning vid barnrådgivningen och skolhälsovården. Metodhandbok. Handbok 31/2018.
Guiden till studerande hälsovården 2020.Social-och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:17. Social-och Hälsovårdsminsteriet, Helsingfors 2020
Utvecklingspsykologi
Utvecklingspsykologi:
Jerlang, E. 2008. Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm, Liber
Hwang, P. & Nilsson, B. 2011. Utvecklingspsykologi. Stockholm, Natur och Kultur
Tetzchner, S. 2016. Utvecklingspsykologi. Studentlitteratur, Lund
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, individuella uppgifter, grupparbeten
Vårdplanering
Casedemonstrationer och genomgång av problemlösningar
Aktuella dvd-filmer
Demonstrationer
Praktikum: Barnsjukvård - sker vid Novias Klinisk träningscenter (KTC)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen våren 2023
Omtentamen 1
Omtentamen 2
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Skriftlig uppgift
Godkända praktiska övningar
Godkända läkemedelsberäkningar
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp
Tilläggsuppgifter för studerande
Föreläsningarna kommer att vara utsatta förutom på schemaäven på plattformen Moodle
Innehållet i föreläsningarna kommer att publiceras på plattformen Moodle
Barnsjukvård 1,5 sp
Barnläkemedelslära 0,5 sp
Barnläkemedelsräkning 0,5 sp
Praktiska övningar i barnsjukvård 1,5 sp
Barn och ungas hälsa 1,5 sp
Utvecklingspsykologi 0,5 sp
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vitsordsskala 0 - 5
Godkända praktiska övningar i barnsjukvård. Närvaro 100 %.
Underkänd (0)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
VÅV21HV01 Folkhälsoarbete
Anmälningstid
01.12.2022 - 15.01.2023
Tajmning
16.01.2023 - 14.05.2023
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 40
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anna-Lena Nieminen
- Anita Ståhl-Levón
Lärare
Anita Ståhl-Levón
Grupper
- Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
- Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
USS21F-VSjukskötare (YH), h21, flerform, Vasa
Smågrupper
- Grupp 1
- Grupp 2
Lärandemål
Studerande
- har kunskap om och förstår betydelsen av familjecentrerad vård
- har grundläggande kunskap om barns och ungas hälsa samt kunskaper om det hälsofrämjande arbetet i relation till dessa
- har kunskap om och förstår barnsjukvårdens särdrag
- behärskar förverkligandet av avancerad läkemedelsbehandling hos barn
- kan i simulerade situationer identifiera och analysera vårdbehov hos barnpatienten
- har grundläggande kunskap om olika teorier beträffande människans utveckling från 0 – 20 år samt om den vuxna och äldre människans personliga utveckling
Innehåll
Barn och ungas hälsa
Barnsjukvård
Läkemedelsbehandling hos barn
Utvecklingspsykologi
Tid och plats
Vasa, Alere våren 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Barnsjukvårdsdelen
Valda delar ur:
Hallström, I & Lindberg, T. 2015. (red.)Andra upplagan. Pediatrisk omvårdnad. Författarna och Liber AB, Stockholm.
Hanséus, K, Lagercrantz, H. & Lindberg, T. (red.) 2020. Barnmedicin. Författarna och Studentlitteratur, Lund.
Rajantie, J., Mertsola, J. & Heidkinheimo, M. (toim.) 2010. Lastentaudit. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Evidensbaserade vetenskapliga artiklar och forskningar enligt föreläsarens direktiv
Åhörarkopior
Hälsofrämjandet arbetet för barn och unga, litteratur:
Aktuell lagstiftning och valda artiklar samt valda delar från THL
Hälsoundersökning vid barnrådgivningen och skolhälsovården. Metodhandbok. Handbok 31/2018.
Guiden till studerande hälsovården 2020.Social-och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:17. Social-och Hälsovårdsminsteriet, Helsingfors 2020
Utvecklingspsykologi
Utvecklingspsykologi:
Jerlang, E. 2008. Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm, Liber
Hwang, P. & Nilsson, B. 2011. Utvecklingspsykologi. Stockholm, Natur och Kultur
Tetzchner, S. 2016. Utvecklingspsykologi. Studentlitteratur, Lund
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, individuella uppgifter, grupparbeten
Vårdplanering
Casedemonstrationer och genomgång av problemlösningar
Aktuella dvd-filmer
Demonstrationer
Praktikum: Barnsjukvård - sker vid Novias Klinisk träningscenter (KTC)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen våren 2023
Omtentamen 1
Omtentamen 2
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Skriftlig uppgift
Godkända praktiska övningar
Godkända läkemedelsberäkningar
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp
Tilläggsuppgifter för studerande
Föreläsningarna kommer att vara utsatta förutom på schema även på plattformen Moodle
Innehållet i föreläsningarna kommer att publiceras på plattformen Moodle
Barnsjukvård 1,5 sp
Barnläkemedelslära 0,5 sp
Barnläkemedelsräkning 0,5 sp
Praktiska övningar i barnsjukvård 1,5 sp
Barn och ungas hälsa 1,5 sp
Utvecklingspsykologi 0,5 sp
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vitsordsskala 0 - 5
Godkända praktiska övningar i barnsjukvård. Närvaro 100 %.
Underkänd (0)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
VÅV21HV01 Folkhälsoarbete