Hoppa till innehåll

Praktik, gerontologiskt vårdarbete/mentalvård IPoäng (8 sp)

Kod: USS20KL04

Poäng

8 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Gerontologiskt vårdarbete:
Studerande:

Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund

Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder

Kan dokumentera och rapportera

Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem

Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården

Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården

Mental- och missbrukarvård:
Studerande:

Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård

Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder

Kan dokumentera och rapportera

Kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården

Kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper

Har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patient- och klientsäkerheten

Kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård

Studerande kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Studieperiodens (kursens) innehåll

Praktikinformation

Praktikanvisningar

Tystnadsplikt

Handledning

Utvärdering

Praktikseminarium

Förkunskapskrav

Kurser Läkemedelsbehandling I och Läkemedelsbehandling II och farmakologi

Anmälningstid

15.06.2023 - 08.10.2023

Tajmning

12.09.2023 - 12.11.2023

Antal studiepoäng

8 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 30

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Michaela Jalava
Lärare

Michaela Jalava

Grupper
  • USS21F-Å
    Sjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Gerontologiskt vårdarbete:
Studerande:

Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund

Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder

Kan dokumentera och rapportera

Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem

Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården

Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården

Mental- och missbrukarvård:
Studerande:

Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård

Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder

Kan dokumentera och rapportera

Kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården

Kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper

Har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patient- och klientsäkerheten

Kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård

Studerande kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Innehåll

Praktikinformation

Praktikanvisningar

Tystnadsplikt

Handledning

Utvärdering

Praktikseminarium

Tid och plats

Höstterminen 2023
Praktikinfo enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Praktik veckor v 41-45 enligt gruppindelningen på gruppens Teams
Praktikseminarium enligt schemat, obligatoriskt deltagande

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tidigare och pågende kurslitteratur

Undervisningsmetoder

Introduktion
Handledd praktik i
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande söker själv praktikplats och kursansvarig lärare godkänner och bekräftar praktikplatsen till fältet. Praktikhandledaren borde vara sjukskötare eller hälsovårdare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Praktikinfo enligt schemat, obligatorisk deltahgande
Praktik veckor 41-45 enligt gruppindelningen på gruppens Teams
Praktikseminarium enligt schemat, obligatoriskt deltagande

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium

Studerandes tidsanvändning och belastning

Handledd praktik (8 sp). Totala arbetstiden är 40 h/vecka varav 2 timmar reserveras för individuellt arbete. Arbetsturerna planeras tillsammans med praktikhandledaren och studerande gör i mån av möjlighet samma turer som praktikhandledaren. Praktiktimmar 190 h/5 veckor.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

För att bli godkänd studerande ska uppnå följande kompetenser:

Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund

Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder

Kan dokumentera och rapportera

Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem

Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården

Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig och handledare inom mental- och missbrukarvården Minna Syrjäläinen-Lindberg och inom gerontologiska vårdarbetet Michaela Jalava (ev. anhållan om validering via eAhot i god tid före praktiken inleds)
Mer information finns på gruppens Teams samt på moodle.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömning av praktiken sker i skalan GK-UK i relation till kursens och studerandes indivduella kompetenser/mål.
Sjukfrånvarodagar görs tillbaka i form av handledd praktik.

Underkänd (0)

Studerande uppnår inte ovanstående kompetenserna.

Förkunskapskrav

Kurser Läkemedelsbehandling I och Läkemedelsbehandling II och farmakologi

Anmälningstid

01.12.2022 - 12.02.2023

Tajmning

13.02.2023 - 23.04.2023

Antal studiepoäng

8 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Michaela Jalava
Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper
  • UHV21D-Å
    Hälsovårdare (YH), h21, dagstudier, Åbo
  • USS21D-Å
    Sjukskötare (YH), h21, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Gerontologiskt vårdarbete:
Studerande:

Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund

Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder

Kan dokumentera och rapportera

Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem

Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården

Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården

Mental- och missbrukarvård:
Studerande:

Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård

Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder

Kan dokumentera och rapportera

Kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården

Kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper

Har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patient- och klientsäkerheten

Kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård

Studerande kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Innehåll

Praktikinformation

Praktikanvisningar

Tystnadsplikt

Handledning

Utvärdering

Praktikseminarium

Tid och plats

Vårtermin 2023
Praktikinfo enligt schemat, obligatoriskt deltahgande
Praktik veckor 12 - 16 enligt gruppindelningen på gruppens Teams
Praktikseminarium enligt schemat, obligatoriskt deltagande

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tidigare och pågende kurslitteratur

Undervisningsmetoder

Introduktion
Handledd praktik i
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande söker själv praktikplats och kursansvarig lärare godkänner och bekräftar praktikplatsen till fältet. Praktikhandledaren borde vara sjukskötare eller hälsovårdare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Praktikinfo enligt schemat, obligatorisk deltahgande
Praktik veckor 12 - 16 enligt gruppindelningen på gruppens Teams
Praktikseminarium enligt schemat, obligatoriskt deltagande

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium

Studerandes tidsanvändning och belastning

Handledd praktik (8 sp). Totala arbetstiden är 40 h/vecka varav 2 timmar reserveras för individuellt arbete. Arbetsturerna planeras tillsammans med praktikhandledaren och studerande gör i mån av möjlighet samma turer som praktikhandledaren. Praktiktimmar 190 h/5 veckor.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

För att bli godkänd studerande ska uppnå följande kompetenser:

Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund

Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder

Kan dokumentera och rapportera

Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem

Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården

Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig och handledare inom mental- och missbrukarvården Minna Syrjäläinen-Lindberg och inom gerontologiska vårdarbetet Michaela Jalava (ev. anhållan om validering via eAhot i god tid före praktiken inleds)
Mer information finns på gruppens Teams samt på moodle.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömning av praktiken sker i skalan GK-UK i relation till kursens och studerandes indivduella kompetenser/mål.
Sjukfrånvarodagar görs tillbaka i form av handledd praktik.

Underkänd (0)

Studerande uppnår inte ovanstående kompetenserna.

Förkunskapskrav

Kurser Läkemedelsbehandling I och Läkemedelsbehandling II och farmakologi