Hoppa till innehåll

Hälsovårdararbete med skolbarn och ungaPoäng (4 sp)

Kod: HVV21HA05

Poäng

4 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- har kunskap om skol- och studerandehälsovårdens verksamhet och känner till dess styrdokument och förstår dessas betydelse för individens hälsovård i skolan och inom studerandehälsovården
- har fördjupade insikter i främjandet av hälsa och välbefinnande inom skol- och studerandemiljön
- kan stöda, följa upp och bedöma elevens och studerandes välbefinnande och hälsa i olika livssituationer samt stöda deras familjer
- har färdigheter att iaktta och tidigt kunna ingripa i problemsituationer samt hänvisa till fortsatt vård
- har färdigheter att ta till tals svåra frågor, förebygga psykisk ohälsa samt stöda eleven/studerande vid psykisk ohälsa
- kan beakta elevens och den studerandes kulturtillhörighet
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda skolbarn och unga och deras familjer

Studieperiodens (kursens) innehåll

Lagstiftning och styrdokument inom skol- och studerandehälsovården, elevhälsa
Uppföljning och stöd av elevers och studerandes välbefinnande och hälsa
Återkommande och omfattande hälsoundersökningar, screeningar
Stöd för familjens resurser, föräldraskapet, föräldrarnas/skolbarnets och den ungas hälsa och välmående
Tidig identifiering och tidigt ingripande
Psykisk hälsa i skolmiljön och stödjande samtal
Mångprofessionellt och mångkulturellt hälsovårdararbete

Förkunskapskrav

Hälsovårdararbetets utgångspunkter

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Anmälningstid

15.06.2024 - 01.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 06.10.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 18

Utbildning
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Vasa - timlärare Vård
  • Frida Gädda
Lärare

Marie Hjortell

Grupper
  • UHV21D-V
    Hälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har kunskap om skol- och studerandehälsovårdens verksamhet och känner till dess styrdokument och förstår dessas betydelse för individens hälsovård i skolan och inom studerandehälsovården
- har fördjupade insikter i främjandet av hälsa och välbefinnande inom skol- och studerandemiljön
- kan stöda, följa upp och bedöma elevens och studerandes välbefinnande och hälsa i olika livssituationer samt stöda deras familjer
- har färdigheter att iaktta och tidigt kunna ingripa i problemsituationer samt hänvisa till fortsatt vård
- har färdigheter att ta till tals svåra frågor, förebygga psykisk ohälsa samt stöda eleven/studerande vid psykisk ohälsa
- kan beakta elevens och den studerandes kulturtillhörighet
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda skolbarn och unga och deras familjer

Innehåll

Lagstiftning och styrdokument inom skol- och studerandehälsovården, elevhälsa
Uppföljning och stöd av elevers och studerandes välbefinnande och hälsa
Återkommande och omfattande hälsoundersökningar, screeningar
Stöd för familjens resurser, föräldraskapet, föräldrarnas/skolbarnets och den ungas hälsa och välmående
Tidig identifiering och tidigt ingripande
Psykisk hälsa i skolmiljön och stödjande samtal
Mångprofessionellt och mångkulturellt hälsovårdararbete

Tid och plats

Alere Hösten 2024 vecka 36-40

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lag om elev- och studerandevård 30.12.2013/1287
Hälso- och sjukvårdslagen 30.12.2010/1326
NEUKO databas för skol-och studerandehälsovården, THL.
Guide för studerandehälsovården 2021. Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2021:15. Social-och Hälsovårdsminsteriet, Helsingfors 2021
Mäki P., Wikström K, Hakulinen T & Laatikainen T. Institutet för Hälsa och Välfärd. Laaja terveystarkastus (2012 THL)
Rådgivningsverksamhet, skol- och studerandehälsovård samt förebyggande mun- och tandvård (Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2010:11)
Kvalitetsrekommendationer för skolhälsovården (Social- och hälsovårdsministeriets handböcker 2004:9)
Opiskeluterveys. 2011. Kunttu K., Komulainen A., Makkonen K. & Pynnönen P. Duodecim. Helsinki.

Milerad, J., Lindgren, C., & Forslund, L. (2024). Evidensbaserad elevhälsa (Tredje upplagan.). Studentlitteratur.

Institutet för hälsa och välfärd.www.thl.fi
Social-och hälsovårdsminsteriet.www.stm.fi
Valda artiklar mm.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner, skriftliga uppgifter under kursens gång och avslutande tentamen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen 3.10

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/vecka

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Hälsovårdararbetets utgångspunkter