Praktik, gerontologiskt vårdarbete/mentalvård IIPoäng (8 sp)
Kod: USS20KL05
Poäng
8 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Gerontologiskt vårdarbete:
Studerande:
Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala resursförstärkande vårdmetoder
Kan dokumentera och rapportera
Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Mental- och missbrukarvård:
Studerande:
Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård
Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder
Kan dokumentera och rapportera
Kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården
Kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper
Har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patient- och klientsäkerheten
Kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Studieperiodens (kursens) innehåll
Praktikinformation
Praktikanvisningar
Tystnadsplikt
Handledning
Utvärdering
Praktikseminarium
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I och Läkemedelsbehandling II och farmakologi
Anmälningstid
15.06.2023 - 12.11.2023
Tajmning
13.11.2023 - 10.12.2023
Antal studiepoäng
8 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Michaela Jalava
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
USS21F-ÅSjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo
Lärandemål
Gerontologiskt vårdarbete:
Studerande:
Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala resursförstärkande vårdmetoder
Kan dokumentera och rapportera
Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Mental- och missbrukarvård:
Studerande:
Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård
Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder
Kan dokumentera och rapportera
Kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården
Kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper
Har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patient- och klientsäkerheten
Kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Innehåll
Praktikinformation
Praktikanvisningar
Tystnadsplikt
Handledning
Utvärdering
Praktikseminarium
Tid och plats
Hösttermin 2023
Praktikinfo enligt schemat, obligatorisk deltagande
Praktik 46-50 enligt gruppindelningen på gruppens Teams
Praktikseminarium enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Undervisningsmetoder
Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande söker själv praktikplats och kursansvarig lärare godkänner och bekräftar praktikplatsen till fältet. Praktikhandledaren borde vara sjukskötare eller hälsovårdare.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Praktikinfo enligt schemat, obligatorisk deltahgande
Praktik veckor 46-50 enligt gruppindelningen på gruppens Teams
Praktikseminarium enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium
Studerandes tidsanvändning och belastning
Handledd praktik (8 sp). Totala arbetstiden är 40 h/vecka varav 2 timmar reserveras för individuellt arbete. Arbetsturerna planeras tillsammans med praktikhandledaren och studerande gör i mån av möjlighet samma turer som praktikhandledaren. Praktiktimmar 190 h/5 veckor.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
För att bli godkänd ska studerande uppnå följande kompetenser:
Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård
Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder
Kan dokumentera och rapportera
Kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården
Kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig och handledare inom mental- och missbrukarvården är Minna Syrjäläinen-Lindberg och inom det gerontologiska vårdarbetet Michaela Jalava (ev. anhållan om validering via eAhot i god tid före praktiken inleds)
Mer information finns på gruppens Teams samt på moodle.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömning av praktiken sker i skalan GK-UK i relation till kursens och studerandes indivduella kompetenser/mål.
Sjukfrånvarodagar görs tillbaka i form av handledd praktik.
Underkänd (0)
Studerande uppnår inte ovanstående kompetenser.
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I och Läkemedelsbehandling II och farmakologi
Anmälningstid
01.12.2022 - 09.04.2023
Tajmning
10.04.2023 - 04.06.2023
Antal studiepoäng
8 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Michaela Jalava
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
UHV21D-ÅHälsovårdare (YH), h21, dagstudier, Åbo
-
USS21D-ÅSjukskötare (YH), h21, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Gerontologiskt vårdarbete:
Studerande:
Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala resursförstärkande vårdmetoder
Kan dokumentera och rapportera
Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Mental- och missbrukarvård:
Studerande:
Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård
Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder
Kan dokumentera och rapportera
Kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården
Kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper
Har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patient- och klientsäkerheten
Kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Innehåll
Praktikinformation
Praktikanvisningar
Tystnadsplikt
Handledning
Utvärdering
Praktikseminarium
Tid och plats
Vårtermin 2023
Praktikinfo enligt schemat, obligatorisk deltagande
Praktik 17 - 21 enligt gruppindelningen på gruppens Teams
Praktikseminarium enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Undervisningsmetoder
Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande söker själv praktikplats och kursansvarig lärare godkänner och bekräftar praktikplatsen till fältet. Praktikhandledaren borde vara sjukskötare eller hälsovårdare.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Praktikinfo enligt schemat, obligatorisk deltahgande
Praktik veckor 17 - 21 enligt gruppindelningen på gruppens Teams
Praktikseminarium enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium
Studerandes tidsanvändning och belastning
Handledd praktik (8 sp). Totala arbetstiden är 40 h/vecka varav 2 timmar reserveras för individuellt arbete. Arbetsturerna planeras tillsammans med praktikhandledaren och studerande gör i mån av möjlighet samma turer som praktikhandledaren. Praktiktimmar 190 h/5 veckor.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
För att bli godkänd ska studerande uppnå följande kompetenser:
Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård
Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder
Kan dokumentera och rapportera
Kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården
Kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig och handledare inom mental- och missbrukarvården är Minna Syrjäläinen-Lindberg och inom det gerontologiska vårdarbetet Michaela Jalava (ev. anhållan om validering via eAhot i god tid före praktiken inleds)
Mer information finns på gruppens Teams samt på moodle.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömning av praktiken sker i skalan GK-UK i relation till kursens och studerandes indivduella kompetenser/mål.
Sjukfrånvarodagar görs tillbaka i form av handledd praktik.
Underkänd (0)
Studerande uppnår inte ovanstående kompetenser.
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I och Läkemedelsbehandling II och farmakologi